Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Afaceri transfrontaliere
CărţiProfesionişti
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Întrebare preliminară cu privire la o prelevare specială asupra furnizorilor de energie electrică ce este stabilită în funcție de rezultatul economic obținut nu numai la nivel național. UPDATE: decizia CJUE
17.12.2019 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

17 decembrie 2019: Curtea declară:

Directiva 2009/72/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă a energiei electrice și de abrogare a Directivei 2003/54/CE, în special articolul 3 alineatele (1)-(3) și (10) din aceasta, trebuie interpretate în sensul că nu se opun unei reglementări naționale care instituie o prelevare specială asupra veniturilor din activități desfășurate atât la nivel național, cât și în străinătate de întreprinderi care își desfășoară activitatea în temeiul unei autorizații acordate de o autoritate publică, în diverse sectoare de activitate reglementată, inclusiv de întreprinderi care sunt titulare ale unei autorizații de furnizare a energiei electrice acordate de autoritatea națională de reglementare competentă.

:: hotărârea CJUE

***

24 august 2018: Judecătorul suprem slovac se întreabă cu privire la o prelevare specială asupra furnizorilor de energie electrică ce este stabilită în funcție de rezultatul economic obținut nu numai la nivel național (C-376/18).

Situația de fapt:
1. materii UE:
– Libertatea de stabilire;
– Libera prestare a serviciilor;
– Apropierea legislațiilor;
– Energie;
2. avem o reglementare națională care instituie o măsură specială constând într-o prelevare obligatorie în sarcina entităților reglementate, inclusiv a titularilor unei autorizații de furnizare a energiei electrice acordate de autoritatea competentă de reglementare din statul membru în cauză, care este stabilită în funcție de rezultatul economic pe care l-au realizat nu numai la nivel național, ci și prin exercitarea activității în străinătate, prelevare care:
2.1. afectează libertatea entităților reglementate de a stabili un preț pe deplin competitiv pentru furnizarea energiei electrice pe piețele externe ale energiei electrice și, prin urmare, și concurența pe piețele menționate;
2.2. reduce competitivitatea entităților reglementate în raport cu furnizorii de energie electrică străini care desfășoară activități pe piața slovacă a energiei electrice, în cazul în care și unii și ceilalți aprovizionează cu energie electrică și o anumită piață externă, întrucât, pentru furnizarea energiei electrice în străinătate, operatorul străin nu este supus unei astfel de prelevări obligatorii;
2.3. descurajează accesul unor concurenți noi pe piața furnizării de energie electrică din Republica Slovacă și din străinătate, întrucât o astfel de prelevare obligatorie s-ar aplica de asemenea veniturilor provenite din activitățile lor nereglementate, și aceasta chiar și atunci când, ulterior, pentru o perioadă determinată, aceștia ar obține o autorizație pentru furnizarea de energie electrică, însă veniturile pe care le-ar realiza dintr-o asemenea furnizare ar fi egale cu zero;
2.4. poate determina entitățile reglementate slovace să solicite autorității [slovace] – sau furnizorii de energie electrică străini să solicite autorității de reglementare din statul de origine respectiv care le-a acordat-o – să retragă autorizația pentru furnizarea energiei electrice, întrucât, pentru o entitate care nu dorește ca și veniturile din celelalte activități ale sale să fie supuse prelevării în discuție, retragerea autorizației menționate reprezintă singura cale de a se elibera de statutul de entitate reglementată prevăzut de reglementarea în litigiu
3. avem, mai precis, o măsură specială constând într-o prelevare obligatorie în sarcina entităților reglementate, inclusiv a titularilor unei autorizații de furnizare a energiei electrice, acordată de o autoritate, care este stabilită în funcție de rezultatul economic al acestora, în care sunt incluse și rezultatele realizate prin exercitarea activității în străinătate;
4. necesitatea de a afla dacă aceasta nu ar avea cum să fie o măsură permisă de directiva incidentă chiar și atunci când aceasta contravine obiectivului urmărite de această directivă, din moment ce această măsură nu constituie un instrument de combatere a schimbărilor climatice și nu servește la garantarea alimentării cu energie electrică, nici nu urmărește orice altă finalitate a celei de A treia directive privind energia electrică;
5. totodată, necesitatea de a afla dacă aceeași măsură nu ar încălca cumva cerințele transparenței, nediscriminării și accesului egal la consumatori, din moment ce – atunci când este vorba despre o entitate reglementată – afectează și veniturile realizate (cu titlu de furnizare a energiei electrice sau cu alt titlu) în străinătate, în timp ce – atunci când este vorba despre titularul unei autorizații de furnizare a energiei electrice în temeiul unei autorizații „pașaport” de furnizare a energiei electrice, acordată de statul său de origine – afectează numai veniturile realizate în Republica Slovacă.

Dispoziții incidente: Directiva 2009/72/CE și, în special, obiectivul acesteia precum este redat la al ei articol 3.

dr. Mihaela Mazilu-Babel


Aflaţi mai mult despre ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.