Studii, opinii, interviuri ⁞⁞ RNSJ ⁞⁞ ESSENTIALS
 
 
Opinii
Transmisiunile live, înregistrarile video şi transcripturile conferinţelor şi dezbaterilor JURIDICE.ro sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal. Reducere 39,6 euro pentru avocaţii din barourile Bucureşti, Ilfov, Dolj şi Timiş. 20 de puncte de pregătire profesională. UNBR încurajează extinderea naţională, detalii aici. Reducere 19,8 euro pentru executorii Camerei Executorilor Bucureşti şi membrii UNELM.
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

Print Friendly, PDF & Email

Etapele achiziției publice și selecția unui debutant în domeniu

25.05.2018 | Ecaterina Milica DOBROTĂ
Licitatie Arta Juridica
Ecaterina Milica Dobrotă

Ecaterina Milica Dobrotă

În practică, foarte multe autorități contractante, respectiv ordonatorii de credite, atunci când vine vorba de o achiziție publică afirmă că o astfel de activitate se realizează de către personalul din compartimentul de achiziții. Este mult spus „personalul”, pentru că foarte mult entități au câte un singur angajat priceput în achiziții. Această percepție nu este una corectă, având în vedere că de achiziție nu se poate ocupa o singură persoană, dată fiind complexitatea acestui proces.

Percepția ordonatorilor de credite (conform căreia specialistul în achiziție este responsabil, în totalitate, cu procedura de atribuire) pornește de la prevederile HG nr. 395/2016, respectiv art. 2, prin care se instituie regula existenței unui compartiment de achiziție în cadrul fiecărei autorități contractante. Este ideal un astfel de compartiment, în condițiile în care, în instituțiile mici, cum ar fi primăriile de comune, abia găsești o persoană căreia să i se desemneze câteva din atribuțiile de achiziții, de exemplu  întocmirea unei fișe de date. Iar dacă i se dă și sarcina realizării unei concesiune, fără să cunoască detaliile, tipicul acelui contract, nu putem garanta că avem o achiziție corectă.

Conducătorii instituțiilor spun „Avem nevoie de un excavator, sau „Trebuie să  concesionăm serviciul de salubrizare”. Dar cine se ocupă de achiziție? Cel de la compartimentul de achiziții întocmește fișa de date, evaluează ofertele și atribuie contractul. Ce se întâmplă însă până la realizarea documentației de atribuire? Cine se ocupă de caietul de sarcini? Specialistul în achiziții nu cunoaște elementele tehnice, nu are pregătirea necesară, în obiectul contractului, pentru a elabora un caiet de sarcini corect.

Mai mult decât atât, sunt instituții fără nicio persoană specializată în achiziție. Deși există post disponibil, la concurs nu se prezintă nimeni. Sunt situații când se solicită chiar un debutant în achiziții, adică o persoană care are doar certificatul de expert în achiziții (certificat obținut după participarea, timp de 5 zile,  la un curs în acest domeniu) și fără experiență în achiziții. Însă, dacă pui un debutant, care are doar certificat, fără o zi de practică să realizeze orice procedură de atribuire, echivalează cu a pune un șofer de 18 ani şi care și-a luat ieri carnetul să conducă un microbuz școlar, plin cu elevii. Acea instituție, care face achiziția doar cu un debutant, nu știe în ce se angajează, pentru că o astfel de persoană, cu toată bunăvoința ei și dorința de a lucra, nu are cum să cunoască tot parcursul, toate detaliile, toată legislația aferente achizițiilor. Este riscant să spui că angajezi măcar un debutant pentru achizițiile. Și nu mă refer neapărat la contracte mari, chiar și o cumpărare directă ridică probleme. Dacă nu respecți prevederile impuse de lege, de exemplu notificările la care te obligă HG nr. 395/2016, deja autoritatea contractantă este supusă unor sancțiuni.

Pentru a ști cum se realizează o achiziție în mod corect trebuie, mai întâi, să identificăm, să delimităm, etapele acestui proces. În acest sens, ne sprijinim pe HG nr. 395/2016 unde, la art. 8,  sunt definite etapele principale: de planificare, de organizare și cea de implementare a contractului.  Și pentru fiecare etapă se stabilesc persoanele competente, care au pregătirea tehnică, de specialitate, necesară.

Ec. Ecaterina Milica Dobrotă
Specialist achiziții publice

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii Etapele achizițiilor publice și echipa, ediția 187 organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)


Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.


Irina Maria STANCU


Oana ISPAS


Radu Slăvoiu


Livia Dianu-Buja


Ștefania Stoica


Luminița Malanciuc


Ioana-Olivia Voicu


Eduard Toma-Apostol


Florina-Lăcrămioara Drăgan