JURIDICE SELECTED
Înregistrările video sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal. Reducere 39,6 euro pentru avocaţii din barourile Bucureşti, Ilfov, Dolj, Timiş, Prahova şi Sibiu. Se acordă 20 de puncte de pregătire profesională. UNBR încurajează extinderea naţională, detalii aici. Reducere 19,8 euro pentru executorii Camerei Executorilor Bucureşti, membrii UNELM şi notarii Camerei Notarilor Publici Bucureşti.
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

2 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

FJR adresează un apel CCR pentru valorificarea opiniilor Comisiei de la Veneția în privința modificărilor aduse legilor justiției, Codului penal și Codului de procedură penală

12.07.2018 | JURIDICE.ro

Asociația Forumul Judecătorilor din România adresează un apel Curții Constituționale pentru valorificarea opiniilor Comisiei de la Veneția în privința modificărilor aduse legilor justiției, Codului penal și Codului de procedură penală.

Preliminar, FJR salută modificarea recentă a Hotărârii Plenului Curții Constituționale nr. 1/2017 privind regulile de redactare a opiniei separate sau concurente, prin Hotărârea Plenului Curții Constituționale nr. 1/2018, publicarea opiniei separate sau a celei concurente nemaifiind condiționate de aprecierea discreționară a Președintelui Curții Constituționale.

Prin urmare, Curtea Constituțională a transpus, după un demers esențial pentru un stat de drept, Avizul nr. 537/2009 și Avizul nr. 622/2011, emise de Comisia de la Veneția, care a apreciat că opiniile separate permit dezbaterea publică, îndeosebi științifică, a deciziilor, întăresc independența judecătorilor și asigură implicarea acestora în controlul constituțional, asigurând transparența instituțională. Totodată, publicarea lor împreună cu hotărârea trebuie să fie obligatorie. De altfel, un studiu amplu va fi dat publicității în toamnă de Comisia de la Veneția (nr. 932/2018), ca urmare a sesizărilor formulate de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, solicitate de Asociația Forumul Judecătorilor din România.

Comisia de la Veneția reprezintă un organ consultativ al Consiliului Europei în chestiuni constituționale, fiind recunoscută pe plan internațional drept o instanță de reflectare independentă, care contribuie, în egală măsură, la diseminarea și dezvoltarea patrimoniului constituțional comun, jucând un rol unic în acordarea promptă a unor soluții constituționale pentru statele în tranziție, conform standardelor și bunelor practici în domeniu.

Considerăm că, sub toate aspectele, Curtea Constituțională are obligația de loialitate constituțională de a aștepta și de a valorifica opiniile Comisiei de la Veneția, așadar inclusiv în privința modificărilor aduse legilor justiției, Codului penal și Codului de procedură penală, pentru a nu pune în dificultate parcursul statului român ca membru al Consiliului Europei. Având în vedere statutul României de parte la Convenția Europeană a Drepturilor Omului și de stat membru al Consiliului Europei, recomandările Comisiei de la Veneția nu pot rămâne fără efecte în plan practic, fiind avute în vedere la îmbunătățirea cadrului normativ, fără ca aceasta să echivaleze cu o încălcare a principiului supremației Constituției României (a se vedea, spre exemplu, Decizia nr. 334 din 26 iunie 2013 a Curții Constituționale).

Executarea obligațiilor internaționale care rezultă dintr-un tratat în vigoare pentru un anumit stat revine tuturor autorităților statale, inclusiv Curții Constituționale. Dacă dispozițiile constituționale contravin tratatului, care face deja parte din ordinea juridică națională, revine tuturor autorităților statului obligația de a găsi soluții adecvate pentru a concilia acele prevederi ale tratatului cu Constituția (spre exemplu, prin interpretare sau chiar prin revizuirea Constituției), altfel responsabilitatea internațională a statului va fi angajată, cu toate consecințele care decurg din aceasta, inclusiv sancțiuni (a se vedea Comisia de la Veneția, Avizul interimar privind amendamentele la Legea constituțională federală privind Curtea Constituțională a Federației Ruse, par.47, CDL-AD (2016) 005).

Prin urmare, indiferent de stadiul procedurii legislative constituționale în care se află legile pentru modificarea și completarea legilor justiției sau a Codului penal și a Codului de procedură penală, respectiv faptul că procedura parlamentară de adoptare a actului normativ s-a finalizat, Parlamentul adoptând o lege, care este supusă controlului de constituționalitate, Curtea Constituțională are obligația de a aștepta și de a valorifica opiniile Comisiei de la Veneția, chiar lăsând neaplicate dispoziții procedurale constituționale sau infraconstituționale, de natură a-i limita controlul și a-i afecta menirea de ”garant al supremației Constituției”, potrivit art. 142 alin.(1) din Constituția României, inclusiv în ceea ce privește supremația tratatelor internaționale la care România este parte.

Recomandările formulate de Comisia de la Veneția nu sunt utile doar legiuitorului, în procedura parlamentară de elaborare sau modificare a cadrului legislativ, ci și Curții Constituționale, la efectuarea unui control de conformitate a actului normativ adoptat de Parlament cu Legea fundamentală, ținând seama de dispozițiile art. 11 din Constituția României, invocat în toate obiecțiile de neconstituționalitate vizând legile anterior indicate.

Pentru toate aceste considerente, Asociația Forumul Judecătorilor din România adresează prezentul apel Curții Constituționale pentru valorificarea efectivă a opiniilor Comisiei de la Veneția în privința modificărilor aduse legilor justiției, Codului penal și Codului de procedură penală, corolar al obligației de loialitate constituțională.

judecător Dragoș Călin, Curtea de Apel București, co-președinte
judecător Anca Codreanu, Tribunalul Brașov, co-președinte


Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “FJR adresează un apel CCR pentru valorificarea opiniilor Comisiei de la Veneția în privința modificărilor aduse legilor justiției, Codului penal și Codului de procedură penală”

  1. Comisia de la Veneția este o comisie politică având denumirea oficială de Comisia Europeană pentru Democrație prin Lege.
    Observați, vă rog, conflictul de interese.
    Un judecător român, semnează o petiție, în numele, unei asociații non profit, către o instanță de judecată, Curtea Constituțională, prin care îi solicită să aplice opiniile unei instituții politice, o Comisie europeană pentru Democrație, finanțată din bugetul European.

    Deci avem un judecător român care intervine direct, public, în procesele de pe rol ale altor judecători.

    CSM ce spune? Mai există CSM? Văd că judecătorii și-au făcut partid. Se cheamă Partidul FJR.

  2. De ce nu cere FJR Curtii Constitutionale Romane sa aplice opinia eminentelor juridice, Consiliul Gardienilor Supremi ai Persiei?
    Fraternitatea Westeros si Essos ne poate oferi opinii constitutionale de calitate superioara, de asemenea. Tyrion, jumatatea de om, a oferit intregul suport, fara tributu sau haraciu.
    Sau Conciliul ultramontanilor sau chiar poate, desi nu indraznesc, FJR poate cere solicita ajutor Consiliul Maestrilor din Ordinul Cavalerilor Jedi.
    De ce sa cerem opinii din Orasul Iubirii, unde creierul omului este afectat de miasma canalelor statute, cand putem cere sfat direct de la Ordu Aspectu din Naboo?
    Daca tot copiem legile si opinia altora, macar sa copiem Codul Protectorilor ce au asigurat 1000 de ani de pace galactica.
    Toate optiunile mentionate mai sus sunt mai bune decat Opiniile Carnavalului de la Venetia.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.


Irina Maria STANCU


Oana ISPAS


Radu Slăvoiu


Livia Dianu-Buja


Ștefania Stoica


Luminița Malanciuc


Ioana-Olivia Voicu


Eduard Toma-Apostol


Florina-Lăcrămioara Drăgan