Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Decizia CCR nr. 875/2018. Soluționarea conflictului între Prim-ministru și Președintele României
27.12.2018 | JURIDICE.ro


În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 1093 din data de 21 decembrie 2018, a fost publicată Decizia nr. 875/2018 asupra cererii de soluționare a conflictului juridic de natură constituțională între Președintele României, pe de o parte, și Guvernul României, reprezentat de prim-ministru, pe de altă parte.

În data de 7 decembrie 2018 prin Adresa nr. 5/7.020, prim-ministrul României a sesizat Curtea Constituțională cu cererea de soluționare a conflictului juridic de natură constituțională între Președintele României, pe de o parte, și Guvernul României, reprezentat de prim-ministrul României, pe de altă parte, determinat de refuzul revocării și, respectiv, numirii unor miniștri, la propunerea prim-ministrului.

Motivarea sesizării

În urma unei remanieri guvernamentale, Președintele României a emis Decretul nr. 925 din 20 noiembrie 2018 pentru încetarea unor funcții și numirea unor membri ai Guvernului României, prin care, având în vedere propunerea prim-ministrului, se revocă din funcție 5 miniștri (art. 1), se ia act de demisia ministrului apărării naționale și se constată încetarea funcției de membru al Guvernului a acestuia (art. 2) și 6 persoane sunt numite în funcția de membru al Guvernului României, ca miniștri (art. 3).
Odată cu înaintarea acestor propuneri prim-ministrul a solicitat și revocarea viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, precum și a ministrului transporturilor, propunând numirea unor noi titulari. Cu privire la aceste cereri, Președintele României nu a emis niciun act, doar declarând public că aceste cereri sunt „nepotrivite” și că le va refuza, fără a preciza un termen în acest sens.
În consecință, în aplicarea și respectarea dispozițiilor art. 85 din Constituție, astfel cum au fost interpretate de către Curtea Constituțională, prim-ministrul a formulat o a doua propunere pentru ocuparea celor două posturi de ministru, propuneri ce nu au fost acceptate de Președinte până la momentul formulării prezentei sesizări, șeful statului declarând public că „mai analizează situația numirilor celor doi miniștri”.
Între timp, ambii titulari ai portofoliilor pentru care se propusese numirea de noi miniștri au demisionat din Guvern, la datele de 22 și, respectiv, 26 noiembrie 2018, fiind astfel incidentă vacanța funcției de ministru. În această procedură, Președintele, în loc să revoce și apoi să numească noii miniștri propuși, trebuie să ia act de demisie, să declare vacantă funcția de membru al Guvernului și să numească miniștrii propuși.
Autorul sesizării apreciază că atitudinea Președintelui, de pretinsă „analiză” prelungită, nu are temei constituțional și reprezintă, în fapt, o opunere fățișă față de cele statuate de Curtea Constituțională în interpretarea art. 85 din Constituție și constituie, de fapt, un refuz arbitrar/discreționar de exercitare a unei competențe constituționale, adică exact ceea ce Curtea Constituțională a calificat ca fiind un „veto” prohibit de dispozițiile constituționale. Acest refuz determină un conflict juridic de natură constituțională între Președintele României și Guvern/prim-ministru, de natură să determine dificultăți și chiar blocaje la nivelul funcționării Guvernului.

Constatările Curții Constituționale

Dispozițiile art. 85 alin. (2) din Constituție instituie o procedură specială de numire în funcție a unor membri ai Guvernului, ce intervine în caz de remaniere guvernamentală sau de vacanță a postului. În acest caz, Președintele revocă și numește, la propunerea prim-ministrului, pe unii membri ai Guvernului. Vacanța postului intervine în cazurile de încetare a funcției de membru al Guvernului, care, potrivit art. 106 din Constituție, sunt demisia, revocarea, pierderea drepturilor electorale, starea de incompatibilitate, decesul sau alte cazuri prevăzute de lege. Revocarea este, așadar, o cauză de încetare a funcției de membru al Guvernului, dar și o modalitate de remaniere a Guvernului, pusă la dispoziția prim-ministrului pentru a putea schimba pe unii membri ai Guvernului și a modifica componența echipei guvernamentale. În această ipoteză, în mecanismul de numire în funcție a unor membri ai Guvernului sunt menținuți doar Președintele și prim-ministrul României, ca exponenți ai autorității executive. În această procedură simplificată, prim-ministrul înaintează Președintelui propunerile de revocare și de numire, iar Președintele numește și revocă, fiind menținută semnificația actului de numire prin emiterea decretului de numire și depunerea jurământului în fața șefului statului de către noul membru al Guvernului.
Lipsa Parlamentului din acest mecanism al numirii noilor membri ai Guvernului, reglementat de art. 85 alin. (2) din Constituție, duce la concluzia logică potrivit căreia prim-ministrul, în virtutea votului de încredere obținut inițial în Parlament, vot dat implicit în considerarea capacității acestuia de a elabora programul de guvernare (care se menține) și lista inițială a Guvernului, beneficiază, în continuare, de prezumția încrederii Parlamentului, inclusiv în situația în care acesta apreciază oportună schimbarea unor membri ai Guvernului cu alte persoane.
Elementul comun și constant, prezent în toate cele 3 alineate ale art. 85 din Constituție, îl reprezintă dreptul exclusiv de apreciere și de alegere a persoanelor propuse a face parte din echipa guvernamentală pe care îl are prim-ministrul, indiferent dacă acești membri sunt propuși la momentul inițial al învestirii și numirii Guvernului [ipoteza de la art. 85 alin. (1) ] sau ulterior, când se schimbă structura și componența politică a Guvernului [ipoteza de la art. 85 alin. (3) ] sau doar componența nominală a membrilor acestuia [ipoteza de la art. 85 alin. (2) ]. Jurisprudența Curții Constituționale cu privire la art. 85 alin. (2) din Constituție.

Jurisprudența Curții Constituționale

În privința refuzului Președintelui de a numi în funcția de membru al Guvernului, la propunerea prim-ministrului, Curtea Constituțională s-a pronunțat în două cazuri, prin Decizia nr. 356 din 5 aprilie 2007 și Decizia nr. 98 din 7 februarie 2008.

Decizia Curții Constituționale

1. Admite cererea formulată de prim-ministrul României și constată existența conflictului juridic de natură constituțională între Președintele României, pe de o parte, și Guvern, reprezentat de prim-ministru, pe de altă parte, generat de refuzul Președintelui României de a emite decretele de revocare din funcție a doi miniștri și/sau de a emite decretele de constatare a vacantării funcțiilor de ministru ca urmare a demisiilor celor doi miniștri.
2. Președintele României urmează să emită de îndată decretele de constatare a vacantării celor două funcții de ministru.
3. Președintele României urmează să răspundă, de îndată, în scris și motivat, propunerilor înaintate de prim-ministrul României cu privire la numirile în funcția de ministru.

Decizia este una definitivă și general obligatorie.

*Pentru mai multe detalii a se vedea Decizia integral.

Intrarea în vigoare: 21 decembrie 2018.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate