« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Punerea în aplicare a Agendei europene privind migrația
26.07.2018 | Elena ALBU

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 247/1 din 13 iulie 2018 a fost publicat Avizul Comitetului European al Regiunilor — Punerea în aplicare a Agendei europene privind migrația.

Observații preliminare
1. subliniază că mișcările migratorii determinate de diverse cauze fac parte integrantă din istoria umanității, în special cea europeană; subliniază că orașele și regiunile Europei se află în prezent sub presiunea unui mare număr de migranți, ca urmare a instabilității din țările din afara UE. Continentul european, și în special regiunile aflate la extremitățile sale sudice și estice, iar în ultimul an și regiunile din Mediterana occidentală și zonele de coastă spaniole, a constituit multă vreme punctul de plecare al emigranților, dar a devenit în ultimii ani o destinație principală a fluxurilor de migranți și de refugiați din afara UE;
2. în ultimii ani, a crescut vertiginos numărul migranților și refugiaților, proveniți în cea mai mare parte din țări din Africa și Asia, precum și din Orientul Mijlociu, care încearcă să intre în statele membre ale Uniunii Europene (UE). În perioada de după 2015, Europa a primit cel mai mare număr de migranți și refugiați de la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial. Factori cum ar fi criza persistentă din Siria, emergența unor focare de nemulțumire în diferite regiuni din Africa și Asia, și aspirația a numeroase persoane de pe aceste continente de a se bucura de condiții mai bune de trai în Europa au avut o contribuție decisivă la accentuarea acestui fenomen. Printre principalele țări de intrare în UE se numără cele riverane Mării Mediterane, în special Grecia și Italia;
3. pentru a aborda această provocare fără precedent în modul cel mai eficace posibil, în mai 2015, Comisia Europeană a prezentat Agenda europeană privind migrația (1). Având în vedere tragediile umanitare din Marea Mediterană, prioritatea imediată consta în salvarea de vieți omenești pe mare și, prin urmare, în dezvoltarea de acțiuni europene în următoarele domenii: 1. îmbunătățirea operațiunilor de căutare și salvare; 2. combaterea rețelelor infracționale de persoane care introduc ilegal migranți și de traficanți de migranți; 3. transferul refugiaților în interiorul frontierelor UE; 4. returnarea persoanelor strămutate în locurile lor de origine; 5. cooperarea cu țări terțe pentru abordarea în amonte a problemei fluxurilor de migrație; și 6. acordarea de ajutor statelor membre ale UE aflate în prima linie a fluxurilor de migranți și refugiați. Totodată, Agenda europeană privind migrația stabilea patru piloni pentru adoptarea unei politici cuprinzătoare a UE în materie de migrație: 1. reducerea stimulentelor pentru migrația neregulamentară; 2. salvarea de vieți omenești și securizarea frontierelor externe; 3. asigurarea unei baze pentru o punere în aplicare coerentă a sistemului european comun de azil; și 4. elaborarea unei noi politici în domeniul migrației legale;
4. experiența trecutului arată că migranții sunt nevoiți să caute rute mai periculoase pentru a ajunge în țările de destinație, în absența unor canale legale de migrație. Acest lucru îi determină pe oameni să apeleze la rețele de traficanți de persoane, riscându-și viața și siguranța personală. În cazul femeilor, această situație le sporește considerabil vulnerabilitatea.

Observații specifice

5. Comitetul European al Regiunilor (CoR) observă de la bun început că, deși Agenda europeană privind migrația intră în principal în sfera de competență a guvernelor naționale, autoritățile locale și regionale (ALR) joacă un rol important în acest domeniu;
6. subliniază că autoritățile locale și regionale joacă un rol important în primirea numărului tot mai mare de refugiați și de migranți. Aceasta se datorează faptului că autoritățile locale și regionale sunt organismele care primesc refugiații și migranții, pe care trebuie să îi ajute și să îi găzduiască și de care trebuie să se ocupe, respectând demnitatea lor umană, adesea pentru perioade de timp nedeterminate. În numeroase cazuri, ele trebuie, totodată, să-i ajute să se integreze. Această situație afectează îndeosebi regiunile aflate la frontierele cele mai îndepărtate ale UE (cum ar fi insulele grecești din Marea Egee situate în apropierea coastei turce și anumite regiuni insulare ale Italiei, precum și coastele andaluze, fiind vorba în special de sosirile în provinciile Cadiz, Granada și Almeria și în teritoriile Ceuta și Melilla, dar și în Insulele Canare), care constituie punctele de sosire a migranților pe teritoriul UE;
7. având în vedere aceste elemente, consideră că autoritățile locale și regionale trebuie să fie implicate în toate etapele de elaborare și de punere în aplicare a Agendei europene privind migrația, inclusiv stabilirea priorităților, evaluarea rezultatelor și monitorizarea impactului asupra autorităților locale și regionale al politicilor guvernamentale în acest domeniu; acest proces ar trebui să implice toate nivelurile de guvernare, în mod transparent, începând cu administrațiile și autoritățile locale;
8. salută eforturile UE de a sprijini instituirea unor structuri politice și administrative perene pentru problemele privind migrația și azilul, și consideră că aceste eforturi ar trebui să includă sprijinul pentru crearea sau dezvoltarea de instituții la nivel local și regional, prin asigurarea de finanțare, asistență tehnică și formare eficace pentru autoritățile locale și regionale, astfel încât ajutoarele umanitare și resursele financiare existente și viitoare să fie utilizate în mod optim, în principal în contextul primirii inițiale; în acest sens, este necesar ca regiunile cele mai afectate de fluxurile de migrație sau în care trăiesc mulți imigranți să aibă acces direct la fondurile pentru integrare ale Uniunii Europene;
9. reamintește că autoritățile subnaționale reprezentate în cadrul său depun un efort considerabil și investesc, în consecință, resurse importante pentru a răspunde pe teren problemelor umanitare legate de fluxurile de refugiați și migranți. În acest context, CoR a demonstrat deja că reprezintă un partener valoros pentru ceilalți actori implicați (inclusiv Comisia Europeană) în ceea ce privește punerea în aplicare a Agendei europene privind migrația.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Lege 9 | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD