TOP LEGAL
Înregistrările video sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal. Reducere 39,6 euro pentru avocaţii din barourile Bucureşti, Ilfov, Dolj, Timiş, Prahova şi Sibiu. Se acordă 20 de puncte de pregătire profesională. UNBR încurajează extinderea naţională, detalii aici. Reducere 19,8 euro pentru executorii Camerei Executorilor Bucureşti, membrii UNELM şi notarii Camerei Notarilor Publici Bucureşti.
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

Print Friendly, PDF & Email

Prosumatorul – un nou actor pe piața de energie electrică

22.11.2018 | Alexandru PRUTEANU
Alexandru Pruteanu

Alexandru Pruteanu

Prosumatorul – un nou actor pe piața de energie electrică

Începând cu 23 iulie 2018 a intrat în vigoare Legea nr. 184/2018 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

Ce este prosumatorul?

Actul normativ menționat introduce conceptul de prosumator, ca fiind persoana fizică sau entitatea care, în același timp, (i) produce energie electrică și (ii) consumă, total sau parțial, energia electrică astfel produsă. Energia electrică produsă în exces față de nevoile de consum sau, după caz, energia electrică consumată suplimentar față de cantitatea produsă este vandută către, respectiv cumpărată de la furnizorul de energie electrică cu care prosumatorul are încheiat contract de furnizare de energie electrică.

Cu alte cuvinte, prosumatorul reprezintă îmbinarea dintre producătorul și consumatorul de energie electrică și nu este o „insulă” deconectată de la rețea.

Față de prevederile legii, pot exista prosumatori rezidențiali, dar și prosumatori comerciali, sub condiția ca, în cazul acestora din urmă, producția de energie, stocarea sau vânzarea acesteia să nu reprezinte activitatea lor comercială sau profesională primară.

În timp ce legea clarifică unele aspecte esențiale pentru regimul juridic al prosumatorului și pentru ca acest concept să ajungă să fie implementat, există și zone a căror clarificare în continuare va fi necesară. Nu în ultimul rând, implementarea efectivă a acestui concept va depinde de cooperarea efectivă a celorlalți actori de pe piața energiei electrice cărora, de altfel, legea le definește obligații specifice.

Astfel, cunoaștem că prosumatorul poate exploata surse regenerabile, inclusiv în cogenerare, deși este mai degrabă de așteptat ca sursa fotovoltaică să fie preferată din rațiuni care țin de accesibilitatea tehnologiei în termeni de cost. Cunoaștem, de asemenea, că scopul consumului din producție proprie nu este limitat de lege; el poate acoperi forme diferite de organizare rezidențială (inclusiv blocuri de apartamente, zone rezidențiale, asociații de proprietari așadar nelimitate la formule de locuire unifamilială), scopuri comerciale (inclusiv zone comerciale sau industriale multifuncționale sau partajate sub condiția caracterului secundar al activității de producere, stocare și vânzare a energiei electrice) sau natura publică sau privată a scopului deservit (putând include școli, spitale publice, administrații locale etc.).

Facilități: ce si pentru cine?

În același timp, conform noii legi, anumite facilități sunt recunoscute pentru prosumatorii care dețin unități de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu puterea instalată de cel mult 27 kW. Aceștia,

(i)  au dreptul de a le fi preluată energia electrică produsă în exces de către furnizorii de energie electrică cu care au încheiat contract de furnizare; vânzarea energiei de către prosumator se va face, conform legii, la un preț egal cu prețul mediu ponderat înregistrat în Piața pentru Ziua Următoare în anul anterior; în mod evident, prosumatorii au dreptul de a cumpăra de la același furnizor energie electrică consumată suplimentar față de propria producție.

Dimpotrivă, dreptul de mai sus nu este recunoscut prosumatorilor cu unități de producere care depășesc capacitatea de mai sus.

