ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Referendumul pentru modificarea Constituției – fundamente legale

01.10.2018 | Marina-Ioana ALEXANDRU
Abonare newsletter
Marina-Ioana Alexandru

Marina-Ioana Alexandru

Constituția României este Legea Fundamentală a statului național, suveran și independent, unitar și indivizibil (prevederile art. 1 alin. 1). Suveranitatea națională aparține poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice și corecte, precum și prin REFERENDUM, ca expresie pură a democrației (prevederile art. 2 alin. 1).

Fiind Legea fundamentală a statului, Constituția impune o solemnitate a procedurii legislative de inițiere și adoptare a revizuirii sale, total diferită față de procedura urmată spre adoptare a oricărei alte legi organice sau ordinare, cum ar fi spre exemplu Codul civil etc.

“Promulgarea” legii de revizuire a Constituției adoptată de Parlament este dată de popor prin REFERENDUM NAȚIONAL. Astfel, Corpul Electoral alcătuit din totalitatea cetățenilor României cu drept de vot, devine exclusiv participantul direct și decisiv în procesul de modificare a Constituției, iar actul de aprobare prin referendum a legii de revizuire, nu mai poate fi contestat nici de Președintele Românei și nici de vreo altă autoritate publică, organism național sau internațional.

Referendumul din data de 6-7 octombrie 2018 este organizat ca urmare a inițiativei civice a trei milioane de cetățeni români cu drept de vot, a căror propunere legislativă de modificare a Constituției a fost adoptată de Camera Deputaților și Senat și a fost declarată ca fiind constituțională, de către Curtea Constituțională a României. Obiectul referendumului îl constituie exclusiv aprobarea de către cetățenii români cu drept de vot a Legii de revizuire a Constituției României, în forma legală adoptată de Parlament și publicată în Monitorul Oficial nr. 798 din data de 18 septembrie 2018. De asemenea, și Ordonanța Guvernului de organizare a referendumului, OUG nr. 86/18 septembrie 2018 este în deplină conformitate cu Legea referendumului nr. 3/2000, republicată.

Legea de revizuire a Constituției României, în forma adoptată de Parlament, prevede, în articol unic, modificarea art. 48 alin. (1) din Constituția României, referitor la familie, care va avea următorul cuprins: “Familia este întemeiată pe căsătoria liber consimțită dintre un bărbat și o femeie, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor.”

Întrebarea de pe buletinul de vot, respectiv: “Sunteți de acord cu Legea de revizuire a Constituției României în forma adoptată de către Parlament?”, este întrebarea care a fost statuată prin art. 7 din Legea referendumului nr. 3/2000, republicată, iar răspunsul este prin punerea ștampilei cu “votat” pe una dintre căsuțele ce cuprind sintagma “DA”, respectiv “NU”, în funcție de decizia personală liber exprimată și neviciată a fiecărui votant.

În cazul de față, aplicarea ștampilei “votat” pe răspunsul:

– “DA” înseamnă că cetățeanul votant este de acord cu modificarea Constituției, în care să se prevadă: “căsătoria este uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie”;

– “NU” înseamnă că cetățeanul votant dorește ca forma actuală a Constituției să rămână nemodificată, respectiv să rămână sintagma ”soți”, ceea ce are drept consecință legiferarea căsătoriilor între persoane de același sex.

La toate referendumurile care au avut loc din anul 2000 și până în prezent, inclusiv la cel care urmează în data de 6-7 octombrie 2018, întrebarea de pe buletinul de vot este unică și aceeași, așa cum este menționat mai sus.

Referendumul nu poate fi “confiscat” de niciun partid politic sau de vreo altă entitate laică sau bisericească, deoarece corpul referendar este alcătuit exclusiv din cetățenii români cu drept de vot, indiferent de sex, religie, etnie, opinie sau apartenență la vreun partid politic etc.

Modificarea art. 48 alin. (1) din Constituția României, referitor la clarificarea definiției căsătoriei ca fiind uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie, este foarte importantă din trei motive principale:

1. Codul Civil se poate modifica în Parlament, prin propunerea legislativă a unui grup de interese sau prin Ordonanță de Urgență de către Guvern, fără consultarea și aprobarea cetățenilor țării.

2. În legislația românească deja au apărut modificări și completări legislative prin care se impune implementarea conceptului de “ideologie și identitate de gen” (exemplu: Legea combaterii violenței în familie și Legea egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați), pe de o parte, iar pe de altă parte, în unele manuale școlare a fost introdusă subversiv această idee.

“Ideologia și identitatea de gen” sunt concepte provenite din filosofia neomarxistă, care vehiculează idei deviante de la esența naturală și firească a ființei umane. Un exemplu de astfel de idee este acela că dacă te naști fată sau băiat nu are nici o relevanță (!), deoarece genul feminin sau masculin ți-l poți alege în funcție de cum dorești! Se mai urmărește și eliminarea noțiunilor de bărbat și femeie și înlocuirea lor cu un ”gen neutru”! Încă de la grădiniță copiii ar urma să fie învățați că unii sunt băieți, alții sunt fete, alții aparțin unui gen care este o combinație de amândouă în timp ce genul altora nu seamănă cu nici unul dintre ele!

O altă idee este aceea că “familia este o constelație de idei, imagini și terminologii, creată și re-creată permanent de practicile socio-culturale” (conform Convenției de la Istanbul), iar modelul de familie naturală este o stereotipie care trebuie eliminată, prin înlocuirea conceptelor de ”tată” și ”mamă” cu cele de ”părinte 1” și ”părinte 2”!

Punerea în aplicare a unor astfel de concepte duce la devieri extreme, mergând până la pierderea identității proprii ceea ce înseamnă nebunie și alienare.

În realitate, familia firească și naturală, așa cum o știm, este nucleul comunității în cadrul căreia oamenii sunt legați între ei prin căsătorie, filiație și/sau rudenie.

Căsătoria este actul juridic pe care îl încheie bărbatul și femeia care vor să se căsătorească.

Prin clarificarea definiției căsătoriei ca fiind uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie, nu se produce nicio discriminare a nici unei persoane, deoarece interdicția căsătoriei între persoanele de același sex se aplică tuturor cetățenilor României, indiferent de opțiunea sexuală a fiecăruia. De asemenea, tuturor cetățenilor României le este permis să se căsătorească cu persoane de sex opus, indiferent de opțiunea sexuală a fiecăruia.

3. Modificarea (revizuirea) Constituției pentru clarificarea definiției căsătoriei ca fiind uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie este în acord absolut cu drepturile internaționale și normele Uniunii Europene, pe de o parte, iar pe de altă parte, familia și căsătoria dintre un bărbat și o femeie sunt valori fundamentale ale națiunilor, care nu se negociază, fiind intangibile și inalienabile.

Carta Internațională a Drepturilor Omului prin Declarația Universală a Drepturilor Omului, prevede în mod expres că bărbatul și femeia au dreptul de a se căsători și de a întemeia o familie (art. 16, pct. 1). Convenția Europeană a Drepturilor Omului stipulează că începând cu vârsta stabilită prin lege bărbatul și femeia au dreptul de a se căsători și de a întemeia o familie, conform legislației naționale ce reglementează exercitarea acestui drept (art. 12). În aceste acte normative, precum și în Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene (art. 9), nu este menționată în nici un fel obligativitatea acceptării și aplicării “ideologiei și identității de gen” sau legiferarea căsătoriei între două sau mai multe persoane de același sex etc. Mai mult, se precizează clar că dreptul legat de căsătorie și de a întemeia o familie sunt garantate în conformitate cu legile interne ale fiecărei țări.

În Uniunea Europeană, sunt 14 țări membre care și-au modificat definiția căsătoriei și au prevăzut-o în mod expres, în propriile Constituții, ca fiind uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie. Prin aceste revizuiri constituționale, nici unul dintre statele membre Uniunii Europene nu a încălcat nici o legislație sau normă internațională. Mai mult, state membre sau nemembre ale Uniunii Europene, au declarat ca fiind neconstituționale ideologia și identitatea de gen.

În concluzie, referendumul pentru revizuirea Constituției din data de 6-7 octombrie 2018 este organizat democratic și în condiții de legalitate, astfel încât nu există nici un impediment pentru cetățenii României să participe la vot și să-și exprime consimțământul în mod liber și neviciat.

E necesar să înțelegem: copiii de astăzi sunt adulții de mâine, care vor întemeia familii, în sânul cărora se vor naște alți copii. Din acest motiv, Românii trebuie să dea dovadă de maturitate pentru viitorul propriilor copii, apărând cu fermitate una din valorile fundamentale ale neamului – familia, întemeiată pe căsătoria dintre un bărbat și o femeie.

Mergeți la vot!

Avocat Marina-Ioana Alexandru

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week