Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Avizul CESE – Combaterea diferenței de remunerare între femei și bărbați
30.07.2018 | Elena ALBU

Secţiuni: Dreptul muncii, Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 262/101 din 26 iulie a fost publicat Avizul Comitetului Economic și Social European privind Planul de acțiune al UE 2017-2019 – Combaterea diferenței de remunerare între femei și bărbați.

Introducere

2.1. Principiul egalității de remunerare este prevăzut în tratatele UE încă din 1957. Obținerea egalității salariale prin promovarea drepturilor femeilor reprezintă un câștig pentru toți: înseamnă că ne îndreptăm spre o societate corectă și echitabilă, benefică pentru toți (1). Lupta pentru drepturile femeilor a adus în centrul atenției inegalitățile dintre femei și bărbați, determinând legiuitorul (de la orice nivel de putere) să ia măsuri în această chestiune. Totuși, aceste inegalități există în continuare în cadrul diferitelor raporturi sociale, în familie, la școală, în societate, în politică și în domeniul muncii.
2.2. Reducerea diferențelor de remunerare „neajustate” între femei și bărbați rămâne o adevărată provocare ce trebuie depășită. În cadrul punerii în aplicare a Strategiei Europa 2020, UE, statele membre și partenerii sociali, cu ajutorul societății civile, sunt îndemnați să-și coordoneze acțiunile în cadrul unor abordări specifice, combinând aplicarea măsurilor legislative și a celor fără caracter legislativ care vizează abordarea simultană a cauzelor multiple ale inegalităților salariale dintre femei și bărbați, atât la nivel național, cât și european.
2.3. Diferența de remunerare între femei și bărbați este mai mică în țările în care egalitatea globală este mai ridicată și în țările în care contractele colective de muncă reprezintă o realitate foarte des întâlnită. Conform estimărilor, o creștere cu 1 % a „acoperirii” dialogului social reduce diferența de remunerare între femei și bărbați cu 0,16 %, și cu cât este mai ridicat nivelul de coordonare la nivelul formării salariilor, cu atât repartizarea remunerațiilor va fi mai egală .

Planul de acțiune propus

4.1. Planul de acțiune propus de Comisie prevede un ansamblu coerent de măsuri care vizează combaterea diferenței de remunerare între bărbați și femei, din toate unghiurile posibile, mai degrabă decât izolarea unui factor sau a unei cauze unice. Aceste măsuri se vor consolida reciproc. CESE sprijină acest plan, dar recomandă Comisiei să garanteze evaluarea măsurilor actuale deja prevăzute și să le pună în aplicare, dacă este cazul, prin intermediul semestrului european.
4.2. Au fost identificate opt direcții principale de acțiune:
1. o mai bună aplicare a principiului egalității de remunerare;
2. combaterea segregării la nivel profesional și sectorial – segregarea orizontală;
3. eliminarea „plafonului de sticlă”: – segregarea verticală;
4. soluții la problema privării de oportunități profesionale a persoanelor care oferă îngrijiri;
5. o mai bună punere în valoare a competențelor, a eforturilor și a responsabilităților femeilor;
6. ridicarea vălului: scoaterea la lumină a inegalităților și a stereotipurilor;
7. avertizare și informare cu privire la diferența de remunerare între femei și bărbați; și
8. consolidarea parteneriatelor, în vederea combaterii diferenței de remunerare între femei și bărbați.

Pentru ca aceste acțiuni să fie eficace, va trebui să se creeze sinergii între măsurile adoptate de principalele părți interesate de la nivel european, național și la nivelul întreprinderilor.

4.3. CESE observă că majoritatea măsurilor propuse în favoarea egalității de gen sunt adecvate și consideră că acest plan de acțiune ambițios se va dovedi eficace dacă va avea la bază o înțelegere comună a factorilor care se află la originea diferenței de remunerare între femei și bărbați. În acest sens, un element important îl reprezintă colectarea de statistici la nivelul Eurostat, care trebuie să se bazeze pe date individualizate, și nu pe cele ale gospodăriei, pentru că acestea contribuie la mascarea sărăciei femeilor. Planul trebuie, de asemenea să poată conta pe participarea activă a tuturor actorilor publici și privați de la orice nivel: autorități locale, instituții UE, state membre, parteneri sociali, întreprinderi publice și private, organisme educative, organizații ale societății civile etc.
4.4. CESE reamintește statelor membre nevoia de a investi în sisteme educative nediscriminatorii și favorabile incluziunii. Ar trebui încurajată o mai mare diversitate în ce privește accesul la studii în domenii de, precum STIM (științe, tehnologie- inclusiv TIC-, inginerie și matematică), astfel încât fetele să poată obține locuri de muncă în sectoare mai promițătoare și mai bine remunerate. În plus, femeile ar trebui să poată beneficia de formări complementare pe tot parcursul carierei lor (prin intermediul noilor tehnologii, cum ar fi formarea la distanță), ceea ce reprezintă un motiv excelent de promovare și, prin urmare, de creștere salarială. În plus, pentru a face față provocărilor demografice fără a dezavantaja femeile, ar fi bine să se promoveze această diversitate de gen în sectoarele sociale în care femeile sunt mai bine reprezentate.
4.5. CESE invită Comisia să sensibilizeze întreprinderile cu privire la chestiunea egalității de remunerare între femei și bărbați, în special în propriul lor interes, și anume: îmbunătățirea accesului la forța de muncă reprezentată de femei, luând în considerare provocările evoluției demografice și deficitul tot mai mare de competențe.
4.6. CESE consideră, în general, că societățile ar trebui să depună mai multe eforturi pentru a combate cauzele culturale și stereotipurile existente de mult timp, care contribuie la diferența de remunerare persistentă. Comisia trebuie să garanteze evaluarea măsurilor puse în aplicare și să consolideze măsurile actuale.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti