BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
Print Friendly, PDF & Email

Avizul CESE ref. modificarea Regulamentului (CE) privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul

31.07.2018 | Elena ALBU
Abonare newsletter
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 262/47 din 26 iulie 2018 a fost publicat Avizul Comitetului Economic şi Social European privind Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1073/2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul.

Introducere

2.1. În conformitate cu articolul 4 alineatul (2) litera (g) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, Uniunea deține competențe partajate cu statele membre în domeniul transporturilor și stabilește, printre altele, în conformitate cu articolul 91 din TFUE:
(a) norme comune aplicabile transporturilor internaționale, efectuate dinspre sau către teritoriul unui stat membru ori prin traversarea teritoriului unuia sau mai multor state membre;

(b) condițiile de admitere a transportatorilor nerezidenți pentru a efectua transporturi naționale într-un stat membru; […]

(2) În cazul în care se adoptă măsurile prevăzute la alineatul (1), trebuie avute în vedere cazurile în care aplicarea lor ar putea afecta grav nivelul de trai și de ocupare a forței de muncă în anumite regiuni, precum și exploatarea echipamentelor de transport.
2.2. Prin modificarea Regulamentului (CE) nr. 1073/2009 privind accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul, Comisia urmărește, potrivit afirmațiilor sale, îmbunătățirea mobilității cetățenilor pe distanțe mai lungi și încurajarea utilizării modurilor de transport durabile, aceasta urmând să faciliteze furnizarea de servicii mai receptive la nevoile cetățenilor, în special pentru persoanele cu cele mai mici venituri.
2.3. În anumite limbi europene, nu există distincția între „autocar” și „autobuz”. Distanța este adesea unul dintre principalele criterii în reglementarea serviciilor de transport cu autocarul pe distanțe lungi. De exemplu, aceasta trebuie să fie mai mare de 50 de mile în Regatul Unit, respectiv mai mare de 100 de kilometri în Franța și în Suedia.
2.4. În anumite state membre, piața serviciilor de transport cu autocarul pe distanțe lungi este deja liberalizată, cel puțin parțial. Astfel, cu titlu de exemplu, liberalizarea pieței germane a fost făcută având în vedere două condiții: liniile de transport trebuie să opereze pe o distanță de cel puțin 50 de kilometri și nu trebuie să facă concurență căilor ferate. În Franța, legea Macron permite oricărui operator să ofere servicii regulate pentru trasee de peste 100 de kilometri.

Reglementarea actuală în UE

3.1. Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 din 21 octombrie 2009 se aplică pentru transportul a mai mult de nouă persoane cu autocare și autobuze, sub forma unor servicii regulate de transport internațional de persoane și, în anumite condiții și cu titlu provizoriu, pentru admiterea transportatorilor nerezidenți în cadrul transportului rutier național de persoane într-un stat membru.
3.2. Transporturile efectuate din statele membre către țări terțe sunt în mare parte acoperite de acorduri bilaterale încheiate între statele membre și țările terțe respective. Cu toate acestea, normele comunitare se aplică pe teritoriul statelor membre traversate în tranzit.
3.3. Normele comune nu se aplică serviciilor de transport cu autobuzul și autocarul urbane și suburbane. Sunt autorizate operațiunile de cabotaj efectuate de un transportator nerezident într-un stat membru gazdă, cu excepția serviciilor de transport care satisfac necesitățile unui centru urban sau ale unei zone urbane sau necesitățile de transport între aceasta și zonele limitrofe. Operațiunile de cabotaj nu se efectuează independent de un serviciu internațional.
3.4. În schimb, dispozițiile privind detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii se aplică întreprinderilor de transport cu autobuzul sau autocarul care efectuează o operațiune de cabotaj.
3.5. Anual, statele membre sunt obligate să informeze Comisia Europeană cu privire la numărul de operatori de transport care dețin o licență comunitară la data de 31 decembrie a anului precedent și cu privire la numărul de copii conforme corespunzătoare numărului vehiculelor în circulație la acea dată. La 31 decembrie 2016, existau în total 34 390 de licențe pentru transportul rutier de călători și 300 155 de licențe pentru autocare și autobuze, dintre care aproximativ 46 000 erau utilizate în principal pentru transportul de persoane pe distanțe lungi.

Noi măsuri propuse de Comisie

4.1. Domeniul de aplicare este extins în mare măsură și se aplică tuturor operațiunilor regulate (internaționale și naționale) de transport cu autocarul și autobuzul pe întreg teritoriul Uniunii, efectuate ca servicii regulate de către un transportator nerezident.
4.2.  Reglementarea actuală care definește operațiunile de cabotaj ca fiind „servicii naționale de transport rutier de persoane efectuate contra cost în numele unui terț, temporar, de un operator de transport într-un stat membru gazdă” se modifică prin eliminarea termenului „temporar”. Ca urmare, activitățile de cabotaj sunt considerate servicii regulate.
4.3. În prezent, operațiunile de cabotaj regulate sunt condiționate de deținerea unei licențe comunitare. Operațiunile de transport de cabotaj temporar sunt permise numai în cazul în care sunt acoperite de un contract încheiat între organizator și operatorul de transport și dacă sunt servicii ocazionale.
4.4. În ceea ce privește serviciile regulate, noul regulament face distincție între transportul internațional și național de persoane pe o distanță mai mică de 100 de kilometri, în linie dreaptă, pe de o parte, și transportul respectiv pe o distanță de 100 de kilometri sau mai mult, în linie dreaptă, pe de altă parte.
4.5. Pentru serviciile regulate din cadrul transportului internațional de persoane și al serviciilor naționale regulate, pe o distanță de 100 de kilometri sau mai mult, în linie dreaptă, accesul la piață este pe deplin liberalizat.
4.6. Pentru serviciile regulate naționale și internaționale de transport (inclusiv transporturile urbane și suburbane) pe o distanță mai mică de 100 de kilometri, în linie dreaptă, accesul la piață poate fi refuzat în cazul în care serviciul propus ar compromite echilibrul economic al unui contract de servicii publice. Distanța de până la 100 de kilometri, la care se face referire mai sus, poate fi mărită la 120 de kilometri dacă serviciul regulat respectiv care urmează să fie introdus va constitui un punct de plecare și o destinație care sunt deja deservite de mai mult de un contract de servicii publice.

Consilier juridic Elena Albu

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week