BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul munciiCyberlaw
 
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

Exceptie de neconstitutionalitate admisa. Depasirea de catre Guvern a competentelor sale constitutionale prin emiterea unei ordonante de urgenta pentru a contracara o masura de politica legislativa adoptata de Parlament
11.08.2009 | JURIDICE.ro, SNSA


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 542 din 4 august 2009 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 984/2009 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant.

Critica de neconstitutionalitate solutionata de Curte priveste dispozitiile art. 1 pct. 2 si 3 din OUG nr. 151/2008, prin care s-au modificat prevederile referitoare la coeficientii de multiplicare in ceea ce priveste salariile personalului din invatamant, continute in OG nr. 15/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008.

Curtea a reiterat argumentatia formulata in solutionarea unei exceptii prin care a fost declarata neconstitutionala o reglementare similara adoptata de Guvern, si anume, OUG nr. 136/2008 privind stabilirea unor masuri pentru salarizarea personalului din invatamant in anul 2008, prin care au fost modificate unele prevederi ale aceleiasi OG nr. 15/2008, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 221/2008, in sensul reducerii majorarilor salariale stabilite de Parlament.

In esenta, argumentatia porneste de la dispozitiile art. 1 alin. (4) din Constitutie care instituie principiul separatiei si echilibrului puterilor in cadrul democratiei constitutionale, ceea ce presupune, pe de o parte, ca niciuna dintre cele trei puteri nu poate interveni in activitatea celorlalte puteri, iar pe de alta parte, presupune controlul prevazut de lege asupra actelor emise de fiecare putere in parte. Or, adoptarea de catre Guvern a unei ordonante de urgenta fara motivarea necesitatii reglementarii intr-un domeniu in care legiuitorul primar nu a intervenit, ci, dimpotriva, cu scopul de a contracara o masura de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant adoptata de Parlament, intra in conflict cu prevederile art. 61 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii”.

De asemenea, astfel de dispozitii infrang si prevederile art. 115 alin. (6) din Constitutie, deoarece afecteaza drepturi fundamentale, precum dreptul la munca si la protectia sociala a muncii si dreptul la un nivelul de trai decent, asa cum sunt consfintite in prevederile constitutionale ale art. 41 si art. 47 alin. (1), drepturi care, prin continutul lor complex includ si dreptul la salariu si dreptul la conditii rezonabile de viata, care sa asigure un trai civilizat si decent cetatenilor.

In sfarsit, nerespectarea acestor norme constitutionale atrage si infrangerea prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5), potrivit carora „In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie”.

Curtea a mai retinut si ca, in pofida faptului ca unele dispozitii cuprinse in art. I pct. 2 si 3 din OUG nr. 151/2008 si-au incetat efectele, fiind norme cu aplicare limitata in timp, neconstitutionalitatea constatata loveste dispozitiile legale in ansamblul lor, astfel ca efectele deciziei de admitere se intind si cu privire la textele legale care nu mai sunt in vigoare. Mai mult, Curtea a considerat ca ar fi discriminatoriu ca numai unele prevederi dintr-o ordonanta de urgenta sa se aplice si sa isi produca efectele pentru o perioada de timp, iar celelalte, care vizeaza perioada ulterioara, sa fie neconstitutionale si sa isi inceteze aplicabilitatea, prin efectul unei decizii de admitere, in conditiile in care art. I pct. 2 si 3 este lovit de acelasi viciu de neconstitutionalitate extrinsec, intrucat cresterile salariale preconizate prin Legea nr. 221/2008 nu au fost acordate nici pentru anul 2008 si nici pentru anul 2009, contrar vointei Parlamentului.

Pentru Juridice.ro, SNSA

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate