ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Transpunerea incompletă a unei directive nu e transpunere…

22.10.2018 | Elena HACH
Abonare newsletter
Elena Hach

Elena HACH

Directiva 849/2015 precizează explicit că statele membre ar trebui să recunoască faptul că anumite situații prezintă un risc ridicat de spălare de bani, cum ar fi situația relațiilor cu persoane fizice care dețin sau au deținut funcții publice importante, la nivel intern sau internațional, în cadrul Uniunii, iar pentru aceste relații, ar trebui prevăzute măsuri. Pe de altă parte, Directiva spune că aceste măsuri sunt măsuri de natură preventivă, nu sunt de natură sancționatoare, înțelegând că o persoană expusă politic nu trebuie să fie stigmatizată – este termenul folosit de Directivă. Deci, iată, o relație de afaceri, o relație cu o persoană expusă politic nu poate fi refuzată ab initio, în considerarea calității de persoană expusă politic, ci trebuie ca statul membru să aibă abilitatea necesară, posibilitatea, dar și obligația de a implementa măsuri de precauție. Despre acest lucru discutăm. Prevenția este un lucru extrem de important când discutăm despre spălarea banilor și finanțarea terorismului, dar nu orice fel de măsuri de precauție în privința acestor persoane expuse politic. Nu este vorba de măsuri de precauție simplificate, este vorba de măsuri de precauție sporite. Așa ne spune Directiva 849/2015. Nu este un lucru nou, acum inventat, iar acest lucru cred că ar trebui avut în vedere, evident, în conținutul său. Este vorba de componenta de prevenție. Nimic nu împiedică, ba dimpotrivă, statul ar trebui să țină cont de necesitatea de a implementa aceste măsuri de precauție, chiar sporite, în privința acestor persoane expuse politic.

De aceea, ca specialist, ca fost membru al unei unități de informații financiare și, în același timp, ca procuror de investigații , apreciez că scoaterea categoriei persoanei expuse politic din sfera măsurilor de precauție determină statul român să ajungă în situația de a nu transpune Directiva a IV-a, pentru că, practic, dacă nu transpui integral o directivă europeană, aceasta echivalează cu netranspunerea sa.

Procuror Elena Hach

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii ”Spălarea de bani online. România față în față cu directivele europene în privința spălării banilor, ediția 218, organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate