BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept comercial
CRAZNIC
Print Friendly, PDF & Email

Respectarea vieții private pentru consumatori și întreprinderi în contextul internetului obiectelor

10.12.2018 | Elena ALBU
Elena ALBU

Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 440/8 din 6 decembrie 2018 a fost publicat Avizul Comitetului Economic și Social European pe tema „Încredere, respectarea vieții private și securitate pentru consumatori și întreprinderi în contextul internetului obiectelor”.

1. Concluzii și recomandări

1.1. Dată fiind capacitatea sa de interconectare a persoanelor și obiectelor, internetul obiectelor (IO) prezintă un imens evantai de oportunități pentru cetățeni și întreprinderi, care trebuie să fie însoțite de o serie de garanții și controale menite să garanteze că introducerea IO se va desfășura fără inconveniente.
1.2. Având în vedere că unul dintre pilonii pe care se întemeiază internetul obiectelor este procesul decizional automatizat, fără intervenție umană, trebuie să se verifice dacă deciziile nu subminează dreptul consumatorilor și nu prezintă niciun risc de implicații de natură etică sau care contravin principiilor fundamentale și drepturilor omului.
1.3. CESE solicită instituțiilor europene și statelor membre:
1.3.1. să asigure protecția securității și a vieții private, prin elaborarea unor cadre de reglementare adecvate, care să includă măsuri stricte de monitorizare și control;
1.3.2. să definească în mod clar răspunderea tuturor operatorilor implicați în lanțul de aprovizionare al produsului și în fluxurile de informații aferente, preîntâmpinând astfel lacunele juridice care apar atunci când mai mulți producători și distribuitori sunt implicați în același timp;
1.3.3. să prevadă resurse adecvate și mecanisme eficiente de coordonare între Comisia Europeană și statele membre, pentru a asigura o aplicare coerentă și armonizată atât a legislației supuse revizuirii, cât și a noilor reglementări, ținând seama în același timp de contextul internațional;
1.3.4. să monitorizeze dezvoltarea noilor tehnologii asociate cu internetul obiectelor, pentru a garanta un nivel ridicat de securitate, transparența deplină și accesibilitatea echitabilă;
1.3.5. să încurajeze inițiativele europene și internaționale de standardizare, pentru a garanta fiabilitatea, disponibilitatea, reziliența și continuitatea produselor;
1.3.6. să monitorizeze piețele și să mențină condiții de concurență echitabile în implementarea IO, evitându-se concentrarea puterii economice transnaționale la nivelul actorilor din domeniul noilor tehnologii;
1.3.7. să se angajeze să promoveze acțiuni de sensibilizare și de capacitare în materie de competențe digitale, în concordanță cu cercetarea și inovarea fundamentale din domeniu;
1.3.8. să garanteze punerea deplină în aplicare și utilizarea efectivă a sistemelor de soluționare alternativă a litigiilor online și offline (SAL și SOL);
1.3.9. să asigure existența, punerea în aplicare și buna funcționare a unui sistem european de acțiuni colective care să permită desfășurarea de acțiuni în încetare și solicitarea de despăgubiri și în cazul în care utilizarea IO provoacă daune sau prejudicii de natură colectivă, astfel cum ar trebui să se întâmple în contextul Pachetului „Noi avantaje pentru consumatori”;
1.4. Încrederea consumatorilor va fi determinată de respectarea strictă a legislației aplicabile și de comunicarea bunelor practici ale întreprinderilor în materie de protecție a vieții private și securitate, fiind de datoria instituțiilor să le integreze în strategiile în materie de responsabilitate socială a întreprinderilor și de investiții responsabile din punct de vedere social.
1.5. Impactul social și economic al IO va fi cu atât mai benefic cu cât se va îmbina în mod corespunzător cu elaborarea politicilor de mediu în contextul economiei colaborative, al celei circulare sau al economiei funcționalității.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


 Abonare newsletter | Corporate | Membership

.