(ii) pot desfășura activitatea de comercializare a energiei electrice produse conform celor de mai sus fără înregistrarea și autorizarea funcționării unităților de producere pe care le dețin. Această facilitate este recunoscută exclusiv pentru prosumatorii persoane fizice, cu excluderea oricărei forme de organizare, inclusiv ca persoane fizice autorizate, întreprindere individuală și întreprindere familială.

Astfel, prosumatorii comerciali au obligația de a înregistra și autoriza funcționarea unităților de producere. Cu toate acestea, rămân aplicabile exceptările prevăzute prin Regulamentul pentru acordarea licențelor și autorizațiilor în sectorul energiei electrice aprobat prin Ordinul Autorității Naționale în Domeniul Energiei nr. 12/2015 (e.g. ANRE nu emite autorizații de înființare pentru capacităţi energetice de producere a energiei electrice mai mici de 1 MW).

(iii) au dreptul de a fi conectați la rețea de către distribuitorii de energie electrică; legea nu introduce însă un regim preferențial; accesul la rețea, precum și accesul garantat / prioritar la rețea sunt prevăzute atât de Legea nr. 123/2012 a energiei și gazelor naturale cat și de Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, dar și de legislația secundară.

(iv) sunt exceptați de la obligația de achiziție anuală și trimestrială de certificate verzi pentru energia electrică produsă și utilizată pentru consumul final propriu, altul decât consumul propriu tehnologic al centralei electrice; totuși, pentru surplusul de energie livrat în rețea prosumatorii nu par să se bucure de aceeași facilitate.

Ce urmează?

Pentru punerea în aplicare a dispozițiilor legii, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) este așteptată să elaboreze și emită norme. Proiectul de Ordin pentru aprobarea regulilor de comercializare a energiei electrice produsă în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 27 kW aparținând prosumatorilor a fost publicat si este în dezbatere publică. În același timp cu aprobarea ordinului, ar trebui clarificată măsura în care sistemul introdus prin noua lege este sau nu supus autorizării ca ajutor de stat. Poziția preliminară făcută publică de către autorități este că, în forma actuală, sistemul nu necesită autorizare ca schema de ajutor de stat, cu toate acestea o astfel de poziție nu a fost formalizată.

Proiectul de ordin își propune sa clarifice aspecte legate de achiziția și montarea contoarelor din instalațiile prosumatorului (contoare inteligente / contoare de măsurare la distanță), precum și aspecte legate de măsura aplicării schemei de certificate verzi pentru energia electrică produsă de consumator în exces față de consumul propriu.

Efectiva implementare a prevederilor legale privind prosumatorii depinde, de asemenea, de luarea unor măsuri de sprijin pentru achiziția de tehnologie. Astfel, este în curs de aprobare Ghidul de finanțare a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum și livrării surplusului în rețeaua națională. Deși lansarea acestuia a fost anunțată pentru luna octombrie, aprobarea întârzie.

Nu în ultimul rând, dacă numărul prosumatorilor crește semnificativ, aceasta ar putea avea efect asupra modelului tradițional de operare al operatorilor de rețea. Dacă sarcinile de menținere și investiții în rețele rămân constante sau cresc, acestea vor fi susținute din tarife plătite într-o masura mai mare de către cei care nu au calitatea de prosumator (fie pentru că nu își permit costurile, fie pentru că folosirea unui sistem de producție nu este posibilă în cazul lor) ceea ce face ca aceste categorii să susțină într-o oarecare măsură accesul la rețele al prosumatorilor. În funcție de succesul implementarii noului concept, ar putea fi necesar ca acest efect de subvenționare transversală să fie avut în vedere.

Avocat Alexandru Pruteanu
BONDOC & ASOCIAȚII

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii ”O chestiune de Energie”, editia 230, organizată de Societatea de Stiinte Juridice (SSJ)


Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.


Irina Maria STANCU


Oana ISPAS


Radu Slăvoiu


Livia Dianu-Buja


Ștefania Stoica


Luminița Malanciuc


Ioana-Olivia Voicu


Eduard Toma-Apostol


Florina-Lăcrămioara Drăgan