BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Insolvenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
PIPEREA & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

Întrebare preliminară cu privire la simpla cerere de concordat preventiv „în alb” a ofertantului. UPDATE: Hotărârea CJUE (Dreptul Uniunii nu se opune)

01.04.2019 | Mihaela MAZILU-BABEL
Abonare newsletter
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

01 aprilie 2019: Curtea declară:

Articolul 45 alineatul (2) primul paragraf litera (b) din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice de lucrări, de bunuri și de servicii trebuie interpretat în sensul că nu se opune unei reglementări naționale precum cea în discuție în litigiul principal, care permite excluderea dintr‑o procedură de atribuire a unor contracte de achiziții publice a unui operator economic care, la data deciziei de excludere, a prezentat o cerere pentru a obține beneficiul unui concordat preventiv, rezervându‑și posibilitatea de a prezenta un plan care să prevadă continuarea activității.

:: hotărârea CJUE

***

18 mai 2018: Judecătorul suprem specializat doar în contencios administrativ din Italia se întreabă cu privire la cererea de concordat preventiv „în alb” (C-101/18).

Situația de fapt:
1. materii UE:
– libertatea de stabilire
– libera prestare a serviciilor
– apropierea legislațiilor
2. necesitatea de a afla dacă în sensul dreptului UE incident se poate considera pe bună dreptate că simpla solicitare de concordat preventiv prezentată instanței competente de către debitor poate să fie considerată „procedură în curs”
3. necesitatatea de a afla dacă dreptul UE nu se opune ca declarația prin care debitorul recunoaște că se află în stare de insolvență şi că intenţionează să formuleze o cerere de concordat preventiv „în alb” (ale cărui caracteristici au fost precizate anterior) să fie considerată o cauză de excludere din procedura de achiziţie publică, interpretându-se astfel în mod extins conceptul „procedură în curs”
4. pentru întreg cuprinsul cererii de sesizare a Curții de Justiție, a se vedea aici. Pentru un comunicat de presă cu privire la această sesizare, postat pe pagina instanței supreme de trimitere, a se vedea aici (evident că nu înțelegem de ce în România nu există acces on-line direct la întreg conținutul încheierilor de sesizare a Curții de Justiție cu o trimitere preliminară, precum există în Italia).

Dispoziții de drept UE invocate a fi incidente: articolul 45 alineatul (2) literele (a) și (b) din Directiva 2004/18/CE (abrogată prin Directiva 2014/24/UE)

Secțiunea 2
Criterii calitative de selecție

Articolul 45 (extras)
Situația personală a candidatului sau a ofertantului

(2) Poate fi exclus de la participarea la un contract orice operator economic:
(a) care este în stare de faliment, de lichidare, de încetare a activității, de administrare judiciară sau de concordat preventiv sau în orice altă situație analoagă ce rezultă în urma unei proceduri similare în temeiul actelor cu putere de lege de drept intern;
(b) care face obiectul unei proceduri de declarare a falimentului, de administrare judiciară, de lichidare, de concordat preventiv sau al oricărei alte proceduri similare în temeiul actelor cu putere de lege de drept intern;
(c) care a făcut obiectul unei hotărâri cu autoritate de lucru judecat, în conformitate cu dispozițiile legale ale țării, privind o faptă care aduce atingere eticii profesionale;
(d) care s-a făcut vinovat de o gravă abatere profesională, dovedită prin orice mijloace pe care autoritățile contractante le pot justifica;
(e) care nu și-a îndeplinit obligațiile privind plata contribuțiilor la asigurările sociale, în conformitate cu dispozițiile legale ale țării în care este stabilit sau ale țării autorității contractante;
(f) care nu și-a îndeplinit obligațiile privind plata impozitelor și taxelor, în conformitate cu dispozițiile legale ale țării în care este stabilit sau ale țării autorității contractante;
(g) care s-a făcut grav vinovat de declarații false prin furnizarea informațiilor solicitate în temeiul prezentei secțiuni sau care nu a furnizat respectivele informații.
Statele membre precizează, în temeiul dreptului intern și prin respectarea dreptului comunitar, condițiile de aplicare a prezentului alineat.

dr. Mihaela Mazilu-Babel

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate