ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Legiuitorul român a adăugat la directivă, în ceea ce privește excepția acceptării unei firme în insolvență

04.11.2018 | Ecaterina Milica DOBROTĂ
Ecaterina Milica Ddobrotă

Ecaterina Milica Dobrotă

Directiva nr. 24/2016 privind achizițiile publice, transpusă în Legea nr. 98/2016, prevede o a doua șansă pentru un operator economic aflat în insolvență. La art. 167 alin. (1) se vorbește despre excluderea operatorul economic aflat în insolvență, dar la alin. (2) se face referire la o excepție de menținerea în competiție a acestuia: dacă face dovada că în perioada de observare a adoptat măsurile necesare pentru continuarea activității, sau dacă în perioada de reorganizare respectă un plan de reorganizare fezabil.

Punând în paralel Legea nr. 98/2016 cu Directiva nr. 24/2016, vom observa că legiuitorul român a fost mai drastic, adăugând la Directivă și, se pare, că aceasta conduce spre o restrângere a concurenței. Legiuitorul european a înțeles ca prin alin. (4) lit. b) din art. 57 să stabilească doar atât, ca excepție la excludere: operatorul economic în cauză trebuie să fie ”capabil să execute contractul, ținând cont de normele naționale aplicabile și de măsurile privind continuarea activității”. Aceasta înseamnă că, dacă un operator economic insolvent participă la o procedură de achiziții publice, el trebuie să facă dovada că poate să îndeplinească contractul, că are capacitățile necesare pentru derularea lui. În legislația românească a fost adăugată o teză la această excepție: dovedirea capacități presupune ca respectivul operator economic, dacă este în faza de observație, a adoptat măsurile necesare pentru a întocmi un plan de reorganizare (deci nu are încă un plan de reorganizare, doar adoptă niște măsuri) sau, dacă este în cadrul fazei de reorganizare judiciară, respectă integral graficul de implementare a planului de reorganizare. Însă, dacă este în faza de observație și nu poate face dovada că a adoptat măsuri, este exclus din procedură, pentru că nu se încadrează în nicio excepție, deși ar fi capabil să ducă laîndeplinire contractul.

Ec. Ecaterina Milica Dobrotă
Specialist achiziții publice

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii ”Participarea insolvenților la achiziții publice”, ediția 221organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)


Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


 Abonare newsletter | Corporate | Membership

.