Pentru comunicare profesională JURIDICE.ro recomandă Infinit PR
TOP LEGAL
Print Friendly, PDF & Email

Codul european al comunicațiilor electronice (Directivă nouă)

18.12.2018 | Vlad BERCU
Abonare newsletter
 Vlad Bercu

Vlad Bercu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 284 din data de 12 noiembrie 2018, a fost publicată Directiva (UE) 2018/1972 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Codului european al comunicațiilor electronice.

Directiva (UE) nr. 2018/1972 este una voluminoasă și are ca scop reformarea sectorului comunicațiilor electronici, aducând următoarele schimbări:
introducerea rapidă și pe scară largă a tehnologiei 5G și a altor tehnologii de nouă generație în întreaga Europă;
– o mai bună protecție a consumatorilor;
– o rată redusă pentru apelurile internaționale în interiorul UE.

Codul european al comunicațiilor electronice poate fi etichetat: o conectivitate și mai rapidă în Europa.

Structura Codului european al comunicațiilor electronice este asemănător codurilor pandectiste, având o Parte Generală (Norme generale privind organizarea sectorului), cât și trei părți care putem să le numim Speciale.

Noua directivă stabilește un cadru armonizat pentru reglementarea rețelelor de comunicații electronice, a serviciilor de comunicații electronice, a facilităților asociate și a serviciilor asociate, precum și a anumitor aspecte privind echipamentele terminale. Directiva stabilește sarcinile care revin autorităților naționale de reglementare și, după caz, altor autorități competente și instituie o serie de proceduri care să asigure aplicarea armonizată a cadrului de reglementare în întreaga Uniune.

Scopul prezentei directive îl constituie:
(a) realizarea pieței interne în domeniul rețelelor și serviciilor de comunicații electronice care să aibă ca rezultat instalarea și adoptarea rețelelor de foarte mare capacitate, o concurență durabilă, interoperabilitatea serviciilor de comunicații electronice, accesibilitatea și securitatea rețelelor și a serviciilor, precum și beneficii pentru utilizatorii finali; și
(b) garantarea furnizării în întreaga Uniune a unor servicii destinate publicului, de bună calitate și la prețuri accesibile, printr-o concurență efectivă și prin posibilități de alegere efective, abordarea cazurilor în care piața nu îndeplinește în mod satisfăcător necesitățile utilizatorilor finali, inclusiv necesitățile utilizatorilor cu dizabilități de a accesa serviciile în condiții de egalitate cu ceilalți, precum și stabilirea drepturilor necesare pentru utilizatorii finali.

Prin rețele de comunicații electronice, în sensul Directivei, vom înlege o rețea de comunicații electronice” înseamnă sisteme de transmisie, indiferent dacă sunt bazate sau nu pe o infrastructură permanentă sau pe o capacitate de administrare centralizată, și, după caz, echipamente de comutare sau de rutare și alte resurse, inclusiv elemente de rețea care nu sunt active, care permit transmiterea semnalelor prin cablu, unde radio, prin mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice, inclusiv rețele de comunicații prin satelit, rețele fixe (cu comutare de circuite și cu comutare de pachete, inclusiv internet) și mobile, rețele electrice, în măsura în care sunt utilizate pentru transmiterea de semnale, rețele utilizate pentru difuzarea programelor de radio și de televiziune și rețele de televiziune prin cablu, indiferent de tipul de informație transmisă.

Atât autoritățile naționale competente, cât și OAREC (Organismul Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Comunicațiilor Electronice) și Comisia, urmăresc îndeplinirea următoarelor obiective:
(a) promovează conectivitatea, accesul tuturor cetățenilor Uniunii și al tuturor întreprinderilor din Uniune la rețele de foarte mare capacitate, inclusiv rețele fixe, mobile și pe suport radio, și adoptarea acestor tipuri de rețele;
(b) promovează concurența în furnizarea de rețele de comunicații electronice și a facilităților asociate, inclusiv concurența eficientă bazată pe infrastructuri, și în furnizarea de servicii de comunicații electronice și servicii asociate;
(c) contribuie la dezvoltarea pieței interne prin eliminarea obstacolelor rămase în calea investițiilor în rețele de comunicații electronice, servicii de comunicații electronice, facilități și servicii asociate în întreaga Uniune și a furnizării unor astfel de rețele, facilități și servicii și prin facilitarea unor condiții convergente în favoarea acestora, prin elaborarea de norme comune și abordări previzibile în materie de reglementare, prin favorizarea utilizării eficace, eficiente și coordonate a spectrului de frecvențe radio, a inovării deschise, a instituirii și a dezvoltării de rețele transeuropene, a furnizării, a disponibilității și a interoperabilității serviciilor paneuropene și a conectivității cap la cap;
(d) promovează interesele cetățenilor Uniunii prin asigurarea conectivității, a disponibilității și a adoptării pe scară largă a rețelelor de foarte mare capacitate, inclusiv a rețelelor fixe, mobile și pe suport radio, și a serviciilor de comunicații electronice, permițând un maximum de beneficii în termeni de posibilități de alegere, preț și calitate pe baza unei concurențe efective, prin menținerea securității rețelelor și serviciilor, prin asigurarea unui nivel comun ridicat de protecție pentru utilizatorii finali prin intermediul normelor sectoriale necesare și prin abordarea nevoilor, cum ar fi prețurile accesibile, pe care le au anumite grupuri sociale, în special utilizatorii finali cu dizabilități, utilizatorii finali în vârstă și utilizatorii finali cu nevoi sociale speciale, precum și posibilitățile de alegere și condițiile echivalente de acces pentru utilizatorii finali cu dizabilități.

Directiva stabilește/reglementează:
– Planificarea strategică și coordonarea politicii în domeniul spectrului de frecvențe radio;
– Structura instituțională și guvernanță: autoritățile naționale de reglementare și alte autorități competente; capacitatea de reglementare a autorităților naționale de reglementare; cooperarea între autorități; participarea statelor membre la OAREC; șamd.
– Rețele, reglementări ce țin de: intrarea pe piață și instalarea; precum și accesul (statele membre se asigură că nu există restricții care să împiedice întreprinderile din același stat membru sau din state membre diferite să negocieze între ele acorduri de stabilire a modalităților tehnice și comerciale de acces sau interconectare, în conformitate cu dreptul Uniunii).
– Servicii: obligația de serviciu universal (statele membre se asigură că toți consumatorii de pe teritoriile lor au acces la un preț accesibil, în funcție de condițiile naționale specifice, la un serviciu disponibil adecvat de acces la internet de bandă largă și la servicii de comunicații de voce, la calitatea specificată pe teritoriile lor, inclusiv la conexiunea subiacentă, la punct fix); resurse de numerotație; drepturile utilizatorilor finali.

Directiva conține următoarele anexe:
1. Anexa I – Lista condițiilor care pot însoți autorizațiile generale, drepturile de utilizare a spectrului de frecvențe radio și drepturile de utilizare a resurselor de numerotație
2. Anexa II – Condiții de acces al telespectatorilor și ascultătorilor din uniune la serviciile de radio și televiziune digitale
3. Anexa III – Criteriile de stabilire a tarifelor de terminare a apelurilor de voce la nivel angro
4. Anexa IV – Criterii de evaluare a ofertelor de coinvestiții
5. Anexa V – Setul minim de servicii pe care serviciul adecvat de acces la internet de bandă largă are capacitatea de a le susține în conformitate cu articolul 84 alineatul (3)
6. Anexa VI – Descrierea facilităților și a serviciilor menționate la articolul 88 (controlul cheltuielilor), la articolul 115 (facilități suplimentare) și la articolul 106 (trecerea de la un furnizor la altul …
7. Anexa VII – Calculul costului net, dacă există, al obligațiilor de serviciu universal și stabilirea unui mecanism de compensare sau de repartizare a costurilor în conformitate cu articolele 89 și 90
8. Anexa VIII – Cerințele de informare care trebuie îndeplinite în conformitate cu articolul 102 (cerințe de informare aplicabile contractelor)
9. Anexa IX – Informațiile care trebuie publicate în conformitate cu articolul 103 (transparența și publicarea informațiilor)
10. Anexa X – Parametri privind calitatea serviciului
11. Anexa XI – Interoperabilitatea echipamentelor radio auto și a echipamentelor de televiziune digitală pentru consumatori menționate la articolul 113
12. Anexa XII
Partea A Directivele abrogate cu lista modificărilor succesive ale acestora (menționate la articolul 125)
Partea B Termene pentru transpunerea în dreptul intern și datele de aplicare (menționate la articolul 125)
13. Anexa XIII – Tabel de corespondență: Lista condițiilor care pot însoți autorizațiile generale, drepturile de utilizare A

Pentru mai multe detalii a se vedea Directiva integral.

Intrarea în vigoare: 17 decembrie 2018.

Vlad Bercu
Research assistant SĂVESCU & ASOCIAȚII

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week