Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Insolvenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
PIPEREA & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

TUE. Hotărârea Camerei a şasea din 13 decembrie 2018, în cauza AlzChem/Comisia (T -284/15, EU:T:2018:950), având limba de procedură engleza. Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, judecător raportor
21.12.2018 | JURIDICE.ro


Ajutoare de stat – Industrie chimică – Decizie de continuare a exploatării unei întreprinderi pe durata procedurii de faliment – Decizie prin care se constată inexistența unui ajutor de stat – Acțiune în anulare – Afectare individuală – Admisibilitate – Noțiunea de ajutor de stat – Avantaj – Criteriul creditorului privat – Imputabilitate în sarcina statului – Obligația de motivare

La data de 15 octombrie 2014, Comisia europeană a adoptat Decizia (UE) 2015/1826 privind ajutorul de stat pus în aplicare de Slovacia în favoarea întreprinderii Novácké chemické závody, a.s. v konkurze[1] (NCHZ) (JO 2015, L 269, p. 71).

Comisia a considerat că declararea NCHZ, după intrarea sa în stare de insolvență, ca fiind o întreprindere strategică („prima măsură”)[2] constituia un avantaj selectiv în favoarea acesteia, era imputabilă statului, implicase utilizarea unor resurse de stat și denaturase concurența pe o piață deschisă comerțului între statele membre. Comisia a conchis de aici că această măsură constituia un ajutor de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) TFUE și că acest ajutor era ilegal și incompatibil cu piața internă [considerentele (110) și (114)-(124) ale deciziei atacate]. După ce a constatat că ajutorul de stat se ridica la 4.783 424,10 euro, ea a considerat că ajutorul trebuia să fie recuperat de la NCHZ și că ordinul de recuperare trebuia extins la Fortischem[3], întrucât aceasta avea o legătură de continuitate economică cu NCHZ [considerentele (101) și (174) ale deciziei atacate].

În schimb, Comisia a apreciat că continuarea exploatării NCHZ în temeiul deciziei ulterioare a comitetului creditorilor („a doua măsură”) nu constituia ajutor de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) TFUE, având în vedere că cel puțin două dintre condițiile cumulative care condiționează existența unui ajutor de stat, și anume imputabilitatea măsurii în cauză statului și existența unui avantaj economic, nu erau îndeplinite [considerentul (113) al deciziei atacate].

Prin hotărârea pronunțată la data de 13 decembrie 2018, Tribunalul a admis acţiunea reclamantei şi a anulat articolul 2 al deciziei atacate.

Tribunalul a reţinut, în primul rând, că reclamanta AlzChem AG avea calitate procesuală activă pentru a contesta decizia Comisiei în privinţa celei de a doua masuri, în esenţă întrucât indicase cu suficientă pertinenţă motivele pentru care aceasta era susceptibilă să îi afecteze în mod substanţial poziţia pe piaţa relevantă pentru a se reţine că este vizată in mod individual de decizia atacată.

În al doilea rând, Tribunalul a reținut, în esenţă, o violare a obligaţiei de motivare din partea Comisiei, pe de o parte în ceea ce priveşte aprecierea absenţei unui avantaj economic şi, pe de altă parte, în privinţa lipsei condiţiei imputabilităţii celei de a doua măsuri statului.

Hotărârea, cu referinţa EU:T:2018:950, poate fi consultată pe site-ul Curia integral în limba de procedură (engleza) şi în extras şi în limba română.


[1] NCHZ era un producător de produse chimice deținut de capitaluri private și alcătuit din trei divizii. Această societate exploata o uzină chimică situată în regiunea Trenčín (Slovacia). Activitatea sa principală era producția de carbură de calciu și de gaze tehnice, de policlorură de vinil (PVC) și de produse de prelucrare a acesteia, precum și – într‑o măsură tot mai mare – de substanțe chimice de bază și speciale de tonaj mic.
[2] La 5 noiembrie 2009, Republica Slovacă a adoptat zákon č. 493/2009 Z.z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Legea nr. 493/2009 privind unele măsuri referitoare la societățile comerciale importante din punct de vedere strategic și modificarea anumitor legi, denumită în continuare „Legea privind societățile strategice”). Această lege, intrată în vigoare la 1 decembrie 2009, conferea statului un drept de preempțiune care îl autoriza să cumpere societățile strategice care făceau obiectul unei proceduri de faliment și impunea prezența unui administrator judiciar (denumit în continuare „administratorul”), pentru a asigura continuarea activității societății strategice pe durata procedurii. La 2 decembrie 2009, NCHZ a fost calificată de autoritățile slovace, în temeiul legii menționate, ca fiind societate strategică și a beneficiat de acest statut până la expirarea legii respective, la 31 decembrie 2010. NCHZ a fost singura societate în cazul căreia s a aplicat legea menționată.
[3] La 31 iulie 2012, NCHZ a fost cumpărată de catre Via Chem Slovakia a.s., care, la 1 august 2012, a revândut divizia chimică a NCHZ, cu excepţia bunurilor imobile, către Fortischem a.s.


Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate