Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Banner BA-02
Drept penal Dreptul penal al afacerilor Opinii SELECTED

Nu cred că este o problemă în ceea ce privește includerea persoanelor expuse politic

21 octombrie 2018 | Manuela GORNOVICEANU
Manuela Gornoviceanu

Manuela Gornoviceanu

Deși la nivel european au fost discuții, chiar începând cu prima Directivă din 1991, relativ la posibilitatea inițial și, mai târziu, oportunitatea Uniunii de a impune o anumită incriminare, până în prezent, totuși, aceste norme, inclusiv cele aleDirectivei 849/2015 nu obligă statele membre să prevadă anumite infracțiuni, ci doar să interzică anumite comportamente, acestea fiind cele descrise în Directivă, desigur, și care sunt preluate aproape mot a mot în legislația națională, și cea veche și cea care urmează. Se lasă, deci, la latitudinea statelor membre în ce manieră, la nivelul dreptului penal, sunt adoptate mijloace pentru combaterea spălării banilor.

Deci, discuțiile apărute în ultima vreme referitoare la obligativitatea impusă de legiuitorul european de a incrimina anumite fapte sau cu referire la anumite persoane cred că este cumva neavenită, câtă vreme, totuși, Directiva rămâne la această sintagmă ”statele membre interzic următoarele comportamente” și, pe urmă, are un text care lasă la latitudinea statelor membre chestiunea incriminării. Vreau să mai subliniez faptul că evoluția aceasta legislativă nu a fost foarte lină. Adică, din doctrina internațională, în special, dar și din preambulul sau actele adoptate sau declarațiile date în preajma acestor directive s-a observat faptul că s-a stăruit în a nu se intra în conflictul pe care l-ar determina impunerea unei anumite incriminări.

Sigur că, în 1991, competența legislativă a Uniunii era redusă, nu se adoptase Tratatul de la Lisabona. Sigur că astăzi suntem, teoretic, în altă ipoteză, dar, cu toate acestea, nu suntem în situația de a ni se impune, ca stat membru, formularea unor anumite incriminări, ci interzicerea comportamentelor. Legea națională prevede aceste infracțiuni de mult timp, nu este o noutate, însă modificările vizează strict aceste chestiuni preventive de care ați amintit dumneavoastră. Deci, pe zona de prevenție – că se admite și la nivelul Uniunii și la nivel internațional – sunt două paliere. O dată, acțiunile preventive sau dispozițiile legale, cele de soft law și celelalte cu caracter obligatoriu în materia aceasta a prevenției, între acestea intrând și definirea persoanelor expuse politic în anumite categorii care au obligații în materia spălării banilor. Și un alt palier –  al atitudinii represive, care vizează incriminările.

Din punctul meu de vedere, pe zona de prevenție – având aceste limite ale respectării, totuși, a drepturilor și libertăților fundamentale și a nu se crea prezumții de culpă sau de conduită interzisă în sarcina unor anumite categorii de persoane, deci cu această rezervă – cred că pot fi adoptate norme, fără să existe riscul încălcării drepturilor de care știm că se face vorbire frecvent în materia spălării banilor, așa încât nu cred că este o problemă în ceea ce privește includerea persoanelor expuse politic. Mai ales că Directiva se pare că are astfel de norme. Sunt o serie de dispoziții – considerentele inițiale, preambulul Directivei – care explică motivele pentru care trebuie incluse în această categorie. Nu știm ce va hotărî legiuitorul național, evident.

Avocat Manuela Gornoviceanu
Managing Associate ȚUCA ZBÂRCEA & Asociații

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii ”Spălarea de bani online. România față în față cu directivele europene în privința spălării banilor, ediția 218, organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership