Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Mediu
CărţiProfesionişti
 

CJUE. Cauzele conexate C-626/15 și C-659/16, Comisia / Consiliul. Acțiune în anulare. Alegerea temeiului juridic corect
31.05.2018 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Acțiune în anulare – Alegerea temeiului juridic corect – Competența exclusivă, competența partajată sau competența complementară a Uniunii Europene – Prezența exclusivă a Uniunii într-un organism internațional sau participarea statelor membre împreună cu Uniunea – Conservarea resurselor biologice marine – Pescuitul – Protecția mediului – Cercetare – Zona marină protejată (ZMP) – Antarctica – Marea Weddell și marea Ross – Hotărârea Comitetului Reprezentanților Permanenți (Coreper) – Act atacabil

CCAMLR și-a stabilit ca obiectiv crearea unei rețele de ZMP în zona Antarcticii. Acest obiectiv este sprijinit în mod expres de Uniunea Europeană.

În acest context, în anul 2014, Consiliul, pentru a pregăti participarea Uniunii la viitoarele reuniuni anuale ale CCAMLR, a elaborat pe baza articolului 218 alineatul (9) TFUE o „poziție multianuală”, prin care a fost creată, între altele, o „procedură simplificată” în vederea luării deciziei de către Consiliu cu privire la poziția care trebuie adoptată de Uniune în cadrul CCAMLR față de problemele în materie de politică comună în domeniul pescuitului. Apoi, serviciile Comisiei prezintă organismelor pregătitoare ale Consiliului, în preambulul fiecărei reuniuni anuale a CCAMLR, documentele relevante. În practică, serviciile Comisiei înaintează aceste documente fie Grupului de lucru „Pescuit” al Consiliului, fie Comitetului Reprezentanților Permanenți (Coreper).

Cauza C-626/15

La 31 august 2015, serviciile Comisiei au prezentat Grupului de lucru „Pescuit” al Consiliului, aplicând procedura simplificată, un document neoficial (așa-numit „non-paper”), la care era atașat proiectul unui „document de reflecție privind o viitoare propunere de creare a unei zone marine protejate în marea Weddell”.

Serviciile Comisiei au propus să prezinte acest document de reflecție CCAMLR doar în numele Uniunii (mai exact, comitetului științific de pe lângă CCAMLR(14)), întrucât, în opinia lor, acesta ținea de politica comună în domeniul pescuitului.

În ședința sa din 5 septembrie 2015, Grupul de lucru al Consiliului a aprobat conținutul documentului de reflecție, asociindu-l însă politicii de mediu, din acest motiv considerând necesar ca acest document să fie prezentat comitetului științific al CCAMLR în numele Uniunii și al statelor membre ale acesteia. Cauza a fost transmisă apoi către Coreper.

Coreper s-a ocupat de această chestiune în reuniunea sa din 11 septembrie 2015. După un schimb de opinii, președintele Coreper a constatat că există un consens cu privire la conținutul documentului de reflecție și că acest document ar trebui prezentat CCAMLR cu ocazia Celei de a 34-a reuniuni anuale din anul 2015. În plus, acesta a constatat luarea deciziei ca documentul de reflecție să fie prezentat CCAMLR în numele Uniunii și al statelor membre ale acesteia.

Împotriva acestui din urmă punct, Comisia a protestat într-o declarație, pe care a înregistrat-o în procesul-verbal. Aceasta s-a arătat totuși dispusă să prezinte CCAMLR documentul de reflecție, așa cum a decis Coreper, în numele Uniunii și al statelor membre ale acesteia, însă și-a rezervat în mod expres dreptul de a acționa în justiție.

Cauza C-659/16

La 30 august 2016, serviciile Comisiei au prezentat Grupului de lucru „Pescuit” al Consiliului, aplicând de asemenea procedura simplificată, un document neoficial („non-paper”). La 6 septembrie 2016, acest document a fost completat cu patru proiecte de propuneri de creare sau de sprijinire a creării unor ZMP în Antarctica, și anume ZMP din Marea Weddell deja discutată în 2015, apoi o zonă în Marea Ross, o ZMP în Antarctica estică, precum și un ansamblu de zone de cercetare speciale în scopul cercetării retragerii platformelor glaciare.

Serviciile Comisiei au propus să prezinte aceste documente CCAMLR doar în numele Uniunii, întrucât în opinia lor acestea țineau de politica comună în domeniul pescuitului. Pentru a respecta termenele aplicabile de distribuire a propunerilor la reuniunile anuale CCAMLR, Comisia a înaintat imediat documentele menționate la secretariatul CCAMLR, doar în numele Uniunii.

În ședințele sale din 15 și 22 septembrie 2016, Grupul de lucru al Consiliului a dezbătut conținutul documentului de reflecție, precum și conținutul celor patru propuneri și le-a aprobat la 22 septembrie 2016, asociindu-le însă politicii privind mediul, considerând necesar ca acestea să fie prezentate CCAMLR în numele Uniunii și al statelor membre ale acesteia. Mai mult, Grupul de lucru a considerat că procedura simplificată nu se poate aplica în acest caz, deoarece este limitată prin obiectul său la problemele politicii comune în domeniul pescuitului. Ulterior, cauza a fost prezentată, într-o primă etapă, Coreper și apoi Consiliului.

La 10 octombrie 2016, Consiliul a aprobat, în cadrul celei de-a 3487-a sesiuni de la Luxemburg, intenția Comisiei de a distribui CCAMLR documentul de reflecție și cele patru propuneri în numele Uniunii. În plus, acesta a reținut că din aceste documente rezultă poziția ce va trebui susținută de Uniune la cea de a 35-a reuniune CCAMLR.

Într-o declarație înregistrată în procesul-verbal, Comisia a insistat asupra ideii conform căreia documentele menționate vizează domeniul competențelor exclusive ale Uniunii cu privire la conservarea resurselor biologice marine. Aceasta și-a exprimat disponibilitatea de a explica Secretariatului CCAMLR faptul că acele documente trebuie înțelese ca fiind înaintate în numele Uniunii și al statelor membre ale acesteia, dar și-a rezervat în mod expres dreptul de a acționa în justiție.

Apoi, la cea de a 35-a reuniune CCAMLR a decis să adopte două dintre propunerile distribuite sau susținute de Uniune, și anume înființarea unei ZMP în Marea Ross, precum și a mai multor zone speciale de cercetare. Aceasta a mai decis să se consulte cu privire la celelalte două propuneri ale Uniunii – nu în ultimul rând privind eventuala înființare a unei ZMP în Marea Weddell.

Curtea este astfel sesizată în cauzele C-626/15 și C-659/16 cu două acțiuni în anulare în temeiul articolului 263 al doilea paragraf TFUE, ale căror părți litigante sunt Comisia și Consiliul. Totodată, Consiliul este susținut de mai multe state membre.

Cauza C-626/15

Prin cererea introductivă din 23 noiembrie 2015, în cauza C‑626/15, Comisia a formulat o acțiune în anulare împotriva Deciziei din 2015.

În temeiul articolului 131 alineatul (2) din Regulamentul de procedură, președintele Curții a admis cererile de intervenție în susținerea concluziilor Consiliului în această cauză, formulate de Republica Federală Germania, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Regatul Țărilor de Jos, Republica Portugheză, Republica Finlanda, Regatul Suediei și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.

Comisia a solicitat, în cauza C-626/15
– anularea în parte a Deciziei din 2015, în măsura în care Consiliul a stabilit în această decizie ca documentul de reflecție să fie depus în numele Uniunii și al statelor membre ale acesteia în loc de a fi depus doar în numele Uniunii și
– obligarea Consiliul la plata cheltuielilor de judecată.

La rândul său, Consiliul cere, cu susținerea celor nouă interveniente,
– respingerea acțiunii având ca obiect anularea în parte a documentului de reflecție ca inadmisibilă sau, în orice caz, nefondată și
– obligarea Comisiei la plata cheltuielilor de judecată.

Cauza C-659/16

Prin cererea introductivă din 20 decembrie 2016 în cauza C‑659/16, Comisia a formulat o acțiune în anulare împotriva Deciziei din 2016.

În temeiul articolului 131 alineatul (2) din Regulamentul de procedură, președintele Curții a admis cererile de intervenție în susținerea Consiliului în această cauză, formulate de Regatul Belgiei, Republica Federală Germania, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Marele Ducat al Luxemburgului, Regatul Țărilor de Jos, Republica Portugheză, Republica Finlanda, Regatul Suediei și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.

Comisia a solicitat, în cauza C-659/16
– anularea în parte a Deciziei din 2016, în măsura în care în această decizie a fost reținută o poziție care poate fi atribuită Uniunii și statelor membre ale acesteia, în loc de a fi atribuită doar Uniunii și
– obligarea Consiliul la plata cheltuielilor de judecată.

La rândul său, Consiliul solicită, cu susținerea celor zece interveniente
– respingerea acțiunii având ca obiect anularea în parte a deciziei atacate ca nefondată și
– obligarea Comisiei la plata cheltuielilor de judecată.

Avocatul general propune Curții să decidă după cum urmează:

1) În cauza C-626/15, anulează Decizia Comitetului Reprezentanților Permanenți din 11 septembrie 2015 privind prezentarea unui document de reflecție privind crearea unei zone marine protejate în Marea Weddell cu ocazia Celei de a 34-a reuniuni anuale a Comisiei privind conservarea faunei și florei marine din Antarctica, în măsura în care stabilește că respectivul document de reflecție trebuie prezentat în numele Uniunii și al statelor membre ale acesteia, în loc de a fi prezentat doar în numele Uniunii.

2) În cauza C-659/16, anulează Decizia Comitetului Reprezentanților Permanenți din 10 octombrie 2016 privind stabilirea poziției Uniunii pentru Cea de a 35-a reuniune anuală a Comisiei privind conservarea faunei și florei marine din Antarctica în măsura în care stabilește că respectiva poziție trebuie prezentată în numele Uniunii și al statelor membre ale acesteia, în loc de a fi prezentată doar în numele Uniunii.

3) Efectele părților declarate nule ale deciziilor atacate sunt menținute.

4) Obligă Consiliul Uniunii Europene, în ambele cauze, să suporte propriile cheltuieli de judecată, precum și cheltuielile de judecată efectuate de Comisia Europeană.

5) Obligă Regatul Belgiei, Republica Federală Germania, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Marele Ducat al Luxemburgului, Regatul Țărilor de Jos, Republica Portugheză, Republica Finlanda, Regatul Suediei și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord la plata propriilor cheltuieli de judecată, în fiecare dintre cele două cauze în care au intervenit.

:: Concluziile

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.