Secţiuni » Arii de practică » Protective » Mediu
Mediu
CărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Dreptul mediului Dreptul Uniunii Europene Noutăți legislative Opinii SELECTED

Lege privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului (EIM)

10 decembrie 2018 | Antoanela COSTEA
Antoanela Costea

Antoanela Costea

În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 1043 din data de 10 decembrie 2018, a fost publicată Legea nr. 292 din 3 decembrie 2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.

Proiectul de act normativ a fost adoptat de Parlament la iniţiativa Guvernului prin Ministerul Mediului, în vederea transpunerii Directivei 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului, totodată abrogând Hotărârea Guvernului nr. 445/2009, ce transpunea Directiva 2011/92/UE.

Actul normativ vine cu întârziere raportat la termenul de transpunere a Directivei 2014/52/UE, care era data de 16 mai 2017, context în care o întrebare se pune cu privire la necesitatea şi oportunitatea promovării unei legi, stricto sensu, în condiţiile în care actul normativ anterior ce reglementa impactul proiectelor publice şi private asupra mediului (EIM), era o hotărâre de Guvern.

Privitor la noutăţile aduse, de remarcat este eliminarea avizului Natura 2000. Procedura de evaluare adecvată (procedură derulată în cazul proiectelor suprapuse siturilor Natura 2000 – arii naturale protejate de interes comunitar) este integrată complet, indisolubil, în procedura EIM, având ca finalitate emiterea acordului de mediu.

Directiva de modificare promovează simplificarea procesului EIM, prin abordarea unei proceduri coordonate şi/sau comune a EIM cu evaluarea adecvată, prin Comunicarea 2016/C 273/01 Comisia Europeană reţinând „diferențele în ceea ce privește domeniul de aplicare al EIM și al evaluării corespunză­toare„, însă subliniind faptul că „informațiile colectate în cursul procedurii EIM nu pot înlocui informațiile din evaluarea corespunzătoare, deoarece niciuna dintre proceduri nu este mai importantă decât cealaltă„.

Până în prezent, evaluarea proiectelor propuse a fi amplasate în situri Natura 2000 era reglementată prin Ordinul nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, ce urmează a fi modificat pentru corelarea cu dispoziţiile noului act normativ.

Servicii JURIDICE.ro

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Reţinem în acest context, că avizul Natura 2000, se emitea de către autoritatea responsabilă cu protecţia mediului şi în procedura de evaluare de mediu parcursă înaintea adoptării planurilor şi programelor ce pot avea efecte seminificative asupra siturilor Natura 2000 (cu aplicarea dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 1.076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe), iar întrebarea care se deschie este: care va fi actul de reglementare ce va fi emis la finalizarea procedurii, odată cu eliminarea avizului Natura 2000?

Ar mai fi de menţionat cu titlu de noutate, atestarea experţilor de către o comisie de atestare care va funcţiona în cadrul unei asociaţii profesionale din domeniul protecţiei mediului, recunoscută la nivel naţional, faţă de vechea formulă când experţii erau înscrişi într-un registru naţional conform prevederilor Ordinului nr. 1026/2009 privind aprobarea condiţiilor de elaborare a raportului de mediu, raportului privind impactul asupra mediului, bilanţului de mediu, raportului de amplasament, raportului de securitate şi studiului de evaluare adecvată.

Antoanela Costea

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership