Avizul BCE privind legea aplicabilă efectelor față de terți ale cesiunilor de creanțe
31 august 2018 | JURIDICE.roÎn Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 303, din 29 august 2018 a fost publicat Avizul Băncii Centrale Europene din 18 iulie 2018 cu privire la o propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind legea aplicabilă efectelor față de terți ale cesiunilor de creanțe.
La 12 martie 2018, Comisia Europeană a adoptat o propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind legea aplicabilă efectelor față de terți ale cesiunilor de creanțe. BCE a considerat că regulamentul propus intră în sfera sa de competență și, prin urmare, a decis să își exercite dreptul de a prezenta un Aviz conform art. 127 alin. (4) a doua teză și art. 282 alin. (5) TFUE.
Conform Avizului BCE, cesiunea de creanțe constituie unul dintre mijloacele prin care participanții la piața financiară obțin lichiditățile și/sau accesul la creditare necesare pentru desfășurarea activităților lor comerciale.
BCE specifică în Aviz, că ia act de regulamentul propus, care urmărește să găsească soluții referitor la problema definirii legii care reglementează efectele cesiunii unei creanțe asupra terților, precum și referitor la problema priorității creanței cesionate față de creanțele terților asupra obiectului cesiunii. În acest fel, regulamentul propus contribuie totodată la promovarea investițiilor transfrontaliere, în conformitate cu unul dintre obiectivele urmărite de Uniune prin intermediul uniunii piețelor de capital, astfel cum a fost deja comunicat de Eurosistem.
BCE consideră că art. 14 din Regulamentul (CE) nr. 593/2008 nu abordează aspectele invocate supra, iar regulamentul propus urmărește să instituie norme pentru stabilirea jurisdicției aplicabile în legătură cu aspectele menționate mai sus.
Regula generală prevăzută în regulamentul propus este că efectele față de terți ale cesiunilor de creanțe trebuie reglementate de legea țării în care cedentul își are „reședința obișnuită”. BCE observă că art.14 din Regulamentul (CE) nr. 593/2008 face trimitere, pentru anumite aspecte, la legea contractului de cesiune și, pentru alte aspecte, la legea creanței cesionate. Regula generală instituită în regulamentul propus se referă la o a treia jurisdicție, și anume reședința obișnuită a cedentului. Deși este fezabilă din punct de vedere juridic, regula prevăzută are deficiențe, în special în cadrul scenariilor în care creanțele private sunt utilizate drept garanții financiare în sensul art. 1 alin. (4) lit. (a) din Directiva 2002/47/CE. Acest lucru se datorează faptului că legea unei a treia jurisdicții crește sarcina aferentă obligației de diligență care revine beneficiarilor garanției în cazul în care creanțele private, respectiv împrumuturile bancare, sunt mobilizate ca garanții pe o bază transfrontalieră.
În concluzie, BCE a invitat Consiliul să ia în considerare o modificare a Directivei 2002/47/CE, pentru a exclude posibilitatea ca debitorul (sau garantul) unei creanțe private constituite drept garanție pentru o bancă centrală în contextul operațiunilor de creditare din Eurosistem să își exercite orice drept de compensare pe care l-ar putea avea împotriva creditorului inițial al acestei creanțe. În vederea minimalizării valorii oricărui potențial prejudiciu care s-ar putea produce în cazul realizării creanței, această excludere ar trebui să acopere și orice terț căruia îi este cesionată ulterior creanța privată de către o bancă centrală din Eurosistem.
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
13 septembrie ⁞ Ultimele evoluții jurisprudențiale privind prescripția răspunderii penale
14 septembrie ⁞ JURIDICE.ro Premier Golf Day
16 septembrie ⁞ Accidentul de muncă în toate formele de răspundere juridică
18 septembrie ⁞ Școala Superioară de Cadre
19 septembrie 2024 ⁞ Impactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrie ⁞ Dacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrie ⁞ Impactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrie ⁞ Fraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrie ⁞ Social Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |