Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 


Print Friendly, PDF & Email

Modificarea Regulamentului nr. 1141/2014 privind finanțarea partidelor politice europene
09.05.2018 | Elena ALBU

Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L I 114/1 din 4 mai 2018 a fost publicat Regulamentul 2018/673 al Parlamentului European şi al Consiliului  din 3 mai 2018 de modificare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 1141/2014 privind statutul și finanțarea partidelor politice europene și a fundațiilor politice europene.

Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1141/2014 al Parlamentului European și al Consiliului stabilește un statut juridic european specific de care pot beneficia partidele politice europene și fundațiile politice europene afiliate acestora și prevede ca acestea să fie finanțate de la bugetul general al Uniunii Europene.

S-a constatat că este necesară modificarea Regulamentului (UE, Euratom) nr. 1141/2014 pentru o mai bună îndeplinire a obiectivului de a încuraja și sprijini partidele politice europene și fundațiile politice europene afiliate acestora în efortul lor de a asigura o legătură puternică între societatea civilă europeană și instituțiile Uniunii, în special Parlamentul European.

În urma modificării Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 al Parlamentului European și al Consiliului („Regulamentul financiar”), definiția punctului de contact național ar trebui să fie revizuită. Autoritățile competente din statele membre ar trebui să desemneze în mod specific o persoană sau mai multe persoane în scopul schimbului de informații în cadrul aplicării prezentului regulament. În acest scop, statele membre ar putea să aleagă dintre persoanele sau organismele deja desemnate pentru aspecte legate de sistemul de detectare timpurie și de excludere, creat și administrat de către Comisie pentru a proteja interesele financiare ale Uniunii.

Este necesar să se asigure mai bine faptul că partidele politice europene și fundațiile politice europene afiliate acestora au o adevărată dimensiune transnațională pentru a dobândi un statut juridic european specific prin înregistrare. Mai mult, pentru a se consolida legătura dintre activitatea politică de la nivel național și cea de la nivelul Uniunii și pentru a se evita situația în care același partid național creează în mod artificial mai multe partide politice europene cu tendințe politice similare sau identice, ar trebui ca membrii aceluiași partid politic național să nu fie luați în considerare pentru a stabili dacă diferitele alianțe politice îndeplinesc cerințele minime de reprezentare pentru ca aceste alianțe să fie înregistrate ca un partid european. Prin urmare, numai partidele politice, și nu persoanele fizice, ar trebui să fie luate în considerare în scopul îndeplinirii cerințelor minime de reprezentare menționate.

Partidelor politice europene și fundațiilor politice europene afiliate acestora ar trebui să li se dea posibilitatea să utilizeze o parte mai mare din creditele alocate pentru finanțarea lor din bugetul general al Uniunii Europene. Prin urmare, ar trebui majorat procentul maxim pe care contribuțiile financiare sau granturile de la bugetul general al Uniunii Europene îl pot reprezenta din cheltuielile rambursabile anuale indicate în bugetul unui partid politic european și din costurile eligibile suportate de o fundație politică europeană.

Din motive de transparență și pentru a spori controlul și răspunderea democratică a partidelor politice europene și legătura dintre societatea civilă europeană și instituțiile Uniunii, în special Parlamentul European, accesul la finanțare din bugetul general al Uniunii Europene ar trebui să fie condiționat de publicarea de către partidele membre din Uniune, în mod vizibil și ușor accesibil pentru utilizatori, a programului politic și a logoului partidului politic european în cauză. Ar trebui încurajată includerea de informații privind echilibrul de gen în raport cu fiecare dintre partidele membre ale partidelor politice europene.

Din motive de securitate juridică și de transparență, ar trebui să se prevadă în mod explicit că un partid politic european sau o fundație politică europeană poate fi radiat(ă) din registru într-un termen rezonabil, dacă partidul sau fundația a furnizat informații false sau incomplete pe baza cărora s-a luat decizia de înregistrare a partidului sau a fundației în cauză.

Ar trebui întărit nivelul de protecție a intereselor financiare ale Uniunii prin asigurarea recuperării efective, în cazurile de infracțiune, a finanțării de la bugetul general al Uniunii Europene prin recuperarea sumelor plătite în mod necuvenit de la persoanele fizice responsabile pentru infracțiunea în cauză, luând în considerare, după caz, circumstanțele excepționale legate de persoanele fizice respective.

Pentru ca implicațiile Regulamentului (UE, Euratom) nr. 1141/2014, astfel cum este modificat prin prezentul regulament, să poată fi evaluate pe baza unor dovezi substanțiale desprinse din aplicarea în practică a acestuia, data evaluării cuprinzătoare propusă ar trebui amânată. Această evaluare cuprinzătoare ar trebui să acorde o atenție deosebită implicațiilor Regulamentului (UE, Euratom) nr. 1141/2014, astfel cum a fost modificat prin prezentul regulament, pentru situația micilor partide politice europene și a fundațiilor politice europene afiliate acestora.

Noile cerințe privind publicarea programului politic și a logoului partidelor politice europene ar trebui să se aplice deja, în cea mai mare măsură posibilă, cererilor de finanțare pentru 2019, acesta fiind anul în care vor avea loc următoarele alegeri pentru Parlamentul European. Prin urmare, prezentul regulament ar trebui să prevadă măsuri tranzitorii.

Pentru a se garanta că modificările aduse Regulamentului (UE, Euratom) nr. 1141/2014, introduse prin prezentul regulament, se aplică în timp util, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare la data publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prin urmare, Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1141/2014 este modificat în mod corespunzător prin prezentul regulament.

Prezentul regulament a intrat în vigoare la data de 4 mai 2018.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.