Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Dreptul muncii Opinii SELECTED

Statutul DPO din perspectiva raporturilor juridice

15 mai 2018 | Irina ALEXE
Irina Alexe

Irina Alexe

Regulamentul (GDPR)*nu ne spune ce regim juridic trebuie să aibă responsabilul cu protecția datelor, dar din dispozițiile art. 37 rezultă foarte clar că el poate să fie desemnat în interiorul raporturilor de muncă, adică din rândul  angajaților, sau pe baza unui contract de servicii. Dacă vorbim despre contract de servicii, evident că nu vorbim despre fișa postului, ci vorbim despre un contract. Dacă vorbim despre exercitarea funcției, misiunii responsabilului cu protecția datelor în cadrul raporturilor de muncă este evident că autoritățile și instituțiile publice pot să desemneze acest responsabil din rândul salariaților. Dar nu împiedică nimeni nici măcar autoritățile sau instituțiile publice să încheie și acest contract de servicii.

În ceea ce privește opțiunea ca acest responsabil cu protecția datelor să fie sau nu funcționar public, am identificat câteva dintre prerogativele de putere publică care s-ar plia pe sarcinile și misiunile pe care, potrivit Regulamentului, Responsabilul cu protecția datelor ar trebui să le îndeplinească. Numai că în cazul Legii nr.188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, adică în cazul desemnării lui din rândul funcționarilor publici, cea mai importantă problemă este aceea că potrivit Legii nr. 188 toate categoriile de funcții publice sunt prevăzute în Anexa nr. 1 la lege. Or, această funcție este evident că nu este prevăzută în lege și, până la o modificare a anexei la Legea nr. 188, apreciez că o autoritate sau o instituție publică nu poate să desemneze un responsabil cu protecția datelor ca funcționar public.

Regulamentul ne spune că responsabilul cu protecția datelor poate să fie desemnat și ca un conducător al unui serviciu specializat. De asemenea, art. 37 face două distincții în ceea ce privește desemnarea unui responsabil unic: de către un grup de întreprinderi, și mai are o prevedere potrivit căreia mai multe autorități sau organisme publice pot decide să desemneze împreună un singur responsabil cu protecția datelor. Acum, aplicând aceste prevederi la legislația din România, evident că apar nenumărate probleme.

Din punctul meu de vedere, ar trebui ca operatorii, fie ei publici sau privați, să se uite, mai întâi, în rândul angajaților și să vadă care ar fi cel mai în măsură să se plieze pe cerințele pe care Regulamentul le prevede pentru un astfel de responsabil cu protecția datelor, care să cunoască foarte bine activitățile pe care operatorul le desfășoară, și care să fie în măsură să îndeplinească sarcinile prevăzute la art. 39. Orice persoană, indiferent că este ea salariat sau funcționar. Este evident că Regulamentul lasă la latitudinea operatorului încheierea acelui contract de servicii care este prevăzut și el la art. 37 la alin. (6).

Dr. Irina Alexe
Cercetător științific asociat Institutul de Cercetări Juridice ”Andrei Rădulescu” al Academiei Române

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii Fișa postului DPO (Data Protection Officer), ediția 185  organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership