« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

CJUE. C-25/17. O comunitate religioasă, precum cea a Martorilor lui Iehova, este operator, împreună cu membrii săi predicatori, în ceea priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal colectate în cadrul unei activităţi de predicare din casă în casă
10.07.2018 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust ZRVP

Trimitere preliminară – Protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal – Directiva 95/46/CE – Domeniu de aplicare – Noțiunea de activitate exclusiv personală sau domestică – Date colectate și prelucrate de membrii unei colectivități religioase în cadrul activității lor de predicare din casă în casă – Libertate religioasă – Articolul 10 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene – Noțiunea de sistem de evidență – Noțiunea de operator de date cu caracter personal

O comunitate religioasă, precum cea a Martorilor lui Iehova, este operator, împreună cu membrii săi predicatori, în ceea priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal colectate în cadrul unei activităţi de predicare din casă în casă. Prelucrarea datelor cu caracter personal efectuată în cadrul unei astfel de activităţi trebuie să respecte normele dreptului Uniunii în materie de protecţie a datelor cu caracter personal.

La 17 septembrie 2013, Tietosuojalautakunta (Comisia finlandeză pentru protecția datelor) a interzis Jehovan todistajat – uskonnollinen yhdyskunta (Comunitatea religioasă a Martorilor lui Iehova din Finlanda) să colecteze sau să prelucreze date cu caracter personal în cadrul activităţii de predicare din casă în casă efectuate de membrii săi fără respectarea condițiilor legale privind prelucrarea unor astfel de date.

Membrii acestei comunități, în cadrul activității lor de predicare în casă în casă, iau note privind vizitele efectuate la persoane pe care nici ei şi nici comunitatea nu le cunosc. Datele colectate pot să includă numele și adresele persoanelor abordate, precum și informații referitoare la convingerile religioase ale acestora și la situația lor familială. Acestea sunt colectate pentru a servi drept aide-mémoire și pentru a putea fi recuperate în scopul unei eventuale vizite ulterioare, fără ca persoanele vizate să fi consimțit la aceasta sau să fi fost informate despre colectarea lor. Comunitatea Martorilor lui Iehova și congregaţiile care depind de ea ar organiza și ar coordona activitatea de predicare din casă în casă a membrilor lor, printre altele prin întocmirea unor hărţi pe baza cărora sectoarele ar fi repartizate între membrii predicatori şi prin păstrarea unor fișe referitoare la predicatorii și la numărul de publicații ale comunităţii difuzate de aceştia. În plus, congregaţiile Comunităţii Martorilor lui Iehova ar administra o listă a persoanelor care și-au exprimat dorința de a nu mai fi vizitate de membrii predicatori; datele cu caracter personal care figurează în această listă ar fi utilizate de membrii comunității.

Cererea de decizie preliminară formulată de Korkein hallinto-oikeus (Curtea Administrativă Supremă, Finlanda) urmăreşte, în esenţă, să se stabilească dacă comunitatea este supusă respectării normelor dreptului Uniunii în materie de protecţie a datelor cu caracter personal[1], ca urmare a faptului că membrii săi, atunci când îşi desfăşoară activitatea de predicare din casă în casă, pot fi determinaţi să ia note care transcriu conţinutul discuţiei lor şi, în special, orientarea religioasă a persoanelor pe care le-au vizitat.

În hotărârea pronunţată astăzi, Curtea de Justiţie consideră mai întâi că activitatea de predicare din casă în casă a membrilor Comunității Martorilor lui Iehova nu intră sub incidenţa excepţiilor prevăzute de dreptul Uniunii în materie de protecţie a datelor cu caracter personal. În special, activitatea menţionată nu este o activitate exclusiv personală sau domestică cu privire la care acest drept nu se aplică. Împrejurarea că activitatea de predicare din casă în casă este protejată de dreptul fundamental la libertatea de conştiinţă şi de religie, consacrat la articolul 10 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, nu are ca efect să îi confere un caracter exclusiv personal sau domestic, ca urmare a faptului că aceasta depăşeşte sfera privată a unui membru predicator al unei comunități religioase.

