ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Ne mirăm că ajungem cu executarea contractelor în litigiu…
10.11.2018 | Florentina DRĂGAN


Florentina Drăgan

Florentina Drăgan

Din păcate, am constatat că autorităților contractante le este frică să inițieze alte tipuri de proceduri de atribuire, astfel dacă valoarea estimată a procedurii de atribuire este sub valoarea pragului de publicare a anunțului de participare în JOUE inițiază procedura simplificată, iar dacă este peste acest prag inițiază licitație deschisă. Autoritățile contractante pentru atribuirea unui contract de achiziție publică nu inițiază nici măcar o procedură de licitație restrânsă sau dialog competitiv, proceduri reglementate și de vechea reglementare sau parteneriat pentru inovare, procedură nou reglementată. Este adevărat că aceste proceduri de atribuire se derulează pe o perioadă mai lungă de timp decât licitația deschisă. Însă să nu ne mirăm că se ajunge în etapa de executare a contractelor la litigii. În aceste condiții cred că ar trebui să se regleze această problematică înainte. Astfel, autoritățile contractante ar trebui să elaboreze o documentație de atribuire mult mai clară, inițiind un alt tip de procedură de atribuire decât licitația deschisă. Legiuitorul nu a obligat autoritățile contractante să aleagă ca și criteriu de atribuire prețul cel mai scăzut. Urmare a noilor modificări legislative, autoritatea contractantă în prezent este obligată să elaboreze factori de evaluare, pentru a aplica criteriul de atribuire raport calitate-preț, raport calitate-cost sau costul cel mai scăzut, deoarece criteriul prețul cel mai scăzut este aplicabil doar procedurilor de atribuire a căror valoare estimată este sub valoarea pragului de publicare a anunțului de participare în JOUE. Legea permite chiar să fie inițiate proceduri de atribuire cu cost fix sau preț fix, iar ofertații să fie aleși în funcție de factori de evaluare privind calitatea, însă nicio autoritatea contractantă nu a ales să uzeze de aceste prevederi legale.

Toate aspectele referitoare la modalitatea de elaborare a documentației de atribuire, cred că ar trebui sesizate la început. În momentul în care contractul de achiziție publică este încheiat, „regula jocului” este făcută, în sensul că documentația de atribuire, caietul de sarcini, propunerea tehnică a ofertantului, propunerea financiară, graficul de execuție, eventualele angajamente de susținere și contracte de subcontractare, fac parte din contractul de achiziție publică și este foarte greu de modificat, deși există prevederi legale de modificare ale contractului, față de Ordonanța nr. 34/2006, unde modificarea contractului era mult mai rigidă. Deși în prezent legiuitorul – și cel comunitar și cel național – a prevăzut clauze de modificare a contractului, autoritățile contractante sunt foarte rigide și foarte greu acceptă o modificare a contractului. În concluzie dacă sunt probleme referitoare la modalitatea de elaborare a caietului de sarcini, a documentației de atribuire, ele ar trebui sesizate la început.

Din punctul meu de vedere, procedura de licitație deschisă este o procedură simplă, poate cea mai simplă procedură deoarece este într-o etapă. Nu oferă autorităților contractante foarte multe avantaje și nici ofertanților, deoarece cerințele caietului de sarcini sunt obligatorii. În general, aceasta este inițiată cum este inițiată iar părțile vor vedea la fața locului adică în etapa de executare a contractului modul de adaptare la necesitatea autorității contractante, moment în care încep să apară și problemele. Astfel, în situația atribuirii unui contract complex, autoritatea contractantă ar putea să inițieze o altă procedură decât licitația deschisă, cum ar fi un dialog competitiv sau negociere competitivă sau parteneriat pentru inovare. Aceste tipuri de proceduri oferă posibilitatea fiecărui operator economic să oferteze propria soluție și părțile – autoritatea contractantă și ofertantul – ar începe să dialogheze. Se poate ca pe parcursul procedurii să se deruleze un dialog cu scopul identificării soluțiilor fie pe parte tehnică, financiară, sau juridică.

Din păcate, majoritatea procedurilor de atribuire sunt licitații deschise și se merge pe principiul: ”Am încheiat contractul și vedem.

C.j. dr. Florentina Drăgan
Cadru didactic colaborator Masterat Achiziții Publice Facultatea de Drept a Universității din București

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii ”Drumurile noastre toate… controverse legislative privind proiectele de infrastructură”, ediția 222organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate