BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
Print Friendly, PDF & Email

Neconstituționalitatea unor prevederi ref. excepția de neimpozitare. Excepție de neconstituționalitate respinsă

12.12.2018 | Alina GAJA

Alina Gaja

În Monitorul Oficial al României nr. 983 din 20 noiembrie 2018 a  fost publicată Decizia  Curții Constituționale din 25 septembrie 2018 referitoare la respingerea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 23 lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Autorul sesizării: Societatea MBL Computers – S.R.L. din București, într-un dosar aflat pe rolul Curții de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal.

Obiectul excepției de neconstituționalitate: 
Prevederile din Legea 225/2015 privind Codul Fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015:
Art. 23 lit. i): Veniturile din evaluarea/reevaluarea/vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deținute la o persoană juridică română sau la o persoană juridică străină situată într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, dacă la data evaluării/reevaluării/vânzării/cesionării inclusiv contribuabilul deține pe o perioadă neîntreruptă de un an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare. Nu intră sub incidența acestor prevederi veniturile din vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deținute la o persoană juridică română de o persoană juridică rezidentă într-un stat cu care România nu are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri.

Motivarea excepției de neconstituționalitate:

Prevederile constituționale presupus încălcate:
Art. 1 alin. (5): Statul român
În România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie. 
Art. 16 alin. (1): Egalitatea în drepturi
Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări.
Art. 56Contribuții financiare
(1) Cetățenii au obligația să contribuie, prin impozite și prin taxe, la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure așezarea justă a sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestații sunt interzise, în afara celor stabilite prin lege, în situații excepționale.
Art. 139 alin. (1): Impozite, taxe și alte contribuții
Impozitele, taxele și orice alte venituri ale bugetului de stat și ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.

Autorul excepției de neconstituționalitate afirmă că prevederile art. 23 lit. i) din Codul fiscal instituie o excepție de neimpozitare avantajoasă pentru deținătorii de participații de peste 10% și, respectiv, dezavantajoasă pentru deținătorii de participații sub 10%, fără a exista o justificare rezonabilă pentru această opțiune a legiuitorului de impozitare diferențiată. Se arată că, în jurisprudența sa, Curtea Constituțională a instituit obligația legiuitorului de a proceda la instituirea unor reglementări conforme cu principiile fiscalității, enumerate la art. 3 din Codul fiscal, dar și cu principiile legii fundamentale. Or, cu referire la dispozițiile criticate, autorul apreciază că, dimpotrivă, prin stabilirea pragului de 10% din capitalul social al persoanei juridice la care contribuabilul are titlurile de participare, legiuitorul ignoră principiile și dispozițiile obligatorii ale Curții Constituționale, instituind o excepție de neimpozitare dezavantajoasă pentru deținătorii de participații sub 10%. Autorul afirmă că potrivit jurisprudenței Curții Constituționale și a Curții Europene a Drepturilor Omului, respectarea legii impune și o anumită calitate a acesteia, existența unor contradicții în cadrul actului normativ nerespectând cerințele de calitate pentru ca o normă să fie considerată lege.

Constatările Curții Constituționale:

1. Curtea constată că dispozițiile art. 23 lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal vizează una dintre cele 15 categorii de venituri care, la calculul rezultatului fiscal, sunt neimpozabile. Categoria de contribuabili cărora legiuitorul a înțeles să le acorde, în anumite condiții, această facilitate este formată din persoanele care realizează venituri din evaluarea/reevaluarea/vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deținute la o persoană juridică română sau la o persoană juridică străină situată într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri.

2. Curtea reține că legiuitorul, în interiorul categoriei de contribuabili care realizează venituri din evaluarea/reevaluarea/vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deținute la o persoană juridică română sau la o persoană juridică străină situată într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, distinge între două categorii de contribuabili. Așadar, legiuitorul distinge între contribuabilii care, la data evaluării/reevaluării/vânzării/cesionării inclusiv, dețin, pe o perioadă neîntreruptă de un an, o parte din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare și cei care, la aceeași dată, nu dețin, pe o perioadă neîntreruptă de un an, o parte din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare. În al doilea rând, legiuitorul distinge între contribuabilii care dețin minimum 10% din capitalul social și cei care nu dețin minimum 10% din capitalul social.

3. Pe baza criteriilor anterior menționate, legiuitorul a stabilit un regim juridic diferențiat celor două categorii de contribuabili. Astfel, doar veniturile contribuabililor care, la data evaluării/reevaluării/vânzării/cesionării inclusiv, dețin, pe o perioadă neîntreruptă de un an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare nu vor fi impozabile.

4. Curtea reține că evaluarea acțiunii statului de a stabili acest tratament diferențiat, precum și scopul urmărit în instituirea acestuia, trebuie raportate la dreptul exclusiv al legiuitorului de a acorda anumite scutiri sau reduceri de impozite în favoarea anumitor categorii de contribuabili și în anumite perioade de timp, în funcție de situațiile conjuncturale, dar, evident, și în raport cu situația economico-financiară a țării în perioadele respective. La rândul său, acest drept exclusiv al legiuitorului trebuie privit din perspectiva competenței sale exclusive de a stabili taxele și impozitele, precum și de a configura regimul juridic al acestora întemeiate pe dispozițiile art. 139 alin. (1) din Constituție.

5. În jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului s-a reținut că statul, mai ales atunci când elaborează și pune în practică o politică în materie fiscală, se bucură de o marjă largă de apreciere, cu condiția existenței unui „just echilibru” între cerințele interesului general și imperativele apărării drepturilor fundamentale ale omului.

6. În ceea ce privește materia fiscală, statul are nu doar o marjă de apreciere, ci o marjă, caracterizată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului, drept largă. Având în vedere, în plus, și jurisprudența constantă a Curții Constituționale, potrivit căreia legiuitorul are dreptul exclusiv de a acorda anumite scutiri sau reduceri de impozite, Curtea constată că, în adoptarea dispozițiilor criticate, legiuitorul s-a menținut în limitele exercitării acestuia.

Decizia Curții Constituționale:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate a art. 23 lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Alina Gaja


Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


 Abonare newsletter | Corporate | Membership

.