« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Avizul Comitetului European al Regiunilor – Pachetul privind achizițiile publice
26.10.2018 | Elena ALBU

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Elena ALBU

Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 387/37 din 25 octombrie 2018 a fost publicat Avizul Comitetului European al Regiunilor – Pachetul privind achizițiile publice.

COMITETUL EUROPEAN AL REGIUNILOR

1. constată că directivele din 2014 privind achizițiile publice au fost transpuse recent în multe state membre, iar autoritățile și actorii economici încă se adaptează la ele prin intermediul unor procese de instruire și consultanță; observă, in acest context, că este totodată nevoie de progrese suplimentare în materie de achiziții publice electronice;

2. solicită Comisiei să efectueze, în termen de trei ani de la data transpunerii în toate statele membre, o evaluare aprofundată a modului în care normele UE privind achizițiile publice au fost transpuse în legislația națională și a modului în care sunt puse în aplicare, recomandând o abordare pe mai multe niveluri; este de părere că această evaluare a punerii in aplicare a normelor trebuie să pună accentul atât pe modul în care sunt implementate la nivel local și regional, dată fiind ponderea autorităților subnaționale în domeniul achizițiilor publice, ca parteneri-cheie în etapa de implementare, cât și pe estimarea gradului în care noile norme au simplificat sau au complicat reglementarea în materie, integrând în mod adecvat directivele, au facilitat accesul IMM-urilor la licitații, au redus obstacolele birocratice și au crescut gradul de utilizare a achizițiilor strategice. De asemenea, trebuie să se analizeze dacă normele au contribuit – și în ce măsură – la creșterea eficienței cheltuielilor publice și la îmbunătățirea ocupării forței de muncă. Ca urmare a discuțiilor din cadrul Grupului operativ privind subsidiaritatea, CoR este gata să coopereze cu celelalte instituții europene pentru a furniza un feedback de calitate mai bună cu privire la punerea în aplicare a politicilor UE la nivel local și regional, cu scopul de a face ca legislația Uniunii să funcționeze mai bine pentru cetățenii săi;

3. consideră că achizițiile strategice, introduse de reforma din 2014, adaugă procedurilor de achiziții publice un alt nivel de complexitate și că este posibil ca responsabilii cu achizițiile publice să aibă nevoie de formare suplimentară, pentru a evita incertitudinea în ceea ce privește legalitatea adăugării de criterii suplimentare pentru a promova obiective inovatoare sau sociale și de mediu; subliniază că orice nouă inițiativă a Comisiei în domeniul achizițiilor publice trebuie să fie evaluată cu atenție din perspectiva luării în considerare a condițiilor locale și a evitării creșterii sarcinii administrative asupra autorităților contractante;

4. regretă că atât normele privind ajutoarele de stat, cât și standardele europene de contabilitate (cum ar fi SEC 2010) și practica Comisiei exercită o presiune de facto pentru a utiliza achizițiile publice ca o modalitate „mai ușoară” de respectare a normelor în materie de concurență ale UE și de evitare a provocărilor legate de „supracompensare”. Ca urmare, libertatea statelor membre de a-și organiza serviciile publice, în special în domeniul social este limitată, ceea ce intră în contradicție cu dispozițiile articolului 14 din TFUE; în plus, reamintește că nu există niciun echivalent în contextul ajutorului de stat pentru excepția „in-house”, prevăzută de normele privind achizițiile publice, lucru care provoacă presiuni suplimentare, incertitudine și distorsiuni de gestionare și, în cele din urmă, duce la deteriorarea execuției bugetare;
5. își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că documentul „Calitatea administrației publice: un set de instrumente pentru profesioniștii din domeniu. Ediția 2017”, elaborat de Comisie, sugerează că administrațiile publice sunt aproape obligate să se implice în achiziții strategice pentru a oferi rezultate societale mai bune, inclusiv în materie de durabilitate și inovare, și că administrațiile publice ar avea ca imperativ fundamental de ordine publică să interacționeze cu contractanții;

6. în această privință, ar dori să arate că luarea în considerare a criteriilor ecologice, sociale și inovatoare în cadrul reformei din 2014 trebuie lăsată la latitudinea autorității publice în cauză, în conformitate cu principiul autonomiei locale în organizarea serviciilor publice și ținând seama, între altele, de criterii de oportunitate și de analiza echilibrată a impactului în termeni de costuri și de rezultate ale investiției;

7. subliniază că, utilizându-și puterea de cumpărare pentru a achiziționa bunuri, servicii și lucrări cu caracter ecologic, autoritățile publice europene pot avea o contribuție importantă la consumul și producția durabile, la o economie bazată pe o utilizare mai eficientă a resurselor și, prin urmare, la punerea în aplicare a obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD), prin intermediul instrumentului voluntar al achizițiilor publice ecologice. În acest context, salută publicarea, în octombrie 2017, a broșurii Comisiei Europene privind achizițiile publice pentru o economie circulară;

8. subliniază că reforma din 2014 a consacrat dreptul autorităților publice de a furniza și de a-și organiza serviciile în mod direct și a definit conceptele de „in-house” și „cooperare public-public”. Astfel, achizițiile publice reprezintă numai unul dintre numeroasele moduri alternative de furnizare a serviciilor publice și nu ar trebui să le determine forma de gestionare;

9. solicită Comisiei să finalizeze rapid proiectul privind procedurile de achiziții publice orientate spre inovare și ghidul privind achizițiile publice responsabile din punct de vedere social, pentru a facilita punerea în aplicare a dispozițiilor legale respective în statele membre, în special utilizarea criteriului ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic ca prim criteriu de atribuire; invită Comisia, în acest sens, să clarifice că acest lucru nu înseamnă cel mai mic preț;

Consilier juridic Elena Albu

 
Secţiuni: Achiziții publice, Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD