BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
Print Friendly, PDF & Email

Inteligența artificială pentru Europa

10.12.2018 | Elena ALBU
Elena ALBU

Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 440/51 din 6 decembrie 2018 a fost publicat Avizul Comitetului Economic și Social European privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – Inteligența artificială pentru Europa.

1. Concluzii și recomandări

1.1. CESE consideră că inteligența artificială („IA”) și procesele de automatizare au un potențial enorm de îmbunătățire a societății europene în ceea ce privește inovarea și transformarea pozitivă, dar că dau naștere totodată unor provocări, riscuri și preocupări semnificative. Prin urmare, este esențial ca instituțiile europene să ia rapid măsuri cuprinzătoare, menite să dezvolte și să reglementeze pe deplin IA.

1.2.O abordare avansată a IA în Europa trebuie să acopere mai multe domenii, printre care: (i) investițiile publice și private în cercetare și dezvoltare și în infrastructuri digitale avansate; (ii) punerea în aplicare a unor noi norme legislative sau adaptarea normelor aplicabile existente; (iii) dezvoltarea unor cunoștințe adecvate și conștientizarea corespunzătoare în rândul cetățenilor și al consumatorilor; și (iv) programe de formare specifice pentru lucrători.

1.3.În special provocările în materie de responsabilitate care apar în contextul noilor tehnologii digitale emergente ar trebui să fie identificate și abordate în mod sistematic la nivel internațional, la nivelul UE și la nivelul statelor membre, iar CESE dorește să colaboreze îndeaproape cu instituțiile UE în cadrul analizei și evaluării întregii legislații a UE privind responsabilitatea, siguranța produselor și răspunderea civilă, care necesită modificări corespunzătoare.

1.4.CESE este de acord cu obiectivul comunicării Comisiei, și anume de a consolida capacitatea industrială și tehnologică a UE în scopul unei utilizări tot mai ample a IA în cadrul întregii piețe interne. Efortul necesar pentru a ține pasul cu alți actori globali este atât de substanțial, încât este foarte mare nevoie de coordonarea tuturor instrumentelor și finanțărilor disponibile la nivel european și național.
Acestea fiind spuse, valorile și principiile UE nu ar trebui să fie sacrificate în numele competitivității globale.

1.5. În ceea ce privește obiectivul Comisiei de „a aduce IA la toți potențialii utilizatori, cu accent pe întreprinderile mici și mijlocii”, CESE consideră că abordarea provocării competitivității globale impune ca IA să fie accesibilă cât mai multor entități. Prin urmare, este esențial ca ea să fie pusă la dispoziția tuturor formelor diferite de întreprinderi active de pe piața unică europeană, inclusiv a IMM-urilor, fermierilor, întreprinderilor sociale, cooperativelor, întreprinderilor individuale și asociațiilor de protecție a consumatorilor.

1.6. Comisia Europeană și statele membre ar trebui să conlucreze pentru a elabora orientări privind etica inteligenței artificiale și să implice în aceste eforturi toate părțile interesate publice și private relevante. Aceste orientări vor trebui să includă principii privind transparența în ce privește utilizarea sistemelor de IA pentru angajarea de lucrători sau pentru controlul și evaluarea performanțelor acestora. În plus față de principiile etice, CESE sugerează că ar trebui dezvoltat la nivel european un cadru juridic clar, armonizat și obligatoriu, pentru a reglementa în mod corespunzător IA și a actualiza normele existente afectate de IA, în special cele referitoare la răspunderea producătorului și protecția consumatorilor. CESE ar dori să colaboreze îndeaproape cu instituțiile UE în cadrul analizei și evaluării legislației UE relevante, care va necesita, pe viitor, modificări ca urmare a dezvoltării IA.

1.6.1. Totodată, Comisia Europeană va trebui să întreprindă o evaluare atentă a efectelor IA asupra pieței forței de muncă. Această examinare trebuie să țină seama atât de posibila înlocuire a unora dintre lucrători cu dispozitive electronice sau cu roboți, cât și de faptul că anumite funcții, deși nu complet automatizate, vor fi profund schimbate de noile tehnologii.

1.7. Din acest motiv, CESE recomandă ca dorința declarată conform căreia „nimeni nu trebuie lăsat în urmă” să nu rămână o simplă propunere sau un îndemn, ci să se traducă în fapte concrete.

1.8. Este important să se sublinieze rolul programelor de formare educațională în protejarea lucrătorilor din Europa care operează într-un mediu profund schimbat de apariția progresivă a IA. Cetățenii Europei ar trebui să aibă acces la informații adecvate, care să le permită să fie utilizatori responsabili și informați ai dispozitivelor și aplicațiilor puse la dispoziție de dezvoltarea tehnologică rapidă.

1.9. În cazurile în care noile măsuri permit administrațiilor publice să utilizeze tehnologia pentru a lua decizii organizaționale și a face alegeri mai repede, va fi necesar să se abordeze chestiunea responsabilității juridice efective în privința acestor decizii într-un cadru legislativ clar, care să garanteze responsabilitatea deplină a administrației față de cetățeni.

1.10. O atenție deosebită ar trebui acordată rolului societății civile și al organizațiilor economiei sociale în creșterea participării active a cetățenilor la procesele economice și sociale care, datorită inteligenței artificiale, vor spori gradul de participare la viața societăților noastre. Organizațiile societății civile și întreprinderile sociale pot juca un rol important în promovarea înțelegerii și a acceptării tehnologiilor de către cetățeni, în special prin mecanisme de colaborare care să permită implicarea oamenilor în transformarea digitală în curs de desfășurare.

1.11. Actuala revoluție tehnologică nu poate și nu trebuie să fie concretizată fără o includere activă și semnificativă a lucrătorilor, a consumatorilor și a organizațiilor sociale, iar evoluțiile tehnologice în curs trebuie direcționate în așa fel încât să asigure o participare mai amplă și mai responsabilă a unor cetățeni pe deplin informați. Din acest motiv, CESE recomandă ca, la înființarea Alianței europene pentru inteligența artificială, Comisia Europeană să țină seama de necesitatea de a crea o platformă incluzivă, multiprofesională și reprezentativă pentru diferitele părți interesate care îi reprezintă pe cetățenii europeni, inclusiv reprezentanții lucrătorilor, întrucât aceștia vor trebui să interacționeze cu mașini inteligente.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


 Abonare newsletter | Corporate | Membership

.