BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
Print Friendly, PDF & Email

Măsurile privind încadrarea absolvenților promoțiilor 2012 ale instituțiilor de formare profesională inițială din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională. Excepție de neconstituționalitate respinsă

14.11.2018 | Alina GAJA
Abonare newsletter

În Monitorul Oficial al României nr. 949 din 9 noiembrie 2018, a fost publicată Decizia Curții Constituționale nr. 424 din 21 iunie 2018 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2012 pentru stabilirea unor măsuri privind încadrarea absolvenților promoțiilor 2012 ale instituțiilor de formare profesională inițială din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională.

Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de Sindicatul Național al Polițiștilor și Vameșilor Pro Lex, în numele membrului de sindicat Cosmin Gheorghe Buzilă, într-un dosar aflat pe rolul Tribunalului București – Secția contencios administrativ și fiscal.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2012 pentru stabilirea unor măsuri privind încadrarea absolvenților promoțiilor 2012 ale instituțiilor de formare profesională inițială din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională.

În susţinerea neconstituţionalităţii acestei Ordonanțe de urgență sunt invocate prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (5) privind respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor, art. 16 care consacră principiul egalității, art. 41 referitor la dreptul la muncă și art. 115 alin. (4), care stabilește condițiile în care pot fi emise ordonanțele de urgență.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că asupra constituţionalităţii dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 37/2012 s-a mai pronunțat prin Decizia nr. 613 din 4 noiembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 5 ianuarie 2015 și Decizia nr. 160 din 17 martie 2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 7 mai 2015.

În ceea ce priveşte criticile de neconstituţionalitate ale dispoziţiilor Ordonanței de urgență nr. 37/2012 prin raportare la art. 115 alin. (4) din Constituție, referitor la situațiile în care se pot adopta ordonanțe de urgență, Curtea reține că Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență în următoarele condiții, întrunite în mod cumulativ: existența unei situații extraordinare; reglementarea acesteia să nu poată fi amânată; urgența să fie motivată în cuprinsul ordonanței. Totodată, Curtea a statuat că situațiile extraordinare exprimă un grad mare de abatere de la obișnuit sau comun și au un caracter obiectiv, în sensul că existența lor nu depinde de voința Guvernului, care, în asemenea împrejurări, este constrâns să reacționeze prompt pentru apărarea unui interes public, pe calea ordonanței de urgență.

Curtea a observat că, atât în cuprinsul notei de fundamentare, care a însoțit proiectul ordonanței de urgență criticate, cât și în preambulul acesteia, caracterul de urgență a fost justificat prin următoarele: încadrarea în limita alocată cheltuielilor de personal pentru anul 2012, prin Legea bugetului de stat pe anul 2012 nr. 293/2011; efectele crizei economice asupra sistemului bugetar, implicit în ceea ce privește posibilitatea de asigurare financiară a cheltuielilor de acordare a drepturilor salariale ale categoriilor profesionale plătite din fonduri publice, precum și necesitatea asigurării încadrării în numărul de indicatori de personal, a căror finanțare era prevăzută de Legea nr. 293/2011; împrejurarea că, la nivelul tuturor instituțiilor din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională, necesitatea asigurării fondurilor bugetare pentru acordarea drepturilor salariale ale personalului propriu constituie o prioritate imediată; faptul că neadoptarea actului normativ putea avea drept consecință, pe de o parte, nerespectarea obligațiilor legale privind încadrarea absolvenților instituțiilor de formare profesională inițială, iar, pe de altă parte, nerespectarea Legii nr. 293/2011. Curtea a constatat că toate aceste elemente vizează direct interesul public și constituie situații extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, necesitând adoptarea de măsuri imediate.

Totodată, Curtea constată că Ordonanța de urgență nr. 37/2012 a intervenit într-un context mai larg, în care au fost adoptate mai multe acte normative care au avut drept scop limitarea efectelor crizei economico-financiare asupra economiei naționale și, prin urmare, nu a fost reținută critica privind încălcarea art. 115 alin. (4) din Constituție, întrucât, în cauză, era vorba de o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, independentă de voința Guvernului, care punea în pericol un interes public.

Criticile aduse prevederilor constituționale ale art. 16 din Constituție, care se referă la principiul egalității se întemeiază pe un pretins tratament discriminatoriu, aplicat absolvenților promoțiilor anului 2012 ale instituțiilor de formare profesională inițială din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională, în raport cu absolvenții acelorași instituții de învățământ din promoțiile anterioare, determinat de schimbarea datei de acordare a gradelor profesionale ori a gradelor militare, de repartizare a acestora la unități și numirea în funcții, respectiv la data de 1 decembrie 2012.

Cu referire la acest argument, Curtea a reținut că cele două categorii de persoane invocate de către autorii excepției nu se află în situații juridice similare, situația fiecăreia dintre acestea fiind guvernată de acte normative diferite și că situația diferită în care se află cetățenii, în funcție de reglementarea aplicabilă, potrivit principiului tempus regit actum, nu poate fi privită ca o încălcare a dispozițiilor constituționale care consacră egalitatea în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și discriminări.

În ceea ce privește critica potrivit căreia dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2012 încalcă dreptul fundamental la muncă, prevăzut de art. 41 din Constituție, care se referă la dreptul la muncă,  subiecții sesizării statuează că în perioada 1 iulie 2012 – 1 decembrie 2012, absolvenții instituțiilor de formare profesională inițială din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională nu au avut calitatea nici de elevi și nici pe cea de angajați, deși absolviseră cursurile încă din luna iunie 2012, drept care nu puteau să se angajeze legal la un alt angajator.

Curtea Constituțională constată că această critică este neîntemeiată, așa cum, potrivit art. 41 din Constituție, dreptul la muncă nu poate fi îngrădit, iar alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupației, precum și a locului de muncă, este liberă. Prin adoptarea măsurii legislative criticate, nu se îngrădește alegerea profesiei sau a locului de muncă, deoarece încadrarea absolvenților promoțiilor anului 2012 ale instituțiilor de formare profesională inițială din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională trebuie să se circumscrie regulilor pe care legiuitorul le-a edictat, în vederea respectării țintei de deficit bugetar, și pentru încadrarea în limita alocată cheltuielilor de personal pentru anul 2012, prin Legea bugetului de stat pe anul 2012 nr. 293/2011. Absolvenții au avut posibilitatea, potrivit art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2012, să solicite, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și data de 30 noiembrie 2012, încetarea raporturilor juridice care decurg din calitatea de absolvenți, avute cu instituțiile în beneficiul cărora au fost pregătiți, fiind exonerați de la plata cheltuielilor prevăzute de angajamentele sau contractele încheiate potrivit legii. Prin urmare, aceștia au avut posibilitatea să renunțe la contractele încheiate cu instituțiile în beneficiul cărora au fost pregătiți, și să încheie contracte de muncă cu alți angajatori. În același context, Curtea  a reținut că raporturile juridice dintre absolvenții promoțiilor anului 2012 și instituțiile în beneficiul cărora au fost pregătiți sunt guvernate de contractul încheiat la începutul perioadei de școlarizare, contract executat în totalitate. Singura întârziere/amânare în executarea acestuia a vizat doar data încadrării absolvenților, care s-a realizat începând cu data de 1 decembrie 2012.

În ceea ce privește critica referitoare la încălcarea prevederilor art. 1 alin. (5), privind respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor, invocată în prezenta cauză, Curtea reține că aceasta este nemotivată, drept pentru care nu poate fi examinată.

Astfel, Curtea decide:
Respinge, ca neîntemeiată excepția de neconstituționalitate ridicată de Sindicatul Național al Polițiștilor și Vameșilor Pro Lex din București, în numele membrului de sindicat Cosmin Gheorghe Buzilă, în Dosarul nr. 14.659/3/2015 al Tribunalului București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal și constată că dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2012 pentru stabilirea unor măsuri privind încadrarea absolvenților promoțiilor 2012 ale instituțiilor de formare profesională inițială din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională, sunt constituționale în raport cu criticile formulate.

Alina Gaja

 

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week