BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
Print Friendly, PDF & Email

Modificarea Regulamentelor (UE) nr. 904/2010 și (UE) 2017/2454 ref. măsurile de consolidare a cooperării administrative în domeniul TVA

24.10.2018 | Elena ALBU
Abonare newsletter
Elena ALBU

Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 259/1 din 16 octombrie 2018 a fost publicat Regulamentul (UE) 2018/1541 al Consiliului din 2 octombrie 2018 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 904/2010 și (UE) 2017/2454 în ceea ce privește măsurile de consolidare a cooperării administrative în domeniul taxei pe valoarea adăugată.

Sistemul actual de impozitare a schimburilor comerciale între statele membre funcționează pe baza unui regim tranzitoriu introdus în anul 1993, care a devenit depășit și susceptibil de a fi afectat de fraudă în contextul unui sistem al taxei pe valoarea adăugată (TVA) extrem de complex. În octombrie 2017, Comisia a prezentat o propunere legislativă de stabilire a principiilor unui sistem definitiv de TVA pentru comerțul transfrontalier între întreprinderi între statele membre, care să fie bazat pe impozitarea livrărilor transfrontaliere de bunuri în statul membru de destinație. Dat fiind că implementarea integrală a sistemului definitiv de TVA pentru tranzacțiile comerciale în interiorul Uniunii ar putea dura mai mulți ani, sunt necesare măsuri pe termen scurt pentru a combate mai eficace și în timp util fraudele transfrontaliere în domeniul TVA. Îmbunătățirea și simplificarea instrumentelor de cooperare administrativă, în special a Eurofisc, are de asemenea o importanță deosebită pentru lupta împotriva fraudei în domeniul TVA în general și pentru consolidarea încrederii între autoritățile fiscale înainte de introducerea regimului definitiv de TVA.

Pentru a combate frauda în domeniul TVA este necesară adesea realizarea unei anchete administrative, în special atunci când persoana impozabilă nu este stabilită în statul membru în care se datorează impozitul. Pentru a asigura punerea în aplicare corectă a regulilor privind TVA și pentru a evita dublarea efortului și sarcina administrativă a autorităților fiscale și a întreprinderilor, atunci când cel puțin două state membre consideră că este necesară o anchetă administrativă cu privire la sumele declarate de o persoană impozabilă care nu este stabilită pe teritoriul lor, dar este impozabilă pe teritoriul lor, statul membru în care este stabilită persoana impozabilă ar trebui să desfășoare ancheta, cu excepția cazului în care statul membru respectiv este în măsură să furnizeze informațiile solicitate. Statele membre care au solicitat ancheta ar trebui să fie pregătite să asiste statul membru de stabilire, participând în mod activ la anchetă. Deoarece funcționarii din statele membre solicitante ar putea cunoaște mai bine faptele și circumstanțele cazului și în cazul în care statul membru solicitat nu a cerut funcționari din statele membre solicitante, funcționarii din aceste state ar trebui să poată fi prezenți în timpul anchetei administrative în măsura în care condițiile prevăzute în dreptul național al statului membru solicitat pentru o astfel de prezență sunt îndeplinite. Cu această ocazie, funcționarii din statele membre solicitante ar trebui să aibă acces la aceleași sedii și documente ca funcționarii statului membru solicitat prin intermediul acestora. În cazul în care legislația statului membru solicitat conține astfel de condiții pentru asigurarea prezenței, ar trebui să se presupună că statul membru solicitat ia măsurile necesare pentru a îndeplini respectivele condiții. În orice caz, ar trebui să existe posibilitatea ca funcționari din statele membre solicitante, atunci când consideră că este necesar, să fie prezenți pentru consultări cu privire la ancheta din statul membru solicitat, împreună cu funcționarii din respectivul stat membru solicitat, după informarea prealabilă a acestora din urmă. Scopul acestei consultări ar putea fi schimbul de opinii și informații cu privire la evoluția anchetei, precum și propunerea și discutarea acțiunilor posibile.

Transmiterea informațiilor către autoritățile competente din alte state membre fără o solicitare prealabilă în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului ar trebui să fie cât mai simplă și mai eficace cu putință. Prin urmare, este necesar să se permită autorităților competente să transmită informații prin alte mijloace decât formularele tip, atunci când acestea consideră că alte mijloace sigure sunt mai adecvate și convin să le utilizeze sau atunci când informațiile au fost primite de la o țară terță.

Pentru a asigura o monitorizare eficace și eficientă a TVA aferentă tranzacțiilor transfrontaliere, Regulamentul (UE) nr. 904/2010 prevede prezența funcționarilor în birourile administrative din alte state membre și pe durata anchetelor administrative realizate în alte state membre. Pentru a consolida capacitatea autorităților fiscale de a verifica livrările transfrontaliere, ar trebui să se efectueze anchete administrative în comun, care să permită funcționarilor din două sau mai multe state membre să formeze o singură echipă și să participe în mod activ la o anchetă administrativă efectuată în comun.

Pentru a combate cele mai grave fraude transfrontaliere, este necesară clarificarea și consolidarea guvernanței, a sarcinilor și a funcționării Eurofisc. Funcționarii de legătură Eurofisc ar trebui să aibă posibilitatea de a accesa, de a face schimb, de a prelucra și de a analiza rapid toate informațiile necesare și de a coordona orice acțiune ulterioară. Totuși, o astfel de coordonare nu implică dreptul de a solicita vreo acțiune specifică de anchetă din partea statului membru participant. De asemenea, este necesară consolidarea luptei împotriva fraudei în domeniul TVA la nivelul Uniunii, în special permițând coordonatorilor pentru domeniile de lucru ale Eurofisc să solicite informații specifice din partea Agenției Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol) și a Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF). Prin urmare, pentru a primi în schimb informații relevante deținute de Europol și de OLAF, coordonatorii pentru domeniile de lucru ale Eurofisc ar trebui să aibă posibilitatea de a transmite oricât de multe informații este necesar către Europol și OLAF.

Prezentul regulament intră în vigoare la 4 noiembrie 2018.

Consilier juridic Elena Albu

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week