Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Asigurări
CărţiProfesionişti
Millenium Insurance Broker
 
Print Friendly, PDF & Email

Avizul CESE privind propunerea de modificare a Directivei ref. asigurarea de răspundere civilă auto
09.12.2018 | Elena ALBU


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019
Elena ALBU

Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 440/85 din 6 decembrie 2018 a fost publicat Avizul Comitetului Economic și Social European privind Propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi.

1. Concluzii și recomandări

1.1. Comitetul Economic și Social European (CESE) salută propunerile Comisiei de modificare a Directivei privind „Asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi”. Comitetul își exprimă însă regretul cu privire la faptul că Comisia nu a valorificat posibilitatea de a anticipa evoluțiile din sectorul vehiculelor autonome, în pofida observațiilor formulate în evaluarea impactului care însoțește propunerea.
1.2. În ceea ce privește îmbunătățirea protecției victimelor accidentelor rutiere în cazul în care asigurătorul este insolvabil, Comitetul consideră pertinentă propunerea care vizează despăgubirea victimelor de către organismul din statul membru de reședință al victimei. Cu toate acestea, Comisia exclude prezentarea unei cereri de despăgubire la organismul respectiv, în cazul în care victima și-a prezentat cererea direct asigurătorului sau a inițiat o acțiune în justiție împotriva acestuia. Prin urmare, Comitetul recomandă ca această excludere să nu se aplice dacă, între timp, apare o dificultate economică (faliment, lichidare) a asigurătorului sau dacă victima autorizează subrogarea organismului în exercitarea căilor de atac, pentru a fi despăgubită mai repede. Comitetul recomandă ca nivelul de reparare a prejudiciului (clasificarea prejudiciilor) să corespundă celui mai favorabil pentru victimă, aplicat în țara în care s-a produs accidentul sau în țara de reședință.
1.3. În ceea ce privește îmbunătățirea recunoașterii atestărilor privind istoricul daunelor, Comitetul recomandă să se precizeze numele conducătorului auto implicat și gradul său de responsabilitate în producerea accidentului (totală, parțială sau nulă). Comitetul pune în discuție conținutul atestării în cadrul unei legislații naționale care s-ar aplica unui vehicul, indiferent de conducătorul auto al acestuia, versus o legislație care prevede asigurarea unui vehicul cu un conducător auto declarat, căruia să i se aplice tarife în funcție de profilul individual de risc și de rata daunei, sau a titularului permisului de conducere, indiferent de vehiculul utilizat. Comitetul solicită Comisiei să impună eliberarea pe suport securizat a certificatelor de asigurare și a atestărilor privind istoricul daunelor și să permită, pentru verificarea valabilității acestora, utilizarea unei baze de date interconectate, care să poată fi consultată de forțele de ordine.
1.4. În ceea ce privește controalele privind asigurarea pentru a combate conducerea fără asigurare, Comitetul salută propunerea de utilizare a tehnologiilor de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare pentru a controla vehiculele, în cadrul unui dispozitiv național, fără a fi necesară oprirea acestora. În cazul în care nu a fost încheiat un contract de asigurare, Comitetul recomandă imobilizarea vehiculului până la emiterea unui certificat de asigurare valabil.
1.5. În ceea ce privește armonizarea sumelor minime asigurate, Comitetul recomandă Comisiei să stabilească un termen-limită pentru finalizarea punerii în aplicare a pragurilor minime pentru despăgubiri.
1.6.În ceea ce privește domeniul de aplicare al directivei, Comitetul salută clarificarea noțiunii de mijloc de transport utilizat pe teren public sau privat, în staționare sau în mișcare, cu exceptarea cazurilor în care vehiculele identificate au fost utilizate exclusiv în scopuri agricole. Cu toate acestea, este necesar să se garanteze că vehiculele agricole care circulă pe drumuri publice intră sub incidența directivei.
1.7. În fine, în ceea ce privește coerența cu dispozițiile existente în domeniul de politică vizat, Comitetul observă, de asemenea, că propunerile Comisiei sprijină libera circulație a persoanelor și a bunurilor și principiile pieței interne, garantând libertatea de a presta servicii și libertatea de stabilire a asigurătorilor.

Consilier juridic Elena Albu

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate