Secţiuni » Selected
Selected Top Legal
CorporatePlatinum members


2 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

FJR. Parlamentul trebuie să aștepte și să ia în considerare avizele Comisiei de la Veneția, pentru a nu pune în dificultate parcursul României ca stat membru al Consiliului Europei
28.06.2018 | JURIDICE.ro

Asociația Forumul Judecătorilor din România salută decizia de astăzi, 28 iunie 2018, a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, cu privire la sesizarea Comisiei Europene pentru Democrație prin Drept a Consiliului Europei (Comisia de la Veneția) referitor la proiectele de modificare a Codului penal și a Codului de procedură penală.

Forumul Judecătorilor din România a realizat numeroase demersuri în acest sens, către toate subiectele de sezină, naționale sau europene/internaționale, inclusiv către Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, cu convingerea că punctul de vedere al experților Comisiei de la Veneția va putea fi lămuritor pentru respectarea standardelor statului de drept în România.[1]

Comisia de la Veneția, creată în 1990, reprezintă un organ consultativ al Consiliului Europei în chestiuni constituționale. Comisia este recunoscută pe plan internațional drept o instanță de reflectare independentă. Comisia de la Veneția contribuie, în egală măsură, la diseminarea și dezvoltarea patrimoniului constituțional comun, jucând un rol unic în acordarea promptă a unor soluții constituționale pentru statele în tranziție, conform standardelor și bunelor practici în domeniu. Comisia de la Veneția își propune drept scop să difuzeze și să dezvolte justiția constituțională. Comisia poate emite avize la cererea Comitetului Miniștrilor, a Adunării Parlamentare, a Congresului Autorităților Locale și Regionale din Europa, a Secretarului General și la cererea unui stat, a unei organizații internaționale sau a unui organism internațional care participă la lucrările Comisiei.

Potrivit art.11 din Constituția României, Statul român se obligă să îndeplinească întocmai și cu bună-credință obligațiile ce-i revin din tratatele la care este parte. Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern. România a aderat la Consiliul Europei (CE), ca urmare a deciziei de la 4 octombrie 1993, formulată prin Rezoluția nr. 37/1993 a Comitetului de Miniștri al CE. Aderarea la Consiliul Europei, organizație fondată pe principiile respectului pentru drepturile și libertățile fundamentale ale omului, pentru valorile democrației și ale statului de drept, a constituit o etapă obligatorie în promovarea demersurilor României de aderare la Uniunea Europeană (UE) și la Organizația Tratatului Nord-Atlantic (NATO).

Așa cum frecvent a reținut Curtea Constituțională în jurisprudența sa, având în vedere statutul României de parte la Convenția Europeană a Drepturilor Omului și de stat membru al Consiliului Europei, recomandările Comisiei de la Veneția nu pot rămâne fără efecte în plan practic, fiind avute în vedere la îmbunătățirea cadrului normativ, fără ca aceasta să echivaleze cu o încălcare a principiului supremației Constituției României, statuat în art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală (a se vedea, spre exemplu, Decizia nr. 334 din 26 iunie 2013).

Într-un astfel de context, Parlamentul are obligația de a aștepta și de a lua în considerare în întregime avizele Comisiei de la Veneția, în adoptarea modificărilor legislative preconizate, ca un minim indiciu că statul de drept mai poate funcționa în România și pentru a nu pune în dificultate parcursul statului român ca membru al Consiliului Europei, ștergând cu buretele eforturile autorităților de a respecta partenerii europeni, desfășurate constant în ultimii 20 de ani.

judecător Dragoș Călin, Curtea de Apel București, co-președinte
judecător Anca Codreanu, Tribunalul Brașov, co-președinte


[1] A se vedea paginile web http://www.forumuljudecatorilor.ro/wp-content/uploads/Letter-to-Mr.-Michele-Nicoletti-President-of-the-Parliamentary-Assembly-request-to-consult-the-Venice-Commission-CP-CPP.pdf și http://www.forumuljudecatorilor.ro/index.php/archives/3220 [accesate ultima dată la 28 iunie 2018].



Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “FJR. Parlamentul trebuie să aștepte și să ia în considerare avizele Comisiei de la Veneția, pentru a nu pune în dificultate parcursul României ca stat membru al Consiliului Europei”

  1. Comportament si discurs public nepotrivit pentru profesie.

  2. Razvan Nicolae MICUL spune:

    Cred că este o simplă coincidență acest comunicat al FJR în aceeași zi cu luarea publică de poziție a domnului Gianni Buquicchio, președintele Comisiei de la Veneția, decorat aici de Traian Băsescu în 2006 https://foto.agerpres.ro/?is_search=1&id_foto=1171539 . Multe coincidențe, rețea mare, lume mică. Comisia de la Veneția a spus deja că nu va exprima vreun punct de vedere cu privire la procurori, chiar prin vocea domnului decorat de Basescu, urmând să se rezume la analizei independenței judecătorilor prin prisma noilor legi. Întrebarea este ce se va întâmpla dacă puterea politică, pe modelul președintelui, va spune că va citi până va înțelege art. 125 alin. 1 din Constituție (precum în Polonia). FJR nu prea pricepe că forța justiției nu e dată de litere așternute pe coli de hârtie, ci de încrederea populației în sistemul judiciar. Încredere care nu prea mai există. Puteți merge și întreba orice justițiabil. Fiecare, pe limba lui, va releva lipsa de încredere în justiție. Iar dezbaterea cu protocoalele secrete, purtată oricum pe un teren fertil, pentru că românul se simte mereu ascultat/urmărit, a obliterat percepția publică de arbitru imparțial al justiției. Scăpată de orice opoziție, cu percepția publică asupra justiției grav afectată de scandalurile recente, actuala putere politică va face fix ce dorește. Vinovați sunt exclusiv magistrații, nu Dragnea, pesedeul, politicienii, corupții, penalii etc. Exclusiv magistrații care nu au știut să administreze cu grijă capitalul de încredere cu care i-a învestit societatea după reformele din 2004. Odată ce aparența de imparțialitate nu mai există, justiția pierde sprijinul societății, iar aceste petiții militante ale FJR au exclusiv efectul de bumerang. Și Basescu era penal, cu flota, în 2004, dar asta nu l-a ajutat pe nepenalul Năstase.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.