Studii, opinii, interviuri ⁞⁞ RNSJ ⁞⁞ ESSENTIALSPovestim cărţi
 
 
Opinii
Înregistrările video sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal. Reducere 39,6 euro pentru avocaţii din barourile Bucureşti, Ilfov, Dolj, Timiş, Prahova şi Sibiu. Se acordă 20 de puncte de pregătire profesională. UNBR încurajează extinderea naţională, detalii aici. Reducere 19,8 euro pentru executorii Camerei Executorilor Bucureşti, membrii UNELM şi notarii Camerei Notarilor Publici Bucureşti.
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

Print Friendly, PDF & Email

Restituirea de către ANAF a bonificațiilor prevăzute de OUG nr. 18/2018

17.12.2018 | Virgil BĂRBULESCU
Virgil Barbulescu

Virgil Barbulescu

Pentru anul fiscal 2018, OUG nr. 18/2018 privind adoptarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative – Ordonanta de Urgenta care a completat si modificat Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal – la pct. 48 a mentionat, printre altele, in mod expres ca “La articolul 133, dupa alineatul (12) se introduc sapte noi alineate, alineatele (13)-(19), cu urmatorul cuprins:… (15) In anul 2018 se acorda urmatoarele bonificatii: a) pentru depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanta conform art. 79 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la 15 iulie 2018 inclusiv, se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit platit integral pana la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentand obligatiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul net anual platit; b) pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venit se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit anual estimat platit integral pana la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul net anual estimat platit.”

Avand in vedere data intrarii in vigoare a actului normativ la care ne referim, martie 2018, se ridica intrebarea in ce masura pot beneficia de aceste bonificatii contribuabilii care au achitat integral sumele mentionate in ordonanta, pana la intrarea sa in vigoare.

Apreciem ca in masura in care s-a realizat plata integrala a sumelor, desi la acel moment nu erau in vigoare prevederile OUG nr. 18/2018, si acestor contribuabili le sunt aplicabile dispozitiile legii intrucat, in limita bonificatiilor acordate (si in masura in care sunt intrunite celelalte conditii legale, si anume, fie transmiterea declaratiilor in sistem electronic, fie plata integrala pana la data de 15 decembrie 2018) este evident ca au realizat niste plati nedatorate.

Daca la momentul realizarii platilor anticipate ar fi fost in vigoare OUG nr. 18/2018, acesti contribuabili nu ar fi realizat plati excedentare plafonului prevazut de actul normativ.

Mai mult, nicio persoana (in cazul de fata, niciun contribuabil) nu trebuie sa fie pusa in fata unor discriminari, in fata asistentei fiscale, respectiv intr-o situatie de inferioritate fata de alti contribuabili, in situatii identice (respectiv fata de acele persoane care au achitat mai tarziu contributiile, dupa intrarea in vigoare a legii, beneficiind astfel de bonificatiile acordate).

In caz contrar, ar fi infrant, in mod evident, un principiu esential, si anume egalitatea in fata legii fiscale. Curtea Constitutionala a Romaniei statuat in repetate randuri ca principiul egalitatii in fata legii (deci inclusiv in fata legii fiscale) presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite.

In consecinta, un tratament diferit nu poate fi decat expresia aprecierii exclusive a legiuitorului, dar trebuie sa se justifice inclusiv rational, in respectul principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice (in cazul de fata, fiscale), orice discriminare fiind interzisa.

Astfel, discriminarea se bazeaza pe noţiunea de excludere de la un drept/beneficiu – in cazul de fata, bonificatiile fiscale instituite de lege – (a se vedea, exemplificativ, cu referire la notiunea de “discriminare”, Decizia Curtii Constitutionale nr. 62 din 21 octombrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 25 februarie 1994), solutia legala, corecta, fiind acordarea sau accesul la beneficiul dreptului, pentru a fi garantata egalitatea in fata legii, in cazul de fata, legii fiscale (a se vedea, în acest sens, exemplificativ, in privinta rationamentului realizat prin prezenta opinie, Decizia nr. 685 din 28 iunie 2012, publicata în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 11 iulie 2012, Decizia nr. 164 din 12 martie 2013, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 296 din 23 mai 2013, sau Decizia nr. 681 din 13 noiembrie 2014, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 889 din 8 decembrie 2014).

Revenind, chiar daca la momentul la care contribuabilii au realizat platile la care ne referim nu era in vigoare OUG nr. 18/2018 (actul normativ intrand in vigoare in martie 2018), atata vreme cat aceasta a intervenit pana la stingerea raportului juridic fiscal, adica pana la data scadentei obligatiei de plata anticipata a impozitelor, normele respective sunt pe deplin aplicabile si situatiei lor.

La fel, din punctul nostru de vedere, ar fi fost aplicabile, indiferent de momentul intrarii in vigoare a actului normativ, de la acel moment curgand termenul de prescriptie instituit de lege pentru rambursarea sumelor platite in mod nedatorat.

Mai mult, textul actului normativ este fara echivoc, acesta mentionand acordarea bonificatiilor “pentru anul 2018”, fara a face vreo distinctie in functie de momentul platii, prin urmare isi gaseste aplicabilitate pentru toate situatiile fiscale identice ori similare care au la baza raportul juridic fiscal aferent respectivei perioade de timp.

In atare conditii, contribuabilii care intrunesc conditiile impuse de ordonanta de urgenta, au dreptul sa solicite restituirea sumelor in limita bonificatiilor acordate de legiuitor, pe temeiul juridic al platii nedatorate.

Art. 168 Cod procedura fiscala prevede ca “Se restituie, la cerere, contribuabilului/platitorului orice suma platita sau incasata fara a fi datorata. In situatia in care s-a facut o plata fara a fi datorata, cel pentru care s-a facut astfel plata are dreptul la restituirea sumei respective.”

In acest caz, sunt intrunite toate conditiile platii nedatorate (existenta unei plati cu scopul de a stinge o datorie, datoria pentru care s-a realizat plata sa fie inexistenta, plata s-a realizat din eroare, credinta existentei datoriei fiind rezultatul unei convingeri gresite) in caz contrar, organul fiscal incasand sume de bani fara a exista un titlu pentru aceasta consecinta juridica si fara o justificare temeinica, legala.

Este adevarat ca la momentul platilor, nefiind in vigoare actul normativ la care ne referim, cel putin teoretic platile s-au realizat in mod legal insa intervenirea ulterioara a unei prevederi fiscale mai favorabile lipseste de fundament cerinta ca plata sa se realizeze in cunostinta de cauza in scopul de a fi stinsa o creanta, inclusiv fiscala.

In concluzie, de prevederile OUG nr. 18/2018 privind adoptarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, ordonanta de urgenta care a completat si modificat Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal beneficiaza toti contribuabilii, indiferent de momentul la care au realizat platile integrale ori au transmis online declaratia, in caz contrar realizandu-se o imbogatire fara justa cauza in patrimoniul unitatii fiscale, fiind achitate bugetului public sume nedatorate, in virtutea legii.

Avocat Virgil Barbulescu 
BARBULESCU, BUGA & ASOCIATII


Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.