Pentru comunicare profesională JURIDICE.ro recomandă Infinit PR
TOP LEGAL
Print Friendly, PDF & Email

Directiva UE privind combaterea prin măsuri de drept penal a spălării banilor

12.11.2018 | Vlad BERCU
 Vlad Bercu

Vlad Bercu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 284 din data de 12 noiembrie 2018, a fost publicată Directiva (UE) 2018/1673 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2018 privind combaterea prin măsuri de drept penal a spălării banilor.

Obiectivul principal al Directivei este combaterea prin măsuri de drept penal a spălării banilor, permițând o cooperare transfrontalieră mai eficientă și mai rapidă între autoritățile competente.

Directiva stabilește în considerente că  definirea activităților infracționale care constituie infracțiuni premise în domeniul spălării banilor ar trebui să fie suficient de uniformă în toate statele membre. Statele membre ar trebui să asigure faptul că toate infracțiunile care se pedepsesc cu închisoarea astfel cum se stabilește în prezenta directivă sunt considerate infracțiuni premise în domeniul spălării banilor. Pentru a împiedica spălarea banilor pe teritoriul Uniunii, statele membre ar trebui să asigure faptul că aceasta este pedepsită cu închisoarea cu durată maximă de cel puțin patru ani.

Directiva sesizează și noile riscuri și pericole care îl prezintă utilizare pe larg a „monedelor” virtuale.

Directiva nu este aplicabilă în cazul: spălării banilor care implică bunuri provenite din săvârșirea unor infracțiuni care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii, care face obiectul unor norme specifice, astfel cum se prevede în Directiva (UE) 2017/1371 a Parlamentului European și a Consiliului.

În sensul prezentei Directive, la art. 3 alin. (1) sunt considerate infracțiuni următoarele fapte ilicite:  transformarea sau transferul de bunuri, cunoscând că bunurile respective provin dintr-o activitate infracțională, în scopul ascunderii sau disimulării originii ilicite a bunurilor sau al sprijinirii oricărei persoane implicate în comiterea unei astfel de activități în a se sustrage consecințelor legale ale acțiunii persoanei respective; ascunderea sau disimularea adevăratei naturi, origini, situări, înstrăinări, circulații a bunurilor sau a adevăratelor drepturi asupra bunurilor ori a adevăratului proprietar al acestora, cunoscând că bunurile provin dintr-o activitate infracțională; dobândirea, posesia sau utilizarea de bunuri, cunoscând, la data primirii lor, că acestea provin dintr-o activitate infracțională.

Directiva delimitează infracțiunile săvârșite de persoanele fizice și de persoanele juridice, stabilind criterii de evaluare pentru fiecare din acestea, precum circumstanțele agravante în cazul evaluării gravității infracțiunii, responsabilitatea persoanei fizice/persoanei juridice, pedepsele ce urmează a fi aplicate acestora.

Art. 10 stabilește competența statelor membre în acest domeniu:
1. Fiecare stat membru urmează a lua măsurile necesare în cazul în care:  infracțiunea este săvârșită, în totalitate sau parțial, pe teritoriul său; autorul infracțiunii este un resortisant al său.
2.  Un stat membru informează Comisia atunci când decide să își extindă competența asupra infracțiunilor menționate de Directivă, care au fost săvârșite în afara teritoriului său, în cazul în care: autorul infracțiunii își are reședința obișnuită pe teritoriul său; infracțiunea este săvârșită în beneficiul unei persoane juridice având sediul pe teritoriul său.
3. În situațiile când infracțiunea intră în competența mai multor state, statele membre în cauză urmează să coopereze pentru a decide care dintre ele îl va urmări penal pe autorul infracțiunii, cu scopul de a centraliza procedurile într-un singur stat membrul, luându-se în considerație: teritoriul statului membru în care s-a comis infracțiunea; cetățenia sau reședința autorului infracțiunii; țara de origine a victimei sau a victimelor; și teritoriul pe care a fost găsit autorul infracțiunii.

Transpunerea Directivei: statele membre asigură intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până la 3 decembrie 2020.

Intrarea în vigoare: 1 decembrie 2018.

*A se vedea Dezbateri JURIDICE: Cât se confiscă dacă evaziunea fiscală este în concurs cu spălarea banilor? (ediția 163); Spălarea banilor. Trecut, prezent și viitor (ediția 8); Spălarea de bani online. Partea a II-a (ediția 223); Spălarea de bani online (ediția 218); În pregătire: Spălarea de bani online. Partea a III-a (ediția 231); Episodul 2: Transpunerea Directivei a IV-a în materia spălării banilor (ediția 203); Episodul 1: Prevenirea spălării banilor (ediția 195).

Vlad Bercu
Research assistant SĂVESCU & ASOCIAȚII


Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


 Abonare newsletter | Corporate | Membership

.