« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Avizul referitor la propunerea de reformare a Directivei privind reutilizarea informațiilor din sectorul public
01.09.2018 | Alexandru MATEI

JURIDICE - In Law We Trust
Alexandru Matei

Alexandru Matei

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 305, din 30 august 2018 a fost publicat Rezumatul avizului referitor la propunerea de reformare a Directivei privind reutilizarea informațiilor din sectorul public (ISP).

Ca urmare a adoptării Propunerii de Directivă de modificare a Directivei 2013/37/UE (în urma unei revizuiri a Directivei 2003/98/CE) privind reutilizarea informațiilor din sectorul public (ISP), fiind una dintre cele trei măsuri propuse de Comisie și în contextul:
–  conformării la obiectivele Strategiei privind piața unică digitală;
– extinderii domeniului său de aplicare la documente deținute de întreprinderile publice active în domenii legate de achiziții, precum entitățile care își desfășoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor și serviciilor poștale;
– utilizării inteligente a datelor, inclusiv prelucrarea cu ajutorul inteligenței artificiale, ce poate avea un efect transformator asupra tuturor sectoarelor economiei.

Având în vedere că obiectivul propunerii constă în actualizarea și modificarea textului existent al Directivei 2013/37/UE și al Directivei 2003/98/UE privind reutilizarea informațiilor din sectorul public (Directiva ISP), prin urmare, AEPD emite următoarele recomandări pe care le redăm integral, după cum urmează:
– modificarea articolului 1 alineatul (2) litera (g) din propunere și asigurarea unei formulări specifice referitoare la diferența dintre „documente” și „părți din documente” cărora Directiva ISP nu le-ar fi aplicabilă din motive de protecție a datelor;
– adăugarea unei referiri la autoritatea de supraveghere, stabilită prin articolul 51 din RGPD conform articolului 4 alineatul (4) din propunere, pentru a consolida și mai mult legătura dintre reutilizarea informațiilor din sectorul public și protecția datelor cu caracter personal;
– reintroducerea dispoziției specifice privind legislația aplicabilă privind protecția datelor cuprinsă în prezent la articolul 1 alineatul (4) din Directiva 2013/37/UE în partea de fond a propunerii (inclusiv actualizarea necesară a referirilor la instrumentele juridice care sunt valabile în prezent);
– evidențierea suplimentară a utilizării anonimizării în contextul reutilizării informațiilor din sectorul public, prin includerea unei referiri la „informații anonime” în textul de lege și extinderea sferei entităților care au dreptul să includă costurile de anonimizare în costurile care pot fi facturate reutilizatorilor;
– specificarea clară în propunere a faptului că se aplică definiția „datelor cu caracter personal” conform articolului 4 alineatul (1) din RGPD;
– prevederea de evaluări ale impactului asupra protecției datelor, pentru sectoare specifice care tratează date sensibile, precum sectorul sănătății, pe care licențiatorul ar trebui să își bazeze decizia și, prin urmare, luarea în considerare a condițiilor de reutilizare.

Ca un ultim comentariu, la prezentarea acestor recomandări, AEPD subliniază relevanța pentru protecția datelor a următoarelor „principii-cheie” care, potrivit Comisiei, trebuie respectate în contextul reutilizării datelor, și anume:
– blocarea minimă a datelor și asigurarea unei concurențe nedenaturate;
– transparența și participarea în societate cu privire la scopul reutilizării în ceea ce privește cetățenii/persoanele vizate, precum și transparența și definirea unui scop clar între licențiator și licențiați;
– evaluarea impactului asupra protecției datelor și măsurile corespunzătoare de protecție a datelor pentru reutilizare (potrivit unui principiu „de a nu cauza prejudicii” din punctul de vedere al protecției datelor).

Avocat Alexandru Matei
Associate SĂVESCU & ASOCIAŢII

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.