Studii, opinii, interviuri ⁞⁞ RNSJ ⁞⁞ ESSENTIALSPovestim cărţi
 
 
Opinii
Înregistrările video sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal. Reducere 39,6 euro pentru avocaţii din barourile Bucureşti, Ilfov, Dolj, Timiş, Prahova şi Sibiu. Se acordă 20 de puncte de pregătire profesională. UNBR încurajează extinderea naţională, detalii aici. Reducere 19,8 euro pentru executorii Camerei Executorilor Bucureşti, membrii UNELM şi notarii Camerei Notarilor Publici Bucureşti.
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

Print Friendly, PDF & Email

Transportul rutier internațional

05.11.2018 | Daniela Miruna TĂTOIU
Daniela Miruna Tătoiu

Daniela Miruna Tătoiu

La nivel național, transportul rutier este reglementat de OG nr. 19/1997, iar la nivelul UE, de Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului.

Conform art. 2 din Regulament, acesta se aplică atât transportului rutier de mărfuri, cât și transportului rutier de persoane[1].

De asemenea în art. 4 lit. (a) este definită și noțiunea de ”transport rutier” ca fiind ”orice deplasare efectuată, în totalitate sau parţial, pe drumurile deschise utilizării publice de către un vehicul, gol sau încărcat, folosit pentru transportul călătorilor sau al mărfurilor”.

În ceea de privește noțiunea de ”conducător auto”, în sensul definit de prezentul Regulament, aceasta necesită o analiză mai detaliată.

Noțiunea de ”conducător auto”

Conducătorul auto este persoana care conduce vehiculul, chiar şi pentru o scurtă perioadă de timp, sau care se află la bordul unui vehicul în cadrul serviciului său pentru a-l putea conduce, în cazul în care este necesar. [2]

Pentru o mai bună înțelegere a acestei definiții, se impune a se face o precizare, și anume că în domeniul transportului rutier (astfel cum este definit de Regulament) sunt necesari doi conducători auto pentru a putea continua desfășurarea transportului, [3] un șofer trebuie să respecte anumite reguli, cum ar fi: perioada de repaus, [3] pauza [5], timpul în care acesta efectuează altă muncă. [6]

Vârsta minimă a conducătorilor este de optsprezece ani. [7]

Excepție: [8]Vârsta minimă a celui de-al doilea conducător este stabilită la optsprezece ani. Cu toate acestea, statele membre pot reduce vârsta minimă a celui de-al doilea conducător la şaisprezece ani, cu condiţia îndeplinirii următoarelor condiţii:

(a) transportul rutier se efectuează în interiorul unui stat membru pe o rază de cincizeci de km de la baza de staţionare a vehiculului şi pe teritoriul unităţilor administrative locale al căror centru se află pe această rază;

(b) limita de vârstă este redusă în scop de formare profesională şi

(c) măsura este conformă cu limitele impuse de legislaţia naţională a statului membru privind ocuparea forţei de muncă.

Durata de condus

Durata de condus zilnică nu depăşeşte nouă ore. [9]

Excepție. Conform tezei a II-a a art. 6 alin. (1) durata de condus zilnică poate fi prelungită la maximum zece ore, dar nu mai mult de două ori pe parcursul săptămânii.

De asemenea, durata de condus totală acumulată nu trebuie să depăşească nouăzeci de ore pe parcursul a două săptămâni consecutive. [10]

Pauzele

Conform art. 7, ”după o perioadă de patru ore şi jumătate de condus, conducătorul trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puţin patruzeci şi cinci de minute, exceptând cazul în care îşi începe o perioadă de repaus. Această pauză poate fi înlocuită cu o pauză de cel puţin cincisprezece minute urmată de o pauză de cel puţin treizeci de minute.”

Repausul [11]

Conducătorul respectă perioadele de repaus zilnic şi săptămânal. [12]

Pe parcursul fiecărei perioade de douăzeci şi patru de ore, de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic.

În cazul în care perioada de repaus zilnic care intră în această perioadă de douăzeci şi patru de ore este de cel puţin nouă ore, dar mai puţin de unsprezece ore, perioada respectivă de repaus zilnic este considerată perioadă de repaus zilnic redusă.

O perioadă de repaus zilnic se poate prelungi pentru a deveni perioadă de repaus săptămânal normală sau perioadă de repaus săptămânal redusă.

Un conducător nu poate efectua mai mult de trei perioade de repaus zilnic reduse între două perioade de repaus săptămânal.

Prin derogare atunci când vehiculul este condus de un echipaj, un conducător trebuie să fi efectuat o nouă perioadă de repaus zilnic de cel puţin nouă ore pe parcursul celor treizeci de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal.  Pe parcursul a două săptămâni consecutive, un conducător trebuie să efectueze cel puţin:

– două perioade de repaus săptămânal normale sau

– o perioadă de repaus săptămânal normală şi o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puţin douăzeci şi patru de ore. Cu toate acestea, reducerea se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc, înainte de sfârşitul celei de-a treia săptămâni care urmează săptămânii în discuţie. O perioadă de repaus săptămânal începe până la sfârşitul a şase perioade de douăzeci şi patru de ore de la perioada de repaus săptămânal precedentă.

Fiecare stat membru poate, în cazul transporturilor rutiere efectuate în întregime pe teritoriul său, să prevadă durate minime mai lungi pentru pauze şi perioadele de repaus sau durate de condus mai scurte decât cele prevăzute în prezentul Regulament. [13]

Sancțiuni [14]

Orice stat membru permite autorităţilor competente să aplice o sancţiune unei întreprinderi şi/sau unui conducător auto pentru o încălcare a prezentului regulament constatată pe teritoriul său şi care nu a fost deja sancţionată, chiar dacă acea încălcare a fost comisă pe teritoriul unui alt stat membru sau al unei ţări terţe.