În continuare, Curtea aminteşte că normele dreptului Uniunii în materie de protecţie a datelor cu caracter personal se aplică, totuşi, prelucrării manuale a datelor numai atunci când acestea din urmă sunt cuprinse sau sunt destinate să facă parte dintr-un sistem de evidență. În speţă, întrucât prelucrarea datelor cu caracter personal este efectuată într-un mod care nu este automatizat, se ridică problema dacă datele prelucrate astfel sunt cuprinse sau sunt destinate să facă parte dintr-un astfel de sistem de evidență. În această privinţă, Curtea concluzionează că noțiunea „sistem de evidență” acoperă orice serie de date cu caracter personal colectate în cadrul unei activităţi de predicare din casă în casă şi care include numele și adresele, precum și alte informații privind persoanele abordate, din moment ce aceste date sunt structurate potrivit unor criterii specifice care permit, în practică, să fie recuperate cu uşurinţă în scopul unei utilizări ulterioare. Pentru ca o astfel de serie de date să intre în sfera acestei noţiuni, nu este necesar ca ea să cuprindă fişe, liste specifice sau alte sisteme de căutare. Prelucrarea de date cu caracter personal efectuată în cadrul activităţii de predicare din casă în casă trebuie, prin urmare, să respecte normele dreptului Uniunii în materie de protecţie a datelor cu caracter personal.

În ceea ce priveşte aspectul de a şti cine poate fi considerat operator de date cu caracter personal, Curtea aminteşte că noţiunea „operator” poate privi mai mulți actori care participă la această prelucrare, fiecare dintre ei fiind în acest caz supus normelor dreptului Uniunii în materie de protecție a datelor cu caracter personal. Acești actori pot fi implicați în diferite stadii ale prelucrării și în diferite grade, astfel încât nivelul de răspundere al fiecăruia dintre ei trebuie să fie evaluat ținând seama de toate împrejurările pertinente ale speței. Curtea constată de asemenea că nicio dispoziție din dreptul Uniunii nu permite să se considere că stabilirea scopurilor și a mijloacelor de prelucrare trebuie să se efectueze prin orientări scrise sau prin instrucțiuni din partea operatorului.În schimb, o persoană fizică sau juridică care influențează, în scopuri proprii, prelucrarea datelor cu caracter personal și care participă, ca urmare a acestui fapt, la stabilirea scopurilor și a mijloacelor prelucrării respective poate fi considerată ca fiind operator. În plus, responsabilitatea comună a mai multor actori nu presupune ca fiecare dintre aceştia să aibă acces la datele cu caracter personal.

În speţă, reiese că Comunitatea Martorilor lui Iehova, prin faptul că organizează, coordonează și promovează activitatea de predicare a membrilor săi, participă, împreună cu membrii săi predicatori, la stabilirea scopului și a mijloacelor de prelucrare a datelor cu caracter personal ale persoanelor abordate, aspect a cărui stabilire este însă de competenţa instanței finlandeze având în vedere ansamblul împrejurărilor speței. Această constatare nu este repusă în discuție de principiul autonomiei organizaționale a comunităților religioase, garantat la articolul 17 TFUE.

Curtea concluzionează că dreptul Uniunii în materie de protecţie a datelor cu caracter personal permite ca o comunitate religioasă să fie considerată operator, împreună cu membrii săi predicatori, în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal efectuată de aceştia din urmă în cadrul unei activităţi de predicare din casă în casă organizate, coordonate și încurajate de această comunitate, fără să fie necesar ca respectiva comunitate să aibă acces la date şi fără să fie necesar să se fi stabilit că ea a dat membrilor săi orientări scrise sau instrucțiuni referitoare la o astfel de prelucrare.


[1] Directiva 95/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date (JO 1995, L 281, p. 31, Ediție specială, 13/vol. 17, p. 10), interpretată în lumina articolului 10 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.


:: Comunicatul CJUE
:: Cauza

 
Secţiuni: CJUE, Data protection, Dreptul Uniunii Europene, Internațional, Jurisprudență | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
Concurs eseuri ZRVP

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD