BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
Print Friendly, PDF & Email

Avizul CESE privind propunerea de regulament ref. promovarea echității și a transparenței pentru furnizorii prin servicii de intermediere online

10.12.2018 | Elena ALBU
Elena ALBU

Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 440/177 din 6 decembrie 2018 a fost publicat Avizul Comitetului Economic și Social European privind Propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind promovarea echității și a transparenței pentru furnizorii prin servicii de intermediere online.

1. Concluzii și recomandări

1.1. Comitetul Economic și Social European (CESE) salută propunerea de regulament a Comisiei, considerând-o un prim pas important către promovarea echității și a transparenței pentru furnizorii prin servicii de intermediere online. CESE consideră că această propunere este foarte importantă în primul rând prin faptul că reglementează, pentru întâia oară, relațiile B2B în materie de comerț electronic și, prin urmare, recomandă aprobarea sa rapidă, astfel încât să se acopere un evident vid juridic.
1.2. Totuși, Comitetul consideră că acest regulament nu rezolvă de unul singur toate problemele pieței unice digitale și „nu închide cercul”. Pilonul de bază al regulamentului este, într-adevăr, „transparența”, dar acest lucru, în sine, nu este suficient pentru a reglementa o piață extrem de dinamică și complexă, cum este cea digitală, în cadrul căreia dezechilibrul din ce în ce mai puternic dintre actorii globali și furnizorii prin servicii de intermediere online (în principal IMM-urile) se poate remedia numai prin stabilirea unor limite și raporturi mai clare între părți și prin contracararea abuzurilor de poziție dominantă. CESE recomandă totodată să se abordeze cât mai curând chestiunea dimensiunii sociale a digitizării, prin activarea proceselor de dialog social. Aceeași atenție trebuie acordată aspectelor legate de dumpingul fiscal, de economie și proprietatea asupra datelor, prin adoptarea unei viziuni de ansamblu, așa cum procedează, de altfel, Comisia și cu alte dosare.
1.3. CESE recomandă să se introducă în regulament o interdicție privind clauzele referitoare la paritatea prețului, care, în prezent, împiedică concurența, afectează întreprinderile și consumatorii și riscă să creeze situații de oligopol sau monopol al marilor platforme online. Este într-adevăr esențial ca consumatorii să poată cumpăra bunuri și servicii la prețuri mai mici, ca întreprinderile să își poată dezvolta în mod eficient afacerile prin intermediul propriului site web și ca noile platforme online să se poată dezvolta și intra într-un regim de concurență loială cu cele deja existente.
1.4. CESE consideră că este necesar ca orice tratament diferențiat (de exemplu, ierarhizarea) în avantajul anumitor întreprinderi (în special al celor care plătesc o taxă) să fie nu numai explicat în termenii contractului furnizorilor prin servicii de intermediere online, ci și ușor de identificat de către consumatori, atunci când caută produse sau servicii online, prin aplicarea mențiunii „anunț sponsorizat”, „anunț plătit” sau a unei mențiuni similare. De asemenea, la fel de important este ca atât furnizorii prin servicii de intermediere online, cât și consumatorii să fie informați cu privire la principalii parametri de stabilire a ierarhiei furnizorilor prin servicii de intermediere online.
1.5. Comitetul sprijină introducerea unor mecanisme de soluționare extrajudiciară a litigiilor, recomandând identificarea unor criterii armonizate care să garanteze independența mediatorilor. În opinia CESE, camerele de comerț, care îndeplinesc deja acest rol în mod eficient la nivel național, pot reprezenta o opțiune valabilă. La fel de important este ca mecanismele de punere în aplicare a unor acțiuni în încetare, menite să prevină sau să împiedice prejudicierea furnizorilor prin servicii de intermediere online, să fie simple, clare și necostisitoare.
1.6. CESE consideră că Observatorul UE privind economia platformelor online va juca un rol crucial atât în punerea în aplicare a prezentului regulament, cât și în toate celelalte inițiative legislative conexe. Acest organism capătă astfel și o valoare politică, pe lângă cea tehnică, foarte importantă. Bazându-se pe un întreg parcurs de reflecție concretizat în numeroase avize pe această temă, Comitetul își propune să sprijine activitatea grupului de experți, punându-i la dispoziție un delegat cu statut de observator, pentru a contribui la luarea în considerare a viziunii societății civile organizate.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


 Abonare newsletter | Corporate | Membership

.