Secţiuni » Arii de practică » Protective » Mediu
Mediu
CărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Dreptul mediului Noutăți legislative SELECTED

Modificări ale cadrului normativ în domeniul protecţiei mediului

22 iulie 2018 | Antoanela COSTEA
Antoanela Costea

Antoanela Costea

În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 631 din data de 19 iulie 2018, a fost publicată Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 75/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului și al regimului străinilor .

În domeniul protecţiei mediului, o primă modificare vizează valabilitatea actele administrative emise în scopul reglementării activităţilor din perspectiva protecţiei mediului, respectiv autorizaţia de mediu şi autorizaţia integrată de mediu, raportată la prevederile O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului. Astfel, termenele extinctive de 5 ani şi respectiv 10 ani, ce afectau valabilitatea acestor acte administrative ale autorităţii competente pentru protecţia mediului, se înlocuiescu cu obligaţia obţinerii de vize anuale, condiţie ce incumbă beneficiarilor de autorizaţii.

Ordonanţa produce însă efecte mult mai ample prin modificarea pe care o aduce asupra O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, dorind a ne apleca asupra acesteia cu câteva consideraţii ce nu au fost surprinse în fundamentarea acestei iniţiative legislative.

Modificarea, în esenţă, constă în eliminarea custodiei ca formă de administrare a ariilor naturale protejate, arii care au un regim de protecţie instituit pentru conservarea biodiversităţii de importanţă naţională şi europeană, actualmente ocupând cca. 23% din teritoriul României. Precizăm faptul că alături de structurile de administrare special constituite, custodia reprezintă modalitatea de administrare a ariilor naturale protejate, prin care statul a contractat entităţi publice sau private pentru asigurarea managementului ariilor naturale protejate. Statul român a optat, începând cu anii 2000, pentru delegarea administrării ariilor naturale protejate, în principal din cauza resurselor limitate, în special de ordin financiar, în prezent aprox. 70% din ariile naturale protejate fiind atribuite în administratre/custodie.[1]

Aşadar, toate ariile naturale protejate aflate în custodie, vor fi preluate de Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate[2] (autoritate responsabilă pentru administrarea ariilor naturale protejate înfiinţată în 2016), contractele de custodie încetând a mai produce efecte în baza art. 8 lit. e din contract, care prevede că „prezentul contract de custodie încetează (…) în cazul în care prin modificarea legislaţiei specifice se va impune o altă modalitate de administrare”.

Se pune întrebarea, dacă contractul încetează de drept, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei or este necesară notificarea prealabilă din partea autorităţii responsabile? Considerăm că se impune ca autoritatea responsabilă să notifice contractantul custode cu privire la încetarea contractului de custodie, cel puţin din următoarele motive:
– natura contractului de administrare/custodie corespunde unui act administrativ de gestiune, ce intră în sfera raporturilor juridice de drept public, părţile raportului nefiind pe poziţii de egalitate[3], cu toate aspectele specifice conţinutul acestei categorii de raporturi juridice;
– Ordonanţa nu prevede dispoziţii tranzitorii, care să suprindă situaţia de tranziţie la noul administrator, respectiv autoritatea responsabilă;
– o parte dintre entităţile angajate în contractele de custodie, se află în relaţii contractuale (inclusiv de ordin financiar, prin contracte de finanţare din fonduri publice[4]) cu terţi, contracte încheiate în scopul bunei-administrării a ariilor naturale protejate preluate în custodie.

Servicii JURIDICE.ro

Evenimente juridice

Arbitraj comercial

Reţinem faptul că, trecând cu vederea motivele menţionate, probabilitatea săvârşirii unui abuz de putere[5] creşte proporţional cu inegalitatea poziţiei părţilor din raport juridic existent prin contractul de custodie. Evident faptul că, cel aflat pe poziţie de inferioritate nu poate fi culpabil de modificarea cadrului legal.

O altă consecinţă ar rezulta din tulburarea raporturilor juridice dintre terţi şi contractantantul custode, prin încălcarea principiului securităţii circuitului civil şi a stabilităţii raporturilor juridice civile, fapt ce naşte dreptul la despăgubiri a acestuia din urmă din partea autorităţii responsabile.

În acest context, trebuie menţionat faptul că, pretinderea de despăgubiri pentru o pagubă care s-ar produce ca urmare a efectelor vătămătoare ale unei ordonanţe de urgenţă, poate face obiectul acţiunii în contenciosul administrativ[6] (acţiunea directă în contencios împotriva unei ordonanţe de urgenţă fiind însă inadmisibilă, astfel cum rezultă din jurisprudenţa Curţii Constituţionale[7]), literatura de specialitate[8] şi practica instanţelor fiind în acelaşi sens.

Ca o posibilă soluţie pentru a preveni generarea unor conflicte juridice, autoritatea responsabilă ar putea opta pentru ofertarea unui parteneriat entităţilor dezangajate din contractele de custodie (cunoscut sub termenul de comanagement, în definirea legii-cadru în domeniul ariilor naturale protejate[9]).


[1] Strategia Națională și Planul de Acțiune pentru Conservarea Biodiversității, revizuită 2018 (pag. 61)
[2] http://ananp.gov.ro/
[3] https://www.juridice.ro/wp-content/uploads/2016/11/Regimul-juridic-al-ANP-aspecte-practice_Antoanela.pdf (pag. 29)
[4]  De exemplu prin Programul Operational Infrastructura Mare Axa prioritară 4 Obiectivul specific 4.1: http://www.fonduri-ue.ro/poim-2014
[5] https://www.juridice.ro/355487/abuzul-de-drept-si-abuzul-de-putere-1.html
[6] În aplicarea prevederilor art. 9 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativpersoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim prin ordonanțe sau dispoziții din ordonanțe poate introduce acțiune la instanța de contencios administrativ, însoțită de excepția de neconstituționalitate, în măsura în care obiectul principal nu este constatarea neconstituționalității ordonanței sau a dispoziției din ordonanță”.
[7] Decizia Curţii Constituţionale nr. 660 din 4 iulie 2007referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
[8] http://rtsa.ro/rtsa/index.php/rtsa/article/viewFile/47/43
[9] Art. 4 pct. 39 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare.


Antoanela Costea

Citeşte mai mult despre , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership