Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti

Avizul Băncii Centrale Europene ref. propunerea de regulament privind „programul Pericles IV”
24.10.2018 | Elena ALBU

Secţiuni: Banking, Drept penal, Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Lege 9
JURIDICE - In Law We Trust
Elena ALBU

Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 378/2 din 19 octombrie 2018 a fost publicat Avizul Băncii Centrale Europene din 16 august 2018 cu privire la o propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului de instituire a unui program de schimb, asistență și formare profesională pentru protecția monedei euro împotriva falsificării („programul Pericles IV”).

1. Observații generale

1.1. BCE observă că regulamentul propus va înlocui de la 1 ianuarie 2021 temeiul juridic al actualului program Pericles 2020, care a fost instituit prin Regulamentul (UE) nr. 331/2014 al Parlamentului European și al Consiliului, pentru a continua programul Pericles până la sfârșitul anului 2027.

1.2. BCE își reiterează opinia potrivit căreia programul Pericles reprezintă o contribuție utilă la activitățile desfășurate deja de BCE, Europol și autoritățile naționale în lupta împotriva contrafacerii bancnotelor și a monedelor euro. BCE are convingerea că programul Pericles IV va continua să contribuie la menținerea integrității bancnotelor euro.

1.3. BCE subliniază implicarea sa activă în lupta împotriva contrafacerii. În special, BCE dezvoltă elemente grafice ale bancnotelor și elemente de siguranță pentru bancnotele euro care permit publicului general și experților să distingă între bancnotele autentice și cele contrafăcute, ceea ce are un rol de descurajare pentru falsificatori.

1.4. Începând din 2013, au fost introduse în mod treptat bancnotele din seria „Europa”. Pentru a pregăti lansarea unor bancnote cu elemente de siguranță îmbunătățite, BCE și băncile centrale naționale din Eurosistem oferă o gamă largă de informații producătorilor și furnizorilor de echipamente de procesare a bancnotelor, precum și băncilor comerciale, comercianților cu amănuntul și altor părți care utilizează echipamente de procesare a bancnotelor sau operează cu numerar pe bază zilnică. În plus, BCE oferă programe de formare și materiale de formare pentru a suplimenta formarea agenților care operează, cu titlu profesional, cu numerar. În plus, după lansarea unei noi serii de bancnote, sunt puse la dispoziția publicului larg informații privind elementele grafice și elementele de siguranță.

1.5. În plus, BCE analizează noi tipuri de contrafacere în cadrul Centrului său de analiză a contrafacerilor și folosește cunoștințele astfel obținute pentru a oferi o consultanță mai bună autorităților de aplicare a legii. Centrul de analiză a contrafacerilor coordonează diseminarea tuturor datelor tehnice și statistice cunoscute privind contrafacerea euro către toate părțile relevante.

1.6. Falsificatorii utilizează tot mai frecvent echipamente și programe informatice de prelucrare a imaginilor digitale. Ca reacție la această situație, Grupul de descurajare a falsificării din cadrul băncilor centrale (Central Bank Counterfeit Deterrence Group), din care BCE face parte, sprijină și utilizează tehnologii precum sistemele de descurajare a falsificării, care împiedică captura de imagini sau reproducerea imaginilor bancnotelor protejate.

2. Observații specifice

2.1. În conformitate cu articolul 4 alineatul (2) din regulamentul propus, Comisia Europeană ține seama de măsurile relevante adoptate de alte entități competente, în special BCE și Europol, la punerea în aplicare a programului Pericles IV în cooperare cu statele membre. BCE încurajează Comisia să exploateze pe deplin experiența BCE în desfășurarea de cursuri de formare profesională și în furnizarea de informații privind bancnotele euro și să prevadă implicarea deplină a BCE în această privință.

