Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Întrebare preliminară cu privire la obligația generală pentru operatorii și furnizorii de servicii de comunicații electronice de a păstra datele și modularea efectelor în timp. UPDATE: Concluzii AG
17.01.2020 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

17 ianuarie 2020: Avocatul general propune:

„1) Articolul 15 alineatul (1) din Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialității în sectorul comunicațiilor publice (Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice) coroborat cu articolele 7, 8 și 11 și cu articolul 52 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene trebuie interpretat în sensul că:

se opune unei reglementări naționale care impune operatorilor și furnizorilor de servicii de comunicații electronice obligația de a păstra în mod general și nediferențiat datele de transfer și de localizare ale tuturor abonaților și utilizatorilor, în legătură cu toate mijloacele de comunicații electronice;

– această concluzie nu poate fi infirmată de faptul că reglementarea respectivă nu are ca obiect numai investigarea, depistarea și urmărirea penală a infracțiunilor, grave sau minore, ci și garantarea securității naționale, a apărării teritoriului și a securității publice, prevenirea unei utilizări interzise a sistemelor de comunicații electronice ori realizarea unui alt obiectiv identificat la articolul 23 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);

– această concluzie nu poate fi infirmată nici de faptul că accesul la datele păstrate este supus unor garanții reglementate în mod precis. Revine instanței de trimitere sarcina de a verifica dacă reglementarea națională care stabilește condițiile privind accesul autorităților competente limitează accesul respectiv la situații specifice a căror gravitate determină ca ingerința să fie indispensabilă, dacă îl supune controlului prealabil (cu excepția situațiilor de urgență) al unei instanțe sau al unei autorități independente și dacă prevede că persoanele afectate trebuie informate cu privire la acest acces, în măsura în care această informare nu compromite acțiunea autorităților respective.

2) Articolele 4 și 6 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene nu afectează interpretarea articolului 15 alineatul (1) din Directiva 2002/58 coroborat cu celelalte articole menționate din cartă astfel încât să împiedice stabilirea incompatibilității cu dreptul Uniunii a unei reglementări naționale precum cea în discuție în litigiul principal.

3) O instanță națională poate, în cazul în care dreptul național îi permite, să mențină cu titlu excepțional și provizoriu efectele unei reglementări precum cea în discuție în litigiul principal, chiar dacă aceasta este incompatibilă cu dreptul Uniunii, dacă menținerea respectivă este justificată de considerații imperative legate de amenințările la adresa securității naționale, care nu ar putea fi combătute prin alte mijloace și prin alte metode. Menținerea respectivă se poate realiza pe perioada strict necesară pentru remedierea incompatibilității invocate cu dreptul Uniunii.” (s.n. – M.M.-B.)

:: concluzii AG

***

15 noiembrie 2018: Curtea Constituțională a Belgiei se întreabă cu privire la obligația generală pentru operatorii și furnizorii de servicii de comunicații electronice de a păstra datele de transfer și de localizare (C-520/18 Ordre des barreaux francophones et germanophone și alții).

Situația de fapt:
1. avem o reglementare națională care prevede o obligație generală pentru operatorii și furnizorii de servicii de comunicații electronice de a păstra datele de transfer și de localizare în sensul Directivei 2002/58/CE, generate sau prelucrate de ei în cadrul furnizării acestor servicii
2. reglementarae națională nu are ca obiect numai investigarea, detectarea și urmărirea penală a faptelor care țin de infracționalitatea gravă, ci și garantarea securității naționale, a apărării teritoriului și a securității publice, investigarea, detectarea și urmărirea penală a altor fapte decât cele care țin de infracționalitatea gravă sau prevenirea unei utilizări interzise a sistemelor de comunicații electronice ori realizarea unui alt obiectiv identificat la articolul 23 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/679
3. necesitatea de a afla dacă un alineat dintr-o directivă, coroborat cu alte articole din Carta DFUE s-ar opune unei astfel de reglementări
4. totodată, această reglementare are ca obiect, printre altele, să aducă la îndeplinire obligațiile pozitive care revin autorității în temeiul articolelor 4 și 8 din cartă, care constau în instituirea unui cadru legal care să permită o urmărire penală efectivă și o reprimare efectivă a abuzului sexual asupra minorilor și care să permită efectiv identificarea autorului infracțiunii, chiar și atunci când sunt utilizate mijloace de comunicare electronică
5. necesitatea de a afla dacă un alt drept UE incident s-ar opune acestei reglementări având în vedere obiectivul acesteia precum e redat la punctul anterior
6. in fine, în ipoteza în care Curtea Constituțională, după ce va primi răspunsul de la CJUE, va ajunge la concluzia că legea atacată încalcă una sau mai multe dintre obligațiile care rezultă din normele de drept UE invocate în trimitere, necesitatea de a afla dacă Curtea Constituțională a Belgiei ar putea să mențină provizoriu efectele Legii din 29 mai 2016 privind colectarea și păstrarea datelor în sectorul comunicațiilor electronice pentru a evita o insecuritate juridică și pentru a permite ca datele colectate și păstrate anterior să mai poată fi utilizate în vederea obiectivelor prevăzute de lege
7. pentru cele 76 de pagini ale hotărârii de sesizare a Curții de Justiție cu o trimitere preliminară, a se vedea aici (în România, Curtea Constituțională nu numai că nu postează on-line conținutul unei trimiteri preliminare, dar și refuză să ofere acces la un astfel de conținut pe motiv de dosar pendinte. Evident că nu înțelegem de ce în Belgia putem să avem atât de ușor acces la astfel de informații, iar în România nu putem avea acces nici măcar după ce facem expres o cerere în acest sens).

Dispoziții invocate a fi incidente: articolul 15 alineatul (1) din Directiva 2002/58/CE coroborat cu articolele 4,6, 7, 8 și 11 și cu articolul 52 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (cu explicațiile aferente).

dr. Mihaela Mazilu-Babel

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!









JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]

JURIDICE recomandă e-Consultanta, consultantul tău personal în finanţare


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.