Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Banking
DezbateriCărţiProfesionişti
CMS CMK
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Întrebare preliminară cu privire la protecția consumatorului de credit și consecințele nulității contractului. UPDATE: Concluzii AG (dreptul UE s-ar opune)
20.11.2019 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

20 noiembrie 2019: Avocatul general, doamna Kokott, propune