2.2. De asemenea, făcând trimitere la buna cooperare dintre părțile interesate ale programului Pericles IV, BCE își reiterează opinia potrivit căreia ar fi benefică o cooperare a Comisiei cu BCE și cu Europol și o implicare a acestora din urmă la elaborarea programelor de lucru care urmează să fie finanțate în baza programului, în special pentru a examina împreună inițiativele, evitând astfel posibila duplicare și suprapunerile între acest program, alte programe relevante și activitățile de formare ale BCE (4). De asemenea, o astfel de cooperare ar facilita aplicarea unei strategii coordonate împotriva contrafacerii euro și a fraudei. Prin urmare, articolul 10 din regulamentul propus ar trebui modificat pentru a prevedea consultarea prealabilă de către Comisie a principalelor părți implicate, inclusiv BCE și Europol, în legătură cu programele de lucru. Comisia ar trebui să acorde BCE suficient timp pentru a se familiariza cu documentația în ceea ce privește programele de lucru care urmează a fi instituite în conformitate cu articolul 10 (5).

2.3. Articolul 12 din regulamentul propus impune Comisiei să furnizeze informații anuale cu privire la rezultatele programului Pericles IV. Articolul 13 prevede o evaluare interimară în cursul programului și o evaluare finală la încheierea programului. În timp ce concluziile evaluărilor, însoțite de observațiile Comisiei, urmează să fie comunicate Parlamentului European, Consiliului și BCE, informațiile anuale urmează să fie comunicate numai Parlamentului European și Consiliului. BCE observă, de asemenea, că Comunicarea privind evaluarea intermediară a programului Pericles 2020 a fost transmisă numai Parlamentului European și Consiliului (6). BCE subliniază necesitatea (1) implicării sale regulate în elaborarea rapoartelor de evaluare în cursul programului, pentru a reflecta măsurile pe care le-a luat și implicarea sa activă în lupta împotriva contrafacerii; (2) includerii corespunzătoare a observațiilor entităților care participă în mod activ la măsurile relevante, împreună cu cele ale Comisiei, în rapoartele de evaluare și în comunicări; și (3) informării sale periodice în viitor cu privire la program. În consecință, BCE recomandă modificarea articolului 12 alineatul (3) și a articolului 13 alineatul (3) din regulamentul propus, pentru a se asigura că BCE i se transmit atât informații anuale cu privire la rezultatele programului, cât și evaluări interimare ale programului.

2.4. Articolul 11 din regulamentul propus prevede delegarea Comisiei, care este în special împuternicită să adopte acte delegate în vederea elaborării dispozițiilor referitoare la un cadru de monitorizare și evaluare în conformitate cu articolul 12 alineatul (2). BCE observă că această competență este deja prevăzută la articolul 14 din Regulamentul (UE) nr. 331/2014. Totuși, BCE constată totodată că articolul 133 din tratat prevede consultarea BCE înainte de stabilirea unor măsuri necesare pentru utilizarea monedei euro ca monedă unică. Această obligație nu se limitează la regulamentul propus, ci se aplică și actelor delegate care vizează domeniile de competență definite în actul legislativ de bază. BCE este consultată cu privire la regulamentul propus în conformitate cu articolul 133 din tratat și, în consecință, ar trebui consultată și înainte de adoptarea oricărui act delegat prevăzut la articolul 12 alineatul (2) din regulamentul propus, întrucât acestea sunt măsuri de punere în aplicare în scopul protecției monedei euro împotriva contrafacerii și, ca atare, sunt necesare pentru utilizarea monedei euro ca monedă unică. În contextul articolului 11 alineatul (4), care impune Comisiei să se consulte cu experții desemnați de fiecare stat membru înaintea adoptării unui act delegat, BCE recomandă ca Comisia să se consulte în mod oficial și cu BCE.

În cazul în care BCE recomandă modificarea regulamentului propus, propunerile de redactare specifice însoțite de o explicație în acest sens se regăsesc într-un document tehnic de lucru separat. Documentul tehnic de lucru este disponibil în limba engleză pe website-ul BCE.

În cazul în care BCE recomandă modificarea regulamentului propus, propunerile de redactare specifice însoțite de o explicație în acest sens se regăsesc într-un document tehnic de lucru separat. Documentul tehnic de lucru este disponibil în limba engleză pe website-ul BCE.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti