Achiziţii publiceAfaceri transfrontaliereArbitrajAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiContencios administrativContravenţiiCorporateCyberlawData protectionDrept civilDrept comercialDrept constituţionalDrept penalDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiDreptul UEEnergieExecutare silităFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăLITIGIIMedia & publicitateMedierePiaţa de capitalProcedură civilăProprietate intelectualăProtecţia consumatorilorProtecţia mediuluiTelecom
 
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti
Print Friendly, PDF & Email

CCR pendinte: calcularea impozitului pentru clădirile nerezidențiale (art. 458 alin. (4) din Codul fiscal). UPDATE: dispozițiile din Constituție invocate

18.07.2018 | Andrei Alexandru MARCU
Andrei Alexandru Marcu

Andrei Alexandru Marcu

18.07.2018: În urma solicitării realizate în temeiul Legii nr. 544/2001, Tribunalul Iași mi-a comunicat că autorul excepției a arătat că dispozițiile art. 458 alin. (4) din Codul fiscal ar încălca drepturile prevăzute de art. 16 alin. (1) și art. 56 alin. (2) din Constituția României:

Art. 16 (extras) – Egalitatea în drepturi
(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.

Art. 56 (extras) – Contribuţii financiare
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justă a sarcinilor fiscale.

***

29.06.2018: În data de 28.06.2018 s-a constituit un nou dosar (995D/2018) pe rolul Curţii Constituţionale, urmând a fi analizate dispoziţiile art. 458 alin. (4) din Codul fiscal (cauza Ulianov Cristian).

Conform motorului de căutare de pe pagina Curții Constituționale, acesta este primul dosar în care această dispoziție formează obiectul unui control de constituționalitate.

Instanţa de trimitere pare a fi Tribunalul Iași. Spun „pare” pentru că în urma consultării portalului instanței, nu am regăsit nicio precizare referitoare la excepția de neconstituționalitate.

Nici pe portalul instanţei de trimitere, şi nici pe portalul Curţii Constituţionale nu se precizează în raport de ce dispoziţii din Constituţie se va realiza controlul de constituţionalitate.

Dispoziţiile criticate (direct sau indirect) au următorul conţinut normativ:

Art. 458 (extras)
(1) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2-1,3% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă;
b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.
(4) În cazul în care valoarea clădirii nu poate fi calculată conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457.

Andrei Alexandru Marcu
Student, Facultatea de Drept, Universitatea „Ovidius” Constanţa


Aflaţi mai mult despre , , ,

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.


Radu Slăvoiu


Livia Dianu-Buja


Ștefania Stoica


Luminița Malanciuc


Ioana-Olivia Voicu


Eduard Toma-Apostol


Florina-Lăcrămioara Drăgan