ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Circulaţia în Italia cu mașini înmatriculate în România poate aduce o amendă de 2.800 euro ṣi confiscarea autovehiculului
28.01.2019 | Marco POSOCCO


Cyberlaw - Valoarea legala a documentelor electronice
Marco Posocco

Marco Posocco

În luna decembrie 2018, Codul Rutier italian a fost modificat în ceea ce priveşte circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor înmatriculate în străinătate.

Noua legislaţie vizează limitarea fenomen de „esterovestizione automobilistica”, adica fenomenul de înmatriculare a mașinilor în străinătate, care s-a răspândit în ultimii ani din varii motive: pentru a scăpa de amenzile de circulație, pentru a evita plata impozitului anual pentru autovehicul, pentru a reduce costurile cu asigurarea RCA, pentru a ascunde de administraṭia financiară propriile venituri impozabile care permit deținerea de autovehicule de mare putere şi întreţinerea acestora.

Interdicţii de circulaţie

Începând cu luna ianuarie a anului 2019, cei care au rezidenţa în Italia pentru o perioada mai mare de 60 de zile au interdicţie de a mai circula cu vehicule înmatriculate în străinătate. Aceasta este o noutate cu un impact notabil, care – după cum vom vedea în continuare – prevede excepții puține, limitate, care depind de circumstanțe, și care afectează direct două categorii de persoane:

– imigranţii din Italia și care circulă cu mijloace înmatriculate în țările lor de origine (România, Bulgaria, Croația, Rep. Cehă sau Slovacă etc., dar și extracomunitarii: Albania, Ucraina, Serbia, Muntenegru ş.a.);

– antreprenorii, administratorii, directorii de societăți, angajații italieni ai unor societăți cu sediul social în alte state din UE.

Cei care încalcă această prevedere riscă:
– o amendă cuprinsă între un minim de 712 și un maxim de 2.848 Euro;
– sechestrarea vehiculului;
– obligația de a reînmatricula vehiculul în Italia în termen de 180 de zile sau – la alegerea persoanei interesate – conducerea mijlocului în afara graniței și radierea acestuia; în caz de nerespectare a acestei obligații, vehiculul este confiscat definitiv.

Această prevedere se aplică pentru toți conducătorii vehiculelor care se află la volan în momentul controlului, adică nu trebuie să fie vorba de proprietarul vehiculului sau titularul altor drepturi juridice asupra vehiculului, sancţiunile aplicându-se și șoferilor ocazionali.

A doua cerință este rezidența în Italia pentru mai mult de 60 de zile: este vorba nu numai de rezidența declarată, ci și cea efectivă, “neavând nici o relevanță eventuala rezidenţă în străinătate” (punctul 1.12.1 Circulara Ministerului de Interne 300A indicată în observația din subsolul paginii).

Odată verificate aceste ipoteze, încălcarea este imputată indiferent dacă se prezintă orice document care conferă dreptul de a conduce autovehiculul.

Sunt exceptate următoarele situații:

– persoana rezidentă în Italia pentru o perioadă mai mare de 60 de zile care utilizează vehiculul în baza unui contract de leasing sau de închiriere fără șofer, prin care proprietarul sau locatorul este o societate constituită într-un alt stat din UE și fără sediu secundar sau sediu efectiv în Italia. Aşadar vor putea fi folosite în continuare leasing-urile sau închirierile pe termen lung încheiate de regulă cu societăți austriece sau germane, trend care s-a lansat acum câțiva ani, atunci când legiuitorul italian a majorat impozitul anual asupra așa-numitelor “mașini de lux” și a început să evalueze impozitele proprietarilor sau posesorilor (evaluarea venitului), creând, de altfel, o distorsiune pe piață în favoarea operatorilor italieni din domeniu;

– persoana rezidentă în Italia pentru o perioadă mai mare de 60 de zile care utilizează în comodat un vehicul pus la dispoziție de o societate constituită într-un alt stat UE și care are legături cu această societate (contract de muncă sau de colaborare).

Excepțiile de mai sus trebuie să fie demonstrate de șoferul autoturismului prin prezentarea de documente care să ateste:
a) titlul legal în baza căruia este utilizat vehiculul;
b) identificarea proprietarului, titularului sau locatorului;
c) identificarea persoanei căreia îi este cedat vehiculul;
d) durata contractului.

Se consideră a fi inclusă în excepția de mai sus și mașina înmatriculată pe numele unei societăți nerezidente al cărei șofer este administratorul (funcție care trebuie să rezulte din certificatul constatator de la registrul comerțului), acest caz fiind asimilabil celui în care societate italiană semnează un contract de leasing sau de închiriere cu o societate străină și cedează autovehiculul pentru a fi folosit de administratorul acesteia.

Desigur, această “excepṭie” cade în cazul în care la volan este surprins soțul/soția sau o rudă a celui care are acest drept.

Documentele de mai sus trebuie să fie păstrate în mașină și prezentate în caz de control din partea Poliției Rutiere sau a altor autorități publice, și trebuie să fie redactate în limba italiană și să aibă dată certă[1] anterioară începerii utilizării: în cazul unor documente din străinătate, deci, este bine să aveți cu dvs și originalul traducerii legalizate.

În prima perioadă de aplicare a normativei[2], sancțiunile sunt reduse la 250-1.000 euro, cu obligația prezentării documentelor care demonstrează existența unei cauze de excludere/scutire de la îndeplinirea obligației în termen de 30 de zile următoare procesului-verbal de constatare. Intre timp, totuși, vehiculul este sechestrat.

Circulaţia în Italia pentru o perioadă mai mare de un an a vehiculelor înmatriculate în  străinătate: consecinţe

Circulația vehiculelor înmatriculate în țări străine pentru care au fost deja îndeplinite formalitățile vamale (în cazul importului din state extracomunitare) sau formalitățile prevăzute de art. 53 alineat 2 din Decretul Lege nr. 331/1993 (plata TVA de către un cumpărător privat de mașini provenind din alt stat UE) este permisă în Italia pe o durată maximă de un an.

După trecerea perioadei de un an, inclusiv pentru această situaṭie se aplică obligația de a alege între înmatricularea în Italia sau cererea adresată către „Motorizzazione civile” pentru a primi Foaia de Parcurs (ordin de expulzare) pentru a conduce vehiculul în afara granițelor țării. Numerele de înmatriculare (străine) vor fi predate către „Motorizzazione”, care va elibera numere provizorii și va preda autorităților competente străine numerele originale și certificatul de înmatriculare. Sunt exceptate, și, deci, pot circula și mai mult de un an, vehiculele deținute în leasing, închiriate sau în cadrul unui raport de muncă sau de colaborare cu un rezident din Italia, după cum am arătat mai sus.

Interdicția se aplică, deci, vehiculelor înmatriculate în străinătate și conduse în Italia de persoane nerezidente aici (sau rezidente de mai puțin de 60 de zile), indiferent de existența la bordul mașinii a documentelor care autorizează conducerea acesteia: ar putea fi cazul mijloacelor auto (mașini ale reprezentanţelor, furgonete, camioane) conduse în Italia de mai mulți subiecți diferiți, de exemplu, în cadrul unei prestări de servicii. Aceste aspecte vor fi însă clarificate de viitoarele circulare ministeriale.

Această nouă normativă nu trebuie confundată cu cea prezentată mai sus, chiar dacă cele două pot părea similare: celui căruia îi este imputată încălcarea noilor prevederi din Codul Rutier italian, și pentru care se demonstrează permanența vehiculului pentru mai mult de un an îi sunt aplicate următoarele sancțiuni: sancțiune administrativă între 712 și 2.848 euro, reținerea certificatului de înmatriculare a vehiculului, sechestrul vehiculului și – dacă nu este reînmatriculat sau scos în afara granițelor în termen de 180 de zile – confiscarea definitivă a acestuia.

Mai rămâne să înțelegem cum vor reuși autoritățile să demonstreze continuitatea pe timp de un an, sau – din contră – cum poate șoferul să demonstreze ieșirea din ṭară a vehiculului pe perioada de timp imputată de controlori.

Vechi ṣmecherii, probleme noi

Trebuie să semnalăm că deja de câteva zile circulă pe rețelele de socializare anunțuri ale societăților române dispuse să-și asume proprietatea formală a mașinilor și să încheie cu posesorul un contract de comodat, însoțit chiar de un al doilea acord de colaborare profesională fictivă care să fie prezentat autorităților italiene: este o soluție care poate fi considerată infracţiune sau – mai rău  – poate fi considerată relevantă de Garda Financiară pentru a invoca un „fringe benefit” (beneficii suplimentare) în natură pe seama șoferului vehiculului, și, deci, motiv pentru a emite o decizie de estimare a taxelor pentru recuperarea impozitelor pe veniturile nedeclarate și a contribuțiilor aferente.


[1] Circulara Ministerului de Interne – Departamentul pentru Siguranța Publică – Serviciul de Poliție Rutieră, din data de 10 ianuarie 2019, nr.înreg. 300/A/245/19/149/2018/06, pct. 8.7.: “data certă este necesară în scopuri probatorii doar pentru cazurile în care semnăturile aplicate pe document nu sunt autentice”. Prin urmare, modalitățile alternative legalizării de semnătură sunt: înregistrare actului la Oficiul Registrului, trimiterea prin recomandată, trimiterea prin poștă electronică certificată PEC.
[2] Durata regimului tranzitoriu nu a fost însă stabilită până în prezent nici de normativă, nici de circulara de mai sus: foarte probabil ministerul va aduce clarificări ulterioare.


Marco Posocco
Crowe România

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate