Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti

Avizul CESE privind propunerea de directivă de stabilire a normelor ref. utilizarea de informații în scopul prevenirii sau urmăririi penale a anumitor infracțiuni
12.10.2018 | Elena ALBU

Secţiuni: Drept penal, Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Lege 9
JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul oficial al uniunii Europene, seria C 367/84 din 10 octombrie 2018 a fost publicat Avizul Comitetului Economic și Social European privind Propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului de stabilire a normelor de facilitare a utilizării de informații financiare și de alt tip în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a anumitor infracțiuni și de abrogare a Deciziei 2000/642/JAI a Consiliului.

Contextul avizului

1. Grupurile infracționale, inclusiv teroriștii nu acționează într-un singur stat membru, iar activele lor, inclusiv conturile lor bancare, sunt de obicei situate în mai multe țări din UE sau chiar în afara Uniunii. Aceste grupuri infracționale utilizează tehnologia modernă, care le permite să transfere fonduri dintr-un cont bancar în altul și dintr-o monedă în alta în numai câteva ore.

2. CESE observă că acțiunea Uniunii urmărește să genereze valoare adăugată, oferind o abordare armonizată care consolidează cooperarea internă și transfrontalieră în domeniul investigațiilor financiare cu privire la infracțiunile grave și la terorism. În plus, o acțiune la nivelul Uniunii va permite existența unor dispoziții armonizate, inclusiv a celor privind protecția datelor, în timp ce, dacă statele membre sunt lăsate să legifereze independent, un nivel armonizat al garanțiilor va fi dificil de obținut.

3. A cincea directivă împotriva spălării banilor (DCSB) instituie Registrele naționale centralizate de conturi bancare, care sporesc capacitatea de prelucrare și eficacitatea unităților de informații financiare (FIU). Pentru creșterea eficacității activităților de investigare și de urmărire penală este necesar un acces mai rapid al autorităților judiciare competente la informațiile financiare. Pentru aceasta, este nevoie de completarea cadrului de reglemetare al FIU, instituit în temeiul articolului 114, cu un instrument juridic întemeiat pe articolul 87 alineatul (2) din TFUE.

4. Astfel, autoritățile competente vor avea acces direct la registrele naționale centralizate de conturi bancare, facilitând activitatea autorităților judiciare, a autorităților fiscale și a celor de combatere a corupției, care au competențe de investigare stabilite prin dreptul intern. În rândul acestora sunt incluse și birourile de recuperare a activelor, care sunt responsabile de urmărirea și identificarea activelor provenite din săvârșirea de infracțiuni, în vederea unei posibile înghețări și confiscări a acestor active, pentru a garanta că infractorii sunt privați de veniturile astfel câștigate.

5. Domeniul de aplicare declarat de Comisie este investigarea și sancționarea criminalității prin mecanismele de cooperare judiciară și face trimitere, prin articolul 2 litera (l), la articolul 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/794 privind Europol, pentru a defini infracțiunile grave. Cu privire la acest aspect, CESE consideră că este necesar a se circumscrie mai concret și limitativ enumerarea infracțiunilor pentru care se poate utiliza acest mecanism.

6. De asemenea, accesul la Registrele naționale centralizate de conturi bancare este acordat și procurorilor europeni în condițiile Regulamentului (UE) 2017/1939, ceea ce va avea ca rezultat creșterea capacității de investigare a fraudelor contra intereselor financiare ale Uniunii Europene.

 Observații generale

1. CESE recunoaște importanța mecanismelor de cooperare între autoritățile de aplicare a legii din statele membre și salută inițiativa Comisiei de a genera mecanisme mai rapide și mai directe de acces al autorităților competente din statele membre la datele financiare deținute pe teritoriul altor state ale Uniunii.

2. Propunerea de directivă este un instrument care întărește capacitatea de investigare și sancționare a criminalității pe teritoriul Uniunii Europene, asigurând autorităților competente din statele membre un acces mai direct la datele financiare pentru urmărirea produselor infracțiunilor și pentru identificarea modelelor infracționale.

3. Propunerea de directivă ar trebui să identifice un echilibru mai bun între drepturile fundamentale ale indivizilor, stabilite prin Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și necesitatea unei mai bune aplicări a legii în combaterea și sancționarea criminalității.

4. Astfel, dreptul la viață privată și protecția acesteia trebuie limitate numai în condiții de proporționalitate cu interesul public de asigurare a unui climat de securitate și justiție la nivelul spațiului Uniunii Europene.

5. În sensul echilibrului între accesul la datele financiare ale cetățenilor europeni și principiul necesității de a cunoaște, este necesar ca în directivă să se restrângă exclusiv la detectarea infracțiunilor și la sancționarea lor și nu în principiu, pentru scopuri prea generice de prevenție, fiind recomandată utilizarea principiului cazului bine justificat.

6. Accesul la datele financiare trebuie să fie permis doar în cazul autorităților care au competențe de investigare și sancționare a încălcării legii, precum și al birourilor de recuperare a activelor, pe baza unui caz bine justificat, pentru a nu se genera seturi de metadate deținute de entități naționale sau europene care nu au competențe de identificare sau de investigare proprii.

7. Registrele centralizate de conturi bancare ar putea să fie completate și cu datele financiare privind conturile de investiții ale gestionarilor de plasamente pe piața de capital, știut fiind că, în formele moderne de spălare a banilor și de ascundere a produselor financiare ale infracțiunilor, se includ și plasamentele pe piețele de capital.

8. Propunerea de directivă ar trebui completată și cu prevederi procedurale de trimitere către alte reglementări europene în privința cooperării judiciare și de schimb de informații financiare cu statele terțe, pentru a răspunde următoarelor două comandamente: pe de o parte, statuarea unor norme juridice acoperitoare pentru procedurile judiciare de culegere validă a probelor atunci când sunt implicate și alte instrumente legislative în complementaritate, iar – pe de altă parte – asigurarea într-o mai bună proporție a obiectivelor de politică publică cuprinse în expunerea de motive și analiza ex-post realizată de Comisie.

9. CESE observă și salută faptul că, în propunerea de directivă a Comisiei, sunt stabilite prevederi foarte clare de protecție a drepturilor fundamentale, însă constată că acestea sunt circumscrise doar la protecția datelor cu caracter personal ce sunt vehiculate prin mecanismul creat și accesul la Registrele centralizate de conturi bancare, dar nu acoperă și reglementările specifice de protecție a drepturilor fundamentale de protecție a vieții private și de asigurare a garanțiilor procedurale de restrângere a acestora.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti