Achiziţii publiceAfaceri transfrontaliereArbitrajAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiContencios administrativContravenţiiCorporateCyberlawData protectionDrept civilDrept comercialDrept constituţionalDrept penalDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiDreptul UEEnergieExecutare silităFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăLITIGIIMedia & publicitateMedierePiaţa de capitalProcedură civilăProprietate intelectualăProtecţia consumatorilorProtecţia mediuluiTelecom
 
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
Transmisiunile live, înregistrarile video şi transcripturile conferinţelor şi dezbaterilor JURIDICE.ro sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal. Reducere 39,6 euro pentru avocaţii din barourile Bucureşti, Ilfov, Dolj şi Timiş. 20 de puncte de pregătire profesională. UNBR încurajează extinderea naţională, detalii aici. Reducere 19,8 euro pentru executorii Camerei Executorilor Bucureşti şi membrii UNELM.
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

Print Friendly, PDF & Email

Rezoluţia Parlamentului European ref. platformele online și piața unică digitală

21.09.2018 | Elena ALBU
RSCL 2018
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 331/135 din 18 septembrie 2018, a fost publicată Rezoluţia Parlamentului European din 15 iunie 2017 referitoare la platformele online și piața unică digitală.

Parlamentul European:

Introducere generală

1. salută Comunicarea intitulată „Platforme online și piața unică digitală – Oportunități și provocări pentru Europa”;

2. salută diversele inițiative propuse deja în cadrul Strategiei privind piața unică digitală pentru Europa; subliniază importanța coordonării acestor inițiative și a coerenței dintre ele; consideră că realizarea unei piețe unice digitale este esențială pentru încurajarea competitivității UE, crearea unor locuri de muncă de înaltă calitate și de înaltă calificare și promovare creșterii economiei digitale în Europa;

3. recunoaște că platformele online sunt utile pentru economia digitală și societatea de astăzi, ele oferindu-le consumatorilor mai multe posibilități de a alege și creând noi piețe; subliniază totuși că platformele online implică noi provocări în materie de politică și reglementare;

4. reamintește că numeroase politici europene se aplică și platformelor online, însă constată că, în unele cazuri, legislația nu este pusă în aplicare în mod corespunzător sau este interpretată în mod diferit în statele membre; subliniază importanța punerii în aplicare corespunzătoare și a asigurării respectării legislației europene înainte de a evalua în ce măsură este necesară completarea cadrului juridic actual pentru a remedia această situație;

5. salută eforturile depuse în prezent pentru a actualiza și a completa cadrul juridic actual, astfel încât acesta să fie adecvat scopului în era digitală; consideră că un mediu de reglementare eficace și atractiv este vital pentru dezvoltarea activităților comerciale online și digitale din Europa;

Definiția platformelor

6. recunoaște că ar fi foarte dificil să se ajungă la o definiție unică, relevantă din punct de vedere juridic și orientată spre viitor a platformelor online la nivelul UE, din cauza unor factori cum ar fi marea varietate de tipuri de platforme online existente și domeniile lor de activitate, precum și evoluția rapidă a mediului digital la nivel mondial; consideră, în orice caz, că o definiție europeană unică sau o abordare „universală” nu ar ajuta Uniunea să reușească într-o economie bazată pe platforme;

7. este conștient, în același timp, de importanța de a evita fragmentarea pieței interne a UE, care s-ar putea produce din cauza proliferării normelor și definițiilor naționale sau regionale, precum și de necesitatea de a oferi siguranță și condiții de concurență echitabile atât pentru întreprinderi, cât și pentru consumatori;

8. consideră, prin urmare, că platformele online ar trebui să fie distinse și definite în legislația sectorială relevantă la nivelul UE în funcție de caracteristicile, clasificările și principiile lor, adoptând o abordare orientată către identificarea problemelor;

9. salută activitatea pe care Comisia o desfășoară în prezent în domeniul platformelor online, inclusiv consultările cu părțile interesate și realizarea unui studiu de impact; consideră că acest tip de abordare bazată pe probe este esențială pentru a asigura o înțelegere cuprinzătoare în acest domeniu; invită Comisia să propună, dacă este cazul, măsuri de reglementare sau de altă natură pe baza acestei analize aprofundate;

10. ia act de faptul că platformele online B2C și C2C sunt utilizate pentru o gamă deosebit de largă de activități, cum ar fi comerțul electronic, mass-media, motoarele de căutare, comunicațiile, sistemele de plată, punerea la dispoziție de lucrători, sistemele de operare, transporturi, publicitate, distribuirea conținutului cultural, economia colaborativă și rețelele de socializare; ia act, de asemenea, de faptul că, deși anumite trăsături comune permit identificarea acestor entități, platformele online pot îmbrăca multe forme și pot fi adoptate multe abordări diferite pentru a identifica o platformă;

11. ia act de faptul că platformele online B2C și C2C sunt caracterizate, într-o mai mică sau mai mare măsură, de anumite trăsături comune, precum: funcționarea pe piețele multilaterale, permiterea intrării în contact direct, prin mijloace electronice, a părților care fac parte din două sau mai multe grupuri distincte, conectarea diferitelor tipuri de utilizatori, oferirea de servicii online adaptate la preferințele utilizatorului și pe baza datelor oferite de acesta, clasificarea conținutului, de exemplu, cu ajutorul algoritmilor, bunurilor sau serviciilor propuse sau oferite online de părți terțe sau trimiterea la acesta, reunirea mai multor actori pentru vânzarea unui produs, oferirea unui serviciu sau schimbul sau partajarea de conținut, informații, bunuri sau servicii, fără însă a se limita la aceste trăsături;

12. subliniază importanța esențială a clarificării metodelor prin care sunt luate decizii pe baza algoritmilor și a promovării transparenței cu privire la utilizarea acestor algoritmi; invită, prin urmare, Comisia și statele membre să analizeze posibilitatea apariției unor erori și distorsiuni în utilizarea algoritmilor pentru a împiedica orice fel de discriminare, practică neloială sau încălcare a confidențialității;

13. consideră totuși că ar trebui făcută o diferență clară între platformele B2C și B2B, în lumina platformelor online B2B emergente, care sunt esențiale pentru dezvoltarea internetului industrial, cum ar fi serviciile bazate pe cloud sau platformele de partajare de date care permit comunicarea între produsele din cadrul internetului obiectelor; invită Comisia să abordeze barierele de pe piața unică care împiedică dezvoltarea unor astfel de platforme.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.


Irina Maria STANCU


Oana ISPAS


Radu Slăvoiu


Livia Dianu-Buja


Ștefania Stoica


Luminița Malanciuc


Ioana-Olivia Voicu


Eduard Toma-Apostol


Florina-Lăcrămioara Drăgan