BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
MARES DANILESCU MARES
Print Friendly, PDF & Email

Propunerile de numire a unor procurori în funcții de conducere, respinse de Președintele României. UPDATE: CSM ref. procedura de avizare a propunerilor. Poziția PICCJ

23.11.2018 | JURIDICE.ro
Abonare newsletter

23 noiembrie 2018: Joi, 22 noiembrie 2018, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a anunțat că, luând act de temeiul legal invocat în susținerea deciziei de respingere, ce îl reprezintă art. 54 alin. (2) raportat la art. 48 alin. (10) din Legea nr. 303/2004, privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, potrivit căruia, “nu pot fi numiți în funcții de conducere judecătorii/procurorii care au făcut parte din serviciile de informații sau au colaborat cu acestea(…)”, respectiv art. 48 alin. (12) din aceeaşi lege care stabileşte că, înainte de numirea în funcțiile de conducere, Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității verifică și comunică, în termen de 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, dacă judecătorul/procurorul a făcut parte din serviciile de informații înainte de 1990 sau a colaborat cu acestea, precizează următoarele, potrivit unui comunicat:

I. Antonia-Eleonora Constantin, propusă pentru funcția de procuror șef al Secției Judiciare din cadrul PÎCCJ, nu a fost agent/colaborator al poliției politice comuniste, așa cum rezultă din Decizia nr. 901 din 24 octombrie 2006 a Colegiului Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității.

Iuliana Nedelcu, propusă pentru funcția de procuror șef adjunct al aceleiași secții, nu a fost agent/colaborator al poliției politice comuniste, așa cum rezultă din Decizia nr. 1002 din 24 octombrie 2006 a Colegiului Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității.

Florena-Esther Sterschi (fostă Florica Marin), propusă pentru funcția de procuror șef al Secției de Resurse Umane și Documentare din cadrul PÎCCJ, nu a fost agent/colaborator al poliției politice comuniste, așa cum rezultă din Decizia nr. 980 din 24 octombrie 2006 a Colegiului Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității.

Adina Florea, propusă pentru funcția de procuror șef al Direcției Naționale Anticorupție, nu a fost lucrător sau colaborator al Securității, așa cum rezultă din Adeverința nr. 5430 din 4 iunie 2009 a Colegiului Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității.

Giorgiana Hosu, propusă pentru funcția de procuror șef adjunct al Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, nu a fost agent/colaborator al poliției politice comuniste, așa cum rezultă din Decizia nr. 953 din 24 octombrie 2006 a Colegiului Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității.

II. În procedura de numire în funcțiile de conducere, iniţiată de ministrul justiţiei în data de 10 august 2018, procurorii au depus declarațiile prevăzute de art. 54 alin. (2) raportat la art. 48 alin. (10)-(11) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Acest aspect, precum şi verificările efectuate asupra declaraţiilor depuse rezultă şi din avizele Consiliului Superior al Magistraturii – Secţia pentru procurori.

Astfel, Consiliul Superior al Magistraturii a solicitat verificări din partea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, Agenţiei Naţionale de Integritate şi Inspecţiei Judiciare şi a primit răspuns din partea ultimelor două instituţii.

Referitor la absenţa răspunsului din partea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, PICCJ precizează că, potrivit art. 48 alin. (12) din Legea nr. 303/2004, ”Înainte de numirea în funcţiile de conducere, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii verifică şi comunică, în termen de 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, dacă judecătorul a făcut parte din serviciile de informaţii înainte de 1990 sau a colaborat cu acestea.”

Pe de altă parte, art. 211 alin. (3) lit. c) din Regulamentul privind transferul şi detaşarea judecătorilor şi procurorilor, delegarea judecătorilor, numirea judecătorilor şi procurorilor în alte funcţii de conducere, precum şi numirea judecătorilor în funcţia de procuror şi a procurorilor în funcţia de judecător, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 193/2006, modificată şi completată, prevede că: „Direcţia resurse umane şi organizare întocmeşte, în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea propunerii ministrului justiţiei, un referat în care consemnează (…) c) depunerea declaraţiilor prevăzute de art. 55 alin. (3) raportat la art. 48 alin. (11) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a rezultatului verificării efectuate de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, dacă acesta s-a primit în termenul prevăzut de lege.”

:: Decizii CNSAS

***

22 noiembrie 2018: Consiliul Superior al Magistraturii a anunțat că Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii a stabilit calendarul pentru examinarea propunerilor ministrului justiţiei de avizare a numirii în aceste funcţii de conducere, procedurile desfăşurate la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii fiind realizate cu respectarea tuturor dispoziţiilor legale incidente, potrivit unui comunicat:

În conformitate cu dispoziţiile art. 48 alin. (10) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, procedura de avizare a propunerilor de numire în funcţiile de conducere prevăzute la art. 54 alin. (1) din aceeaşi lege include depunerea de către candidaţi a unei declaraţii pe proprie răspundere din care să rezulte că nu au făcut parte din serviciile de informaţii înainte de 1990 şi nici nu au colaborat cu acestea, condiţie a cărei îndeplinire a fost verificată în procedurile în cauză.

În acelaşi timp, potrivit dispoziţiilor art. 54 alin. (2) din aceeaşi lege, în toate cazurile au fost transmise Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii solicitări de  verificare şi comunicare a apartenenţei sau colaborării candidaţilor cu serviciile de informaţii înainte de 1990.

După expirarea termenului de 15 zile prevăzut de art. 54 alin. (2) din Legea nr. 303/2004, în condiţiile necomunicării unor eventuale elemente de apartenenţă sau colaborare a candidaţilor cu serviciile de informaţii, Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii a avizat propunerile anterior menţionate, formulate de ministrul justiţiei.

La adoptarea hotărârilor au fost avute în vedere toate aspectele de legalitate a procedurii. Condiţia de a nu fi făcut parte din serviciile de informaţii înainte de 1990 şi de a nu fi colaborat cu acestea a fost verificată în raport de declaraţiile pe proprie răspundere, depuse de candidaţi, precum şi de împrejurarea că, în termenul prevăzut de lege, Consiliului Superior al Magistraturii nu i-au fost comunicate de către instituţia abilitată răspunsuri afirmative în acest sens.

Procedura de verificare a îndeplinirii condiţiei prevăzute de art. 48 alin. (10) – (12) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor corespunde practicii administrative constante a Consiliului Superior al Magistraturii.

***

22 noiembrie 2018: Miercuri, 21 noiembrie 2018, Administrația Prezidențială a anunțat că, în luna octombrie 2018, Tudorel Toader, ministrul justiției, i-a transmis lui Klaus Iohannis, Președintele României, următoarele propuneri de numire a unor procurori în funcții de conducere, potrivit unui comunicat:
Adina Florea, pentru funcția de procuror-șef al Direcției Naționale Anticorupție;
– Florena-Esther Sterschi, pentru funcția de procuror șef al Secției de resurse umane și documentare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;
– Elena Giorgiana Hosu, pentru funcția de procuror-șef adjunct al Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism;
– Iuliana Nedelcu, pentru funcția de procuror-șef adjunct al Secției Judiciare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;
– Antonia-Eleonora Constantin, pentru funcția de procuror-șef al Secției Judiciare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

În conformitate cu dispozițiile art. 54 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare și, având în vedere considerentele Deciziei Curții Constituționale nr. 358/2018, Președintele României respinge propunerile înaintate de către ministrul justiției, întrucât nu sunt îndeplinite condițiile de legalitate necesar a fi întrunite, în mod obiectiv, de către procuror, pentru a fi numit într-o funcție de conducere, respectiv cea prevăzută de art. 54 alin. (2) prin raportare la art. 48 alin. (10) și (12) din Legea nr. 303/2004.

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week