Secţiuni » Articole » Opinii
Opinii
Condiţii de publicare
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Opinii RNSJ SELECTED
2 comentarii

25 mai 2018: data de la care trebuie aplicat Regulamentul general privind protecția datelor. România este pregătită?

25 mai 2018 | Irina ALEXE
Irina Alexe

Irina Alexe

Deși intrarea sa în vigoare a avut loc în urmă cu doi ani, la data de 25 mai 2016, mai ales în ultimele luni s-a vorbit tot mai mult și tot mai des, inclusiv în spațiul public din România, despre iminenta aplicare, începând cu data de astăzi, 25 mai 2018, a unuia dintre cele mai contradictorii acte legislative ale Uniunii Europene, Regulamentul UE 2016/679. Nu neapărat prin prisma faptului că cei care discută despre regulament au înțeles cu exactitate litera și spiritul acestuia, ci mai ales prin prisma regimului sancționator foarte sever pe care regulamentul îl instituie în sarcina operatorilor și/ sau persoanelor împuternicite de aceștia care nu își conformează activitatea pentru a proteja datele cu caracter personal ale persoanei fizice/ vizate sau pentru a-i respecta acesteia dreptul la viața privată, în conformitate cu dreptul european.

Termenul de doi ani de la intrarea în vigoare și până la punerea în aplicare a fost instituit tocmai pentru ca toate statele membre să aibă timpul necesar pentru a adopta acele măsuri necesare punerii în aplicare. Din experiența practică proprie se poate constata că interesat de dispozițiile regulamentului și de consecințele pe care acesta urmează să le producă este în mare parte sectorul privat din România și într-o mai mică măsură sectorul public.

Luând în considerare caracteristice esențiale ale unui regulament, ca act legislativ al Uniunii Europene (are aplicabilitate generală, este obligatoriu în toate elementele sale și are aplicabilitate directă în fiecare stat membru) acest regulament general conține câteva dispoziții prin care statele membre sunt obligate sau, după caz, pot decide să adopte în dreptul intern unele măsuri necesare pentru punerea sa în aplicare.

Care sunt acele reglementări naţionale la nivel de lege ce vizează aplicarea, în România, a Regulamentului general privind protecția datelor? Răspunsul pe care îl putem furniza astăzi, este, în egală măsură, simplu, tranșant și uimitor: nu există.

Există însă două proiecte de acte normative: o propunere legislativă[1] inițiată de doi senatori, care este susceptibilă să introducă discrepanțe majore între sectorul public și cel privat, și un proiect de lege[2] inițiat de Guvern. Ambele proiecte au fost inițiate în anul 2018 și au fost adoptate de Camera Deputaților în calitate de cameră sesizată. Propunerea legislativă se află încă în dezbaterea comisiilor de specialitate ale Senatului, iar proiectul de lege a fost deja adoptat de Senat la data de 22 mai 2018. Din datele publice rezultă că termenele legale pentru procedurile ce mai urmează a fi parcurse până la promulgarea și, ulterior, intrarea în vigoare a proiectului de lege fac imposibilă intrarea în vigoare la 25 mai 2018[3]. De ce este important acest aspect? Pentru că proiectul conține mai multe dispoziții ce au ca reper data de 25 mai 2018, dispoziții retroactive care, prin natura lor, atrag neconstituționalitatea actului.

Una dintre aceste dispoziții retroactive vizează abrogarea expresă, la data de 25 mai 2018, a Legii nr.677/2001. Semnalăm acest exemplu în contextul în care în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.432 din 22 mai 2018 a fost publicată Decizia Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal nr. 99 din 18 mai 2018[4], ce prevede în preambulul său că, pentru emitere, a fost luat „în considerare proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 102/2005 privind înființarea, organizarea şi funcționarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se prevede abrogarea expresă a Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulație a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, de la data de 25 mai 2018, emis în aplicarea Regulamentului general privind protecția datelor … raportat la necesitatea existenței unui cadru juridic predictibil şi clar, în concordanță cu prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative”.

Apreciem că tocmai aceste prevederi ale Legii nr. 24/2000 au fost încălcate, întrucât actele normative de nivel secundar se emit pentru punerea în aplicare și în temeiul unor dispoziții legale pozitive, nu luându-se în considerare propuneri de reglementare cuprinse în proiecte de acte normative. Este cunoscut că art. 78 din Constituția României, republicată, instituie condițiile obligatorii pentru ca o lege să intre în vigoare, iar una dintre acestea este publicarea în Monitorul Oficial. În context invocarea unui proiect de lege în preambulul unei decizii a oricărei autorități este susceptibilă să ridice multiple întrebări.

Răspunsul la întrebarea din titlu poate fi identificat de fiecare dintre noi.


[1] Propunere legislativă privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulație a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/EC (Regulamentul general privind protecția datelor), disponibil la adresa https://www.senat.ro/legis/lista.aspx
[2] Proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.102/2005 privind înființarea, organizarea şi funcționarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, precum şi pentru abrogarea Legii nr.677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulație a acestor date, disponibil la adresa https://www.senat.ro/legis/lista.aspx
[3] În conformitate cu dispozițiile art.VIII alin.(2) din proiect „prezenta lege intră în vigoare la 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția prevederilor art. I pct.1și 6-11, art. VI și art. VII, care intră în vigoare pe data de 25 mai 2018”.
[4] Decizia Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal nr.99 din 18 mai 2018 privind încetarea aplicabilității unor acte normative cu caracter administrativ emise în aplicarea Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulație a acestor date.


Dr. Irina Alexe
Cercetător științific asociat Institutul de Cercetări Juridice ”Andrei Rădulescu” al Academiei Române

Citeşte mai mult despre , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership