Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Energie
CărţiProfesionişti
BOTEZATU ESTRADE PARTNERS
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC




 1 comentariu

Întrebare preliminară cu privire la persoanele care obțin venituri rezultând din alocarea de interconexiuni. UPDATE: Hotărârea CJUE
12.03.2020 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

12 martie 2020: Curtea declară:

1) Articolul 16 alineatul (6) din Regulamentul (CE) nr. 714/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condițiile de acces la rețea pentru schimburile transfrontaliere de energie electrică și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1228/2003 trebuie interpretat în sensul că se aplică unei întreprinderi care exploatează doar o interconexiune transfrontalieră.

2) Articolul 16 alineatul (6) primul paragraf litera (b) din Regulamentul nr. 714/2009 trebuie interpretat în sensul că, atunci când un operator de transport și de sistem (OTS) exploatează doar o interconexiune transfrontalieră, costurile de exploatare și de întreținere a acestei interconexiuni nu pot fi considerate investiții în rețea pentru menținerea sau pentru creșterea capacităților de interconexiune în sensul acestei dispoziții.

3) Articolul 16 alineatul (6) al doilea paragraf din Regulamentul nr. 714/2009 trebuie interpretat în sensul că, atunci când o autoritate națională de reglementare aplică această dispoziție unui operator de transport și de sistem (OTS) care exploatează doar o interconexiune transfrontalieră, revine autorității menționate sarcina de a autoriza respectivul OTS să utilizeze o parte din veniturile sale provenite din congestii pentru a obține profit, precum și pentru exploatarea și pentru întreținerea interconexiunii, în scopul de a evita ca acesta să fie discriminat în raport cu alți OTS în cauză și de a asigura că acesta își poate exercita activitatea în condiții economice acceptabile, inclusiv prin obținerea unui profit corespunzător. (s.n. – M.M.-B.)

:: hotărârea CJUE

***

05 octombrie 2018: Judecătorul suedez se întreabă cu privire la persoanele care obțin venituri rezultând din alocarea de interconexiuni (C-454/18 Baltic Cable).

Situația de fapt:
1. materii UE: apropierea legislațiilor
2. necesitatea de a afla dacă o anume dispoziție de drept UE dintr-un regulament se aplică:
2.1. în toate situațiile în cazul în care o persoană obține venituri rezultând din alocarea de interconexiuni, indiferent de circumstanțele acesteia,
2.2. sau doar în cazul în care persoana care înregistrează venituri este un operator de transport și de sistem în sensul definiției prevăzute într-o dispoziție dintr-o directivă incidentă
3. în ipoteză în care respectiva dispoziție de drept UE se aplică doar operatorilor de transport și de sistem, necesitatea de a afla dacă o întreprindere care doar exploatează o interconexiune este și un operator de transport și de sistem
4. dacă da, necesitatea de a afla dacă costurile legate de exploatarea și de întreținerea unei interconexiuni pot fi considerate investiții în rețea pentru menținerea sau creșterea capacităților de interconexiune
5. totodată, necesitatea de a afla dacă autoritatea de reglementare poate să aprobe ca o întreprindere care doar exploatează o interconexiune, care are metodologie pentru stabilirea tarifelor, însă nu are clienți care să efectueze plăți directe cu tarife de rețea care să poată fi reduse, să utilizeze veniturile din alocarea interconexiunii pentru a obține profit
6. în ipoteza în care respectivul regulament se aplică unei întreprinderi care doar exploatează o interconexiune și totodată în cea în care societatea fie nu poate utiliza veniturile rezultând din alocarea de interconexiuni pentru exploatare și întreținere sau pentru a obține profit, fie că întreprinderea poate utiliza veniturile pentru exploatare și întreținere, însă nu pentru a obține profit, necesitatea de a afla dacă o atare aplicare a respectivului regulament unei întreprinderi care doar exploatează o interconexiune este contrară principiului proporționalității sau altui principiu al dreptului Uniunii.

Dispoziții incidente:
1. articolul 16 alineatul (6) din Regulamentul privind energia electrică

Articolul 16 (extras)
Principii generale de gestionare a congestiilor de rețea

(6) Toate veniturile care decurg din alocarea interconexiunii se utilizează în următoarele scopuri:
(a) garantarea disponibilității reale a capacității alocate; și/sau
(b) menținerea sau creșterea capacităților de interconexiune prin investiții în rețea, în special investiții în noi interconexiuni.
În cazul în care veniturile nu pot fi utilizate în mod eficient în scopurile menționate la literele (a) și/sau (b) de la primul paragraf, acestea pot fi utilizate, sub rezerva aprobării de către autoritățile de reglementare ale statelor membre implicate, până la o sumă maximă care urmează să fie decisă de respectivele autorități de reglementare, ca venit care trebuie luat în considerare de către autoritățile de reglementare la aprobarea metodologiei de calcul al tarifelor de rețea și/sau la stabilirea tarifelor de rețea.
Restul veniturilor sunt plasate într-un cont intern separat până în momentul în care pot fi cheltuite în scopurile enumerate la literele (a) și/sau (b) de la primul paragraf. Autoritatea de reglementare informează agenția cu privire la aprobarea menționată la al doilea paragraf.

2. articolul 2 alineatul (4) din Directiva privind piața energiei electrice

Articolul 2 (extras)
Definiții
În sensul prezentei directive, se aplică următoarele definiții:

4.„operator de transport și de sistem” înseamnă orice persoană fizică sau juridică care răspunde de exploatarea, de întreținerea și, dacă este necesar, de dezvoltarea sistemului de transport într-o anumită zonă și, după caz, a interconexiunilor acestuia cu alte sisteme, precum și de asigurarea capacității pe termen lung a sistemului de a satisface un nivel rezonabil al cererii de transport de energie electrică;

dr. Mihaela Mazilu-Babel


Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Întrebare preliminară cu privire la persoanele care obțin venituri rezultând din alocarea de interconexiuni. UPDATE: Hotărârea CJUE”

  1. Avocatul general propune:

    „1) Articolul 16 alineatul (6) din Regulamentul (CE) nr. 714/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condițiile de acces la rețea pentru schimburile transfrontaliere de energie electrică și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1228/2003 se aplică în toate cazurile în care o persoană obține venituri care decurg din alocarea interconexiunii, indiferent dacă aceasta este operator de transport și de sistem în sensul articolului 2 alineatul (4) din Directiva 2009/72/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă a energiei electrice și de abrogare a Directivei 2003/54/CE.

    2) Articolul 16 alineatul (6) primul paragraf literele (a) și (b) din Regulamentul nr. 714/2009 trebuie interpretat în sensul că veniturile care decurg din alocarea interconexiunii pot fi utilizate pentru a acoperi costurile suportate pentru exploatarea și pentru întreținerea unei interconexiuni și pentru a obține un profit rezonabil, sub rezerva aprobării de către autoritățile de reglementare ale statelor membre în cauză, care vor verifica dacă valoarea acestui profit nu este de natură să compromită exploatarea și întreținerea interconexiunii sau investițiile în noi capacități de interconexiune. Cu toate acestea, în cazul în care există un cadru de reglementare care prevede un tarif care acoperă costurile de exploatare și de întreținere a interconexiunilor, articolul 16 alineatul (6) primul paragraf literele (a) și (b) din Regulamentul nr. 714/2009 trebuie interpretat în sensul că o întreprindere care doar exploatează o interconexiune ar trebui să utilizeze veniturile care decurg din alocarea interconexiunii cu prioritate în alte scopuri decât pentru exploatarea și pentru întreținerea interconexiunii, de exemplu pentru a crește capacitatea unei interconexiuni existente sau pentru a investi într‑o nouă interconexiune.

    3) Examinarea celei de a cincea întrebări nu a evidențiat niciun element de natură să afecteze validitatea articolului 16 alineatul (6) din Regulamentul nr. 714/2009.”

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.