În mod excepţional, atunci când se constată o încălcare:

– care nu a fost comisă pe teritoriul statului membru respectiv şi

– care a fost comisă de o întreprindere stabilită sau de un conducător al că rui loc de muncă se află într-un alt stat membru sau ţară terţă

Pentru a rezolva cazurile în care un stat membru consideră că s-a comis o încălcare a prezentului regulament, care este, în mod evident, de natură să compromită siguranţa rutieră, acesta poate împuternici autoritatea competentă să procedeze la imobilizarea vehiculului respectiv până când se remediază cauza încălcării.

Statele membre îl pot obliga pe conducător să ia o perioadă zilnică de repaus. De asemenea, după caz, statele membre pot să procedeze la retragerea, suspendarea şi aplicarea de restricţii în ceea ce priveşte licenţa întreprinderii, în cazul în care întreprinderea în cauză este stabilită în statul membru respectiv, sau să procedeze la retragerea, suspendarea şi aplicarea de restricţii în ceea ce priveşte permisul de conducere al conducătorului auto.

Relevanța și importanța acestui articol consider că țin de informarea populației cu privire la legislația în acest domeniu, deoarece nerespectarea acestor prevederi legislative duce deseori la punerea în pericol atât a conducătorului auto, a mărfii pe care o transportă sau chiar viața pasagerilor.


[1] Art. 2 alin. (1) Prezentul regulament se aplică transportului rutier:
(a) de mărfuri cu vehicule, inclusiv vehicule cu remorcă sau semiremorcă, a căror masă maximă autorizată depăşeşte 3,5 tone sau
(b) de călători cu vehicule care sunt construite sau amenajate în mod permanent pentru a putea asigura transportul a mai mult de nouă persoane, inclusiv conducătorul, şi care sunt destinate acestui scop.
[2] Art. 4 lit. (c) din Regulament.
[3] Art. 4 lit. (q) „perioadă de şofat”: durata de şofat cumulată între momentul în care conducătorul se aşază la volan după o perioadă de repaus sau o pauză şi momentul în care începe o perioadă de repaus sau o pauză. Perioada de şofat poate fi continuă sau fragmentată.
[4] Art. 4 lit. (g) „perioadă de repaus zilnic”: partea unei zile în timpul căreia conducătorul auto poate dispune liber de timpul său şi care poate fi o „perioadă de repaus zilnic normală” sau o „perioadă de repaus zilnic redusă”:
– „perioadă de repaus zilnic normală”: orice perioadă de repaus de cel puţin unsprezece ore. De asemenea, această perioadă de repaus zilnic normală poate fi luată în două tranşe, din care prima trebuie să fie o perioadă neîntreruptă de cel puţin trei ore şi a doua, o perioadă neîntreruptă de cel puţin nouă ore;
– „perioadă de repaus zilnic redusă”: orice perioadă de repaus de cel puţin nouă ore, dar mai puţin de unsprezece ore;
[5] Art. 4 lit. (d) „pauză”: orice perioadă în care conducătorul nu are dreptul să conducă sau să efectueze alte munci şi care trebuie să-i permită numai să se odihnească;
[6] Art. 4 lit. (e) „altă muncă”: orice activitate, cu excepţia şofatului, definită ca timp de lucru la articolul 3 litera (a) din Directiva 2002/15/CE, inclusiv orice activitate desfăşurată pentru acelaşi sau un alt angajator din sectorul transportului sau din alt sector.
[7] Art. 5 alin. (1) din Regulament.
[8] Art. 5 alin. (2) din Regulament.
[9] Art. 6 alin. (1) din Regulament.
[10] Art. 6 alin. (3) din Regulament.
[11] Art. 8 din Regulament.
[12] Art. 4 lit. (h) „perioadă de repaus săptămânal”: o perioadă săptămânală în timpul căreia un conducător auto poate dispune liber de timpul său şi care poate fi o „perioadă de repaus săptămânal normală” sau o „perioadă de repaus săptămânal redusă”:
– „perioadă de repaus săptămânal normală”: orice perioadă de repaus de cel puţin patruzeci şi cinci de ore;
– „perioadă de repaus săptămânal redusă”: orice perioadă de repaus de mai puţin de patruzeci şi cinci de ore, care poate fi redusă la minimum douăzeci şi patru de ore consecutive, sub rezerva condiţiilor menţionate la articolul 8 alineatul (6).
Art. 8 alin (6) Pe parcursul a două săptămâni consecutive, un conducător trebuie să efectueze cel puţin:
– două perioade de repaus săptămânal normale sau
– o perioadă de repaus săptămânal normală şi o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puţin douăzeci şi patru de ore. Cu toate acestea, reducerea se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc, înainte de sfârşitul celei de-a treia săptămâni care urmează săptămânii în discuţie.
O perioadă de repaus săptămânal începe până la sfârşitul a şase perioade de douăzeci şi patru de ore de la perioada de repaus săptămânal precedentă.
[13] Art. 11 din Regulament.
[14] Capitolul V din Regulament.


Student Daniela Miruna Tătoiu


Aflaţi mai mult despre , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.


Irina Maria STANCU


Oana ISPAS


Radu Slăvoiu


Livia Dianu-Buja


Ștefania Stoica


Luminița Malanciuc


Ioana-Olivia Voicu


Eduard Toma-Apostol


Florina-Lăcrămioara Drăgan