« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

Decizia (UE) 2018/923 de stabilire a faptului că România nu a luat măsuri eficace în urma Recomandării Consiliului din 5 decembrie 2017
04.07.2018 | Elena ALBU

Drept Timisoara
Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , , , , ,
JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 164/42 din 29 iunie 2018 a fost publicată Decizia (UE) 2018/923 a Consiliului din 22 iunie 2018 de stabilire a faptului că România nu a luat măsuri eficace în urma Recomandării Consiliului din 5 decembrie 2017.

La 16 iunie 2017, Consiliul a decis, în conformitate cu articolul 121 alineatul (4) din tratat, că în România exista o abatere semnificativă constatată de la traiectoria de ajustare în vederea atingerii obiectivului bugetar pe termen mediu. Având în vedere abaterea semnificativă stabilită, la 16 iunie 2017 Consiliul a adresat României o recomandare prin care era invitată să ia măsurile necesare pentru a se asigura că rata de creștere nominală a cheltuielilor publice primare nete nu depășește 3,3 % în 2017, ceea ce corespunde unei ajustări structurale anuale de 0,5 % din PIB.

La 5 decembrie 2017, Consiliul a concluzionat că România nu a luat măsuri eficace în urma Recomandării Consiliului din 16 iunie 2017. Pe baza acestei constatări, la 5 decembrie 2017 Consiliul a emis o Recomandare revizuită prin care se solicita României să ia măsurile necesare pentru a se asigura că rata de creștere nominală a cheltuielilor publice primare nete nu depășește 3,3 % în 2018, ceea ce corespunde unei ajustări structurale anuale de 0,8 % din PIB. De asemenea, Consiliul a recomandat ca România să utilizeze toate profiturile excepționale pentru a reduce deficitul, iar măsurile de consolidare bugetară să asigure o îmbunătățire durabilă a soldului structural public într-o manieră favorabilă creșterii. Consiliul a stabilit data de 15 aprilie 2018 ca termen până la care România să prezinte un raport privind măsurile luate în urma recomandării respective.

În perioada 10-11 aprilie 2018, Comisia a efectuat o misiune de supraveghere consolidată în România, în vederea monitorizării la fața locului în temeiul articolului -11 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1466/97. După ce a transmis constatările sale provizorii autorităților române pentru observații, Comisia a prezentat constatările sale Consiliului la 23 mai 2018. Ulterior, aceste constatări au fost făcute publice. Raportul Comisiei constată că autoritățile române nu intenționează să dea curs Recomandării Consiliului din 5 decembrie 2017. Autoritățile au confirmat reprezentanților Comisiei că obiectivul lor pentru 2018 rămâne un deficit global de puțin sub 3 % din PIB. Având în vedere deviația pozitivă și în creștere a PIB-ului, aceasta indică o deteriorare suplimentară a deficitului structural subiacent, ceea ce contravine recomandării Consiliului și reflectă o politică fiscală clar expansionistă.

La 20 aprilie 2018, după termenul stabilit de Consiliu, autoritățile române au prezentat un raport privind măsurile luate în urma Recomandării Consiliului din 5 decembrie 2017. În raport, autoritățile au reiterat faptul că obiectivul lor pentru 2018 rămâne un deficit global de puțin sub 3 % din PIB. Impactul bugetar al măsurilor raportate este semnificativ inferior cerinței stipulate în recomandarea Consiliului.

Pe baza previziunilor Comisiei din primăvara anului 2018, creșterea cheltuielilor publice primare nete se va ridica 10,4 %, cu mult peste criteriul de referință privind cheltuielile de 3,3 %. Soldul structural se va deteriora cu 0,4 % din PIB în 2018, atingând un deficit de 3,8 % din PIB. Această situație este contrară îmbunătățirii structurale recomandate de 0,8 % din PIB în raport cu 2017. Prin urmare, ambii piloni indică o abatere cu o marjă largă de la ajustarea recomandată.

Deteriorarea față de 2017 este determinată în mare parte de creșterea cheltuielilor aferente remunerării angajaților din sectorul public, care a fost adoptată în vara anului 2017 și care a intrat în vigoare în ianuarie 2018. De la previziunile Comisiei din toamna anului 2017, pe care se baza Recomandarea Consiliului din 5 decembrie 2017, autoritățile române au revenit parțial asupra reformei sistemice a pensiilor, realizate în trecut, reducând ponderea contribuțiilor sociale transferate către cel de al doilea pilon al sistemului de pensii începând din 2018.

Aceste considerații conduc la concluzia că răspunsul României la Recomandarea Consiliului din 5 decembrie 2017 a fost insuficient. Efortul bugetar se situează sub nivelul de ajustare structurală anuală de 0,8 % din PIB pentru 2018, ceea ce corespunde unei rate de creștere nominale a cheltuielilor publice primare nete care nu depășește 3,3 % în 2018.

România nu a luat măsuri eficace în urma Recomandării Consiliului din 5 decembrie 2017.

Prezenta decizie se adresează României.

Consilier juridic Elena Albu

 
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
VIDEO
Codul muncii









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.