ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Ce aduce nou modificarea Legii insolvenței?

30.10.2018 | Simona Maria MILOȘ
Simona-Maria Miloș

Simona-Maria Miloș

S-a stabilit, cu titlu de regulă, că ori de câte ori Fiscul ar încasa sume superioare într-o reorganizare votul în favoarea unui plan care propune o reducere a unei creanțe bugetare nu este asimilată unui ajutor de stat. Aici Banca Mondială ne-a ajutat cu jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, cazul Frucona Košice, în care s-a apreciat că un vot al creditorului bugetar asupta unui plan prin care i s-a redus creanța, nu înseamnă ajutor de stat, deci este permis.

Problema pe actuala reglementare este aceea că testul creditorului privat nu era făcut mai niciodată de către creditorul bugetar. Mai mult decât atât, tot la solicitarea creditorului bugetar de la acel moment, acesta era cel care desemna specialistul să efectueze această evaluare. Art. 5 pct. 71 prevedea clar că Fiscul va desemna persoana de specialitate care va efectua această analiză. Ce aduce nou Ordonanța? Eu zic că este o precizare bine meritată. În primul rând, lărgește sfera persoanelor care pot efectua această analiză a testului creditorului privat un evaluator sau un alt specialist, spune legea.

Este adevărat că nu detaliază ce fel de specialist, dar în opinia mea, în astfel de analize este întotdeauna nevoie de o echipă multidisciplinară. Se pornește întotdeauna de la un raport de evaluare a patrimoniului, dar este nevoie și de o opinie a unui avocat cu privire la incidența ajutorului de stat, cu privire la evoluția jurisprudenței CJUE în această materie, a unui consultant fiscal sau a unui expert contabil pe chestiunile financiare. Deci, se lărgește sfera acestor persoane, s-a eliminat obligativitatea ca această persoană să fie desemnată de către creditorul bugetar, deci ea va putea fi desemnată de către administratorul judiciar în procedura insolvenței și, mai mult, se precizează în mod expres că testul creditorului privat se aplică și în procedurile de reorganizare.

În vechea reglementare, aveam doar în cadrul concordatului preventiv o dispoziție care spunea că în cazul în care se propune reducerea creanței bugetare, testul creditorului privat este obligatoriu și nu exista un corespondent în procedurile de reorganizare. Acum, noutatea introdusă prin prevederile art. 133 alin. (5) indice 1 și alin. (5) indice 2 și care se referă tocmai la posibilitățile pe care creditorul bugetar le are într-o procedură de reorganizare în care se propune reducerea creanței bugetare, prevăd niște criterii în care Fiscul poate să voteze.

Avocat Simona Maria Miloș

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii ”Modificările legii insolvenței. Revoluție sau involuție?”, ediția 219organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)


Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


 Abonare newsletter | Corporate | Membership

.