Studii, opinii, interviuri ⁞⁞ RNSJ ⁞⁞ ESSENTIALSPovestim cărţi
 
 
Interviuri
Înregistrările video sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal. Reducere 39,6 euro pentru avocaţii din barourile Bucureşti, Ilfov, Dolj, Timiş, Prahova şi Sibiu. Se acordă 20 de puncte de pregătire profesională. UNBR încurajează extinderea naţională, detalii aici. Reducere 19,8 euro pentru executorii Camerei Executorilor Bucureşti, membrii UNELM şi notarii Camerei Notarilor Publici Bucureşti.
Alina MATEI

Alina MATEI

Senior Editor JURIDICE.ro
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

Print Friendly, PDF & Email

Sergiu I. Stănilă: Ce îmi doresc foarte mult este crearea și consolidarea unei legături emoționale între avocat și corpul profesional

07.09.2018 | Alina MATEI
Alina Matei

Alina Matei

Iosif Sergiu Stănilă

Iosif Sergiu Stănilă

Alina Matei: Mulțumesc, stimate domnule Decan Sergiu I. Stănilă, pentru că ați acceptat să acordați un interviu cititorilor JURIDICE.ro. Ce v-a reușit în cei doi ani de mandat de Decan și care proiecte sunt în pending?

Sergiu I. Stănilă: Bună ziua, stimată doamnă Alina Matei!

Într-adevăr, în decembrie anul acesta se împlinesc 2 ani de când colegii mei, avocații din Baroul Timiș, mi-au încredințat demnitatea de Decan. În această perioadă, cu sprijinul și eforturile susținute ale unor colegi din Consiliul Baroului Timiș, nu toți, din păcate, am reușit să punem în practică câteva proiecte dintre cele pe care ni le-am propus. Aș încerca o clasificare cronologică a acestor realizări.

În primul rând, începând cu anul 2016, chiar mai devreme, aproximativ din 2014, activitatea Consiliului Baroului Timiș și a Decanului Baroului sunt transparente. Chiar foarte transparente, aș putea spune. Ordinea de zi a fiecărei ședințe de consiliu este publicată pe site-ul Baroului Timiș, cu minim 2-3 zile înainte de ședință, fiind transmisă tot atunci fiecărui consilier prin e-mail, împreună cu convocarea ședinței. Toate hotărârile de consiliu sunt publicate pe site-ul Baroului Timiș într-un interval de maxim 7 zile după ședința în care au fost adoptate. Toate procesele-verbale se redactează în maxim 7 zile după fiecare ședință și se transmit prin e-mail fiecărui membru al consiliului, fiind de asemenea îndosariate la sediul Baroului Timiș, putând fi consultate de orice avocat membru al Baroului nostru.

În al doilea rând, din anul 2017, Baroul Timiș are un website nou, modern, care oferă informații complete și actuale despre Baroul Timiș, trecut și prezent, despre avocații din Baroul Timiș, despre Serviciul de Asistență Judiciară, Registrul Avocaților care pot fi numiți curatori de către instanțele de judecată, despre activitatea organelor de conducere, despre activitatea U.N.B.R., a I.N.P.P.A. Totodată, există un calculator de taxe judiciare de timbru, care poate fi utilizat de orice persoană interesată, precum și linkuri către partenerii noștri sau către website-urile instanțelor de judecată ori ale altor entități cu care avocatul relaționează în exercitarea atribuțiilor legale. De asemenea, avocații din Baroul Timiș au la dispoziție o platformă internă, unde accesul este permis doar membrilor Baroului nostru, unde se publică informațiile de interes doar pentru avocați. De asemenea, tot aici există un calculator care poate fi utilizat la calculul taxelor și contribuțiilor profesionale datorate lunar baroului, U.N.B.R.-ului ori sistemului propriu de asigurări sociale. Calculatorul generează în mod automat, în format electronic, declarația lunară de venit, pe care fiecare avocat are obligația de a o depune la Casa de Asigurări a Avocaților, care poate fi transmisă din platformă, prin e-mail, către CAA Filiala Timiș. În fine, tot în platformă există un forum de discuții, care permite inclusiv schimbul și transferul instantaneu de fișiere în orice format existent în prezent.

În al treilea rând, am reușit începând cu anul 2017, să organizăm câte două conferințe profesionale în fiecare an, singuri sau în colaborare cu I.N.P.P.A., precum și cu sprijinul ”Universul Juridic”. De fiecare dată, ne-am bucurat de prezența unor nume sonore în domeniul juridic, temele susținute fiind foarte interesante și stârnind interesul colegilor noștri. Am încercat de fiecare dată și am reușit, să impunem condiții financiare foarte reduse, aproape modice, susținând aceste evenimente din bugetul Baroului nostru.

Tot în materie de conferințe, de anul acesta am demarat o serie de evenimente mai restrânse, care se adresează unui număr redus de participanți (50-70), membri ai Baroului Timiș, pe care noi le-am intitulat ”Cafenele juridice”, unde abordăm probleme de interes actual pentru profesia de avocat, primele două asemenea evenimente tratând protecția datelor cu caracter personal și fiscalitatea profesiei de avocat. Vor urma și altele, cu teme cel puțin la fel de interesante.

Am reușit, anul trecut, să renovăm sediul Baroului Timiș și să schimbăm mobilierul în aproape toate încăperile. Au fost schimbate calculatoarele utilizate de personalul administrativ, a fost achiziționat un aparat multifuncțional de copiere, printare, scanare, pentru serviciile de secretariat, contabilitate și casierie.

Anul acesta, chiar acum când discutăm, urmează să efectuăm recepția lucrărilor de renovare realizate de Baroul Timiș în incinta Palatului Dicasterial din Timișoara, în spațiul utilizat de avocați. Deținem aici un spațiu generos, care anul acesta a beneficiat de lucrări de renovare a spațiilor comune (holuri, garderoba, toalete).

Prin parteneriatele pe care le-am încheiat, nu le-aș numi neaparat protocoale, datorită conotației pe care acest din urmă termen l-a dobândit în această perioadă, toți avocații din Baroul Timiș beneficiază de acces la baza de date deținută de JURIDICE.ro și universuljuridic.ro, precum și la evenimentele organizate de partenerii noștri. De asemenea, fiecare avocat din Baroul Timiș are acces la un pachet legislativ complet  oferit de Wolters Kluwer (SINTACT), la prețuri speciale stabilite printr-un parteneriat încheiat între noi și acest furnizor de servicii juridice.

Avocații stagiari din Baroul Timiș nu au fost ocoliți, noi îndreptându-ne atenția și către această categorie de avocați, care au nevoie de sprijin la început de drum profesional.

Astfel, începând de anul acesta, cu ocazia Zilei Baroului Timiș, atestat la 25 ianuarie 1875, se organizează un eveniment solemn de depunere a jurământului, tinerii noștri colegi primind jurămintele scrise, într-un format profesional elegant, înrămate. Fiecare avocat stagiar beneficiază gratuit de un program legislativ basic, de acces gratuit la toate conferințele profesionale organizate de Baroul nostru. În fine, Baroul Timiș achită către I.N.P.P.A., pentru fiecare avocat stagiar, taxa de școlarizare pentru anul II de stagiu.

Tot cu ocazia Zilei Baroului Timiș, tradițional, se organizează Balul Avocaților. De aproximativ 3 ani de zile, acest eveniment a devenit unul foarte elegant, făcând eforturi pentru continuarea acestei frumoase tradiții și pentru îmbunătățirea ei.

Anul acesta, am instalat în incinta Palatului Dicasterial din Timișoara (sediul tuturor instanțelor din Timișoara, cu excepția celor militare) un Tablou al Avocaților modern, poate cel mai modern din țară, aș îndrăzni să afirm. Este vorba despre un ecran TV cu diagonala foarte mare, aproape 2 m, care afișează Tabloul Avocaților actualizat, preluând automat informațiile de pe website-ul baroului. În cadrul programului, pe ecran, se poate căuta un anumit avocat, cu ajutorul unei tastaturi conectată prin tehnologia bluetooth, informațiile oferite – nume, prenume, titlu științific, număr de telefon și adresă de e-mail – putând fi salvate într-un smartphone, prin intermediul codului QR afișat pe ecran.

Nu în ultimul rând, continuăm activitatea începută în anul 2014, respectiv susținem financiar scanarea documentelor depuse la dosarele instanțelor de judecată, Baroul Timiș având un angajat plătit din bugetul propriu, care își desfășoară activitatea în incinta arhivei Judecătoriei Timișoara, scanând aceste documente.

Proiecte în pending? Sunt mai multe, nu vi le dezvălui pe toate. Sperăm să finalizăm luna aceasta instalarea pe platforma internă a unei aplicații bancare, care să fie utilizată de avocați pentru plata online a taxelor și contribuțiilor profesionale datorate bugetelor baroului, U.N.B.R.-ului și sistemului propriu de asigurări sociale. Intenționăm, de asemenea, să transformăm una dintre încăperile de la sediul Baroului nostru, într-o sală multifuncțională, cu mobilier și aparatură modernă (proiectare, audio/video).

Încerc personal – fiind convins că și membrii Consiliului procedează la fel – să fiu receptiv la orice problemă ridicată de colegii mei, să identificăm soluții. Am luat atitudine în fața instanțelor de judecată, organelor de poliție, atunci când a fost cazul, atunci când poziția și rolul avocatului au fost periclitate.

Ce îmi doresc foarte mult și simt că încă nu am reușit să realizez încă, este crearea și consolidarea unei legături emoționale între avocat și corpul profesional. Îmi doresc ca avocații noștri să fie mândri că sunt membri ai Baroului Timiș, că fac parte din această comunitate. Aici sunt convins că mai trebuie lucrat.

Alina Matei: M-a surprins și m-a bucurat peste măsură să văd atenția acordată istoriei Baroului Timiș. Știm care a fost Decanul Baroului Timiș la 1875!!! De bun simț într-o lume reală. Impresionant pentru zilele de azi, însă. Cine s-a ocupat de această rubrică, a cui a fost ideea cinstirii memoriei?

Sergiu I. Stănilă: Ideea brută mi-a aparținut, ceea ce vedeți dumneavoastră acum pe website este opera specialistului IT, care a creat website-ul baroul-timis.ro. Recunosc că m-am inspirat de la alți colegi, mi-a plăcut foarte mult modul în care Baroul Dolj își prezintă istoria, din acest punct de vedere. Da, știm toți Decanii Baroului Timiș, începând cu anul 1875, la zi. Poate tot în această direcție, la propunerea mea, Consiliul Baroului Timiș a hotărât în luna ianuarie 2018 să acorde Diploma de DECAN DE ONOARE ultimilor 3 Decani ai Baroului nostru, singurii de altfel care sunt în viață, respectiv domnului avocat Ioan Hampu – decan în perioada 1996-2004, domnului avocat Lazăr Gruneanțu – decan în perioada 2004-2012 și domnului avocat Valeriu Răuță – decan în perioada 2012-2016. Diplomele au fost acordate într-un cadru solemn și festiv totodată, umbrit de faptul că doar unul dintre cei menționați a fost prezent alături de noi, respectiv domnului avocat Valeriu Răuță. Tablourile cu fotografiile foștilor decani vor fi afișate și la sediul Baroului Timiș, într-un alt format, după ce aceste lucrări de renovare se vor finaliza.

Alina Matei: Website-ul Baroului Timiș arată un Barou activ și, mai ales, responsabil față de avocații săi, arătând o transparență pe care o mai regăsim la puține barouri din țară. Pare simplu din afară. De exemplu, ce e așa de greu să se posteze ordinea de zi a ședințelor Consiliului în care se discută problemele și se găsesc soluții care privesc avocații? Și totuși…

Sergiu I. Stănilă: Baroul Timiș este un barou foarte activ și complet transparent. Mi-aduc aminte, zâmbind, că la un moment dat, chiar dumneavoastră ați preluat o hotărâre de consiliu, publicată de noi pe website, prin care aprobasem plata sumei de aproximativ 280 de lei pentru produse de curățenie… Baroul este al avocaților, pentru avocați, și este firesc ca întreaga activitate a Decanului, a Consiliului, modul în care se gestionează resursele financiare, care provin într-o majoritate covârșitoare din contribuțiile avocaților, să fie transparente. Poate pare neobișnuit, însă ordinea de zi a ședinței, procesul-verbal de ședință, hotărârea de consiliu, toate sunt tehnoredactate de mine personal și sunt publicate tot de mine pe website-ul baroul-timis.ro (ordinea de zi și hotărârea de consiliu). Toată această activitate îmi răpește câteva ore în ziua în care lucrez în acest scop, însă nu pot spune că este greu. Trebuie să îmi organizez timpul și activitatea, astfel încât să răspund și exigențelor și cerințelor pe care eu și colegii mei din Consiliul Baroului Timiș ni le-am autoimpus. Da, probabil veți spune și dumneavoastră și cititorii dumneavoastră că această activitate trebuie și poate fi realizată și de altcineva. Așa este și probabil vom ajunge acolo. Atunci când va fi cazul, atunci când lucrurile acestea vor veni și vor fi înțelese de la sine. Nu suntem departe de acest moment, suntem mult mai aproape decât în anii anteriori. În același timp, vreau să vă spun că toate adresele de e-mail ale Baroului Timiș sunt și pe telefonul meu, astfel încât orice solicitare din partea colegilor sau oricăror persoane interesate, primește răspuns într-un termen rezonabil.

Și încă un aspect: nici membrii Consiliului Baroului Timiș și nici Decanul Baroului Timiș nu sunt remunerați pentru activitatea desfășurată, renunțând benevol la indemnizații.

Alina Matei: În general, avocații plătesc dările, așa cum spunem noi taxelor profesionale, și au destul de puțin de a face cu Baroul, dar se simt foarte confortabil când observă grija cu care sunt informați despre activitatea baroului doar dând un click de pe telefon sau laptop. Cum ați făcut să vă duceți spre avocați și să întăriți această relație?

Sergiu I. Stănilă: Când am candidat la demnitatea de Decan, în anul 2016, transparența a fost unul dintre punctele programului meu de candidatură. Și sunt convins că l-am atins. Ce m-a determinat? Modul în care se proceda până prin anul 2014: procese-verbale succinte, hotărâri la fel sau deloc, informații pe website din când în când, activitatea aproape secretă a Consiliului Baroului și a Decanului. Suplimentar, trebuie să vă spun că, ori de câte ori se publică o știre, o informație, se încarcă un document, pe website-ul Baroului nostru sau pe platforma internă, în următoarele 10 minute, fiecare avocat din Barou primește un e-mail prin care este informat că s-a publicat știrea respectivă, fiind invitat să acceseze linkul.

Alina Matei: Cu ce se confruntă sau ce înfruntă avocații din Baroul Timiș?

Sergiu I. Stănilă: Nu cred că problemele avocaților din Baroul Timiș sunt diferite față de ale confraților noștri din alte barouri. Întâmpinăm probleme în relațiile profesionale cu judecătorii, cu procurorii, cu organele de poliție, există o practică de reducere a onorariilor avocațiale, atât în cauzele civile, cât și în cele penale, inclusiv derizoriile onorarii din cauzele penale din oficiu. Există cazuri, izolate este adevărat, în care comportamentul participanților la înfăptuirea actului de justiție iese din tiparele normale și acceptate. Cazuri în care judecătorii ignoră, spre pildă, perioada de concediu pentru refacerea capacității profesionale, respingând cereri de amânare, aplicând amenzi judiciare. Cazuri în care judecătorii ignoră complet argumentele juridice întemeiate ale avocatului. Și sunt convins că nu am atins toate problemele existente. Găsim însă o deschidere reală la conducerile instanțelor locale, mai ales la Tribunalul Timiș, căutând soluții pentru remedierea chestiunilor care funcționează deficitar.

Alina Matei: O preocupare constantă a dumneavoastră a fost și este și relația cu instanțele, de fapt cu judecătorii și procurorii. Temele le afișați pe website, dar cum decurg aceste întâlniri și care sunt efectele?

Sergiu I. Stănilă: Anul acesta am demarat, la inițiativa Tribunalului Timiș, serii de întâlniri profesionale între conducerea instanțelor locale și conducerea Baroului Timiș, unde încercăm să identificăm probleme comune, în activitatea noastră și să adoptăm soluții de rezolvare. Prima întâlnire, la care am invitat să participe toți membrii Consiliului Baroului Timiș, majoritatea acceptând invitația, precum și doi avocați stagiari, care de asemenea au participat, începe deja să dea roade, zilele acestea recepționând din partea Tribunalului Timiș minute ale ședințelor de unificare a practicii judiciare. Am avut tot anul acesta și o întâlnire cu conducerea Judecătoriei Sânnicolau Mare, soldată tot cu rezultate pozitive, după părerea mea. Efectele acestor întâlniri se vor vedea pe termen mediu și lung, sunt cred multe chestiuni și nu pot fi rezolvate toate deodată. Nu depind numai de noi sau de judecătorii care participă la aceste întâlniri, oameni de bună credință. Există și piedici legislative și, nu în ultimul rând, sincope de mentalitate, de adversitate între judecător și avocat, care evident trebuiesc înlăturate, toți fiind absolvenții aceleiași școli de drept, toți fiind colegi, parteneri indispensabili în înfăptuirea actului de justiție.

Alina Matei: Dar cu celelalte barouri care sunt relațiile sau fiecare cu ai lui?

Sergiu I. Stănilă: Nu pot spune că avem relații foarte strânse cu celelalte barouri. Cele care sunt, se bazează mai mult pe relații personale între decani ori între avocați, și mai puțin pe ceea ce înseamnă colaborare între corpurile profesionale dintr-un barou sau altul. Vă spuneam anterior că nu reușim să creăm acea coeziune, acea legătură, apartenență a avocatului la corpul profesional din care face parte. Evident, a crea legături între barouri, este puțin mai dificil, în condițiile în care avocatura în ultima vreme nu mai este privită de avocați ca o profesie, ci ca un business. Eu încerc, în măsura timpului disponibil, să iau parte la evenimentele organizate de barourile de avocați din România, răspunzând cu plăcere invitațiilor colegilor mei decani.

Alina Matei: Fără pregătire profesională nu se poate mai nimic într-o lume atât de în e-voluție (cuvântul a fost inspirat de Broșura scoasă anul trecut de Baroul Timiș). Înainte de a vorbi despre formarea avocaților, care este înțelegerea avocaților despre epoca digitalizării, care este doar începutul?

Sergiu I. Stănilă: Avocații trebuie să se adapteze e-voluției societății. În anul 2000, primul meu an ca avocat, ca să răspund unei probleme de drept ridicată într-un proces de un adversar mai în vârstă, am solicitat un termen de amânare, m-am deplasat la sediul bibliotecii județene pentru a căuta și răsfoi în anuare, căutând un act normativ. Astăzi, stăm la birou și lecturăm conținutul unui dosar de pe rolul instanței de judecată, în format electronic, pe platforma pusă la dispoziție de Curtea de Apel Timișoara. Transmitem acte semnate cu semnătură digitală la dosarele instanțelor de judecată, comunicăm prin intermediul e-mailului, stocăm documente în cloud și lista poate continua. Trebuie să evoluăm și sunt convins că toți avocații se vor adapta din mers acestor cerințe, să le numim, neavând alternativă. Și oricum, e-voluția simplifică foarte mult munca avocatului.

Alina Matei: Formarea profesională este lăsată de avocați pe seama Baroului?

Sergiu I. Stănilă: Nu cred că răspunsul la această întrebare este întotdeauna pozitiv. Baroul Timiș organizează acele conferințe, acele ”Cafenele juridice”, despre care am vorbit mai sus, pune la dispoziția avocaților baze de date, legislație, jurisprudență, doctrină, însă am convingerea că fiecare avocat în parte lucrează și se perfecționează individual. Am  fost plăcut impresionat, văzând multe biblioteci juridice foarte bine puse la punct, la mulți colegi avocați din Baroul Timiș.

Alina Matei: O nouă generație de avocați o să vină să depună jurământul după reușita la examenul de intrare în profesie de anul acesta. Ce sfaturi le veți da? Cum să se uite spre profesia de avocat?

Sergiu I. Stănilă: Cu răbdare. Toți cei care promovează examenul de admitere în profesia de avocat, sunt foarte bine pregătiți teoretic. În cei doi ani de stagiu profesional, prin eforturile avocaților îndrumători, prin eforturile noastre, ale celor din conducerea Baroului, vor exersa practic ceea ce au învățat pe băncile Facultății de Drept, vor învăța să aplice, vor învăța să interrelaționeze cu clientul și să îl respecte, să stabilească onorarii și, nu în ultimul rând, să își aprecieze corect munca. Fiecare avocat știe cât a învățat, cum a învățat, cât lucrează și cum o face, astfel încât este singurul în măsură să își cuantifice munca. Să fie serioși, să își susțină cu argumente fiecare opinie, indiferent dacă au sau nu dreptate, să își respecte obligațiile profesionale.

Alina Matei: Nu se învață pe undeva să fi decan, dar dacă există caracter, pricepere și dorință, fac ca proverbul de bun simț că omul sfințește locul să fie cât se poate de real. Ce ați învățat dumneavoastră de când sunteți Decan?

Sergiu I. Stănilă: Știam deja că fără voință, nu se poate realiza nimic. Scriam în programul meu de candidatură că Decanul nu conduce Baroul, Decanul reprezintă Baroul. Decanul muncește pentru Barou, pentru și în interesul exclusiv al Avocaților care fac parte din Barou. Îmi repet acest dicton zi de zi și cred că, până acum, am făcut tot posibilul să îl respect. Știam, de asemenea, că singur nu pot realiza mare lucru și mă bazam pe o parte din membrii Consiliului Baroului Timiș, oameni dedicați și cu viziune, care se implică activ în toate proiectele descrise mai sus. Aprofundez zilnic aceste chestiuni, unicul scop fiind acela de a-mi respecta promisiunile făcute în programul de candidatură.

Alina Matei: Ca tată de fete, ce le învățați cu strășnicie pe fiicele dumneavoastră? Eu îi repet lui fiu-miu că dragostea trece și nepotrivirea rămâne (așa cum spune Dostoievski) și am constatat că a început să împartă fetele în două categorii.

Sergiu I. Stănilă: Hmmm. Mda… Să nu mintă niciodată și să muncească permanent. Încerc și nu prea reușesc deocamdată, să le călesc, să nu fie atât de sensibile, având în vedere treptele și provocările vieții.

Alina Matei: Un mesaj, vă rog, pentru cititorii JURIDICE.ro.

Sergiu I. Stănilă: Un salut prietenesc din partea mea, cititor JURIDICE.ro.

Alina Matei: Mulțumesc pentru că ați stat de vorbă cu mine.

Sergiu I. Stănilă: Eu vă mulțumesc pentru ocazia pe care mi-ați oferit-o de a vă prezenta, prin acest interviu, activitatea Baroului Timiș. Totodată, adresez un salut întregii dumneavoastră echipe!


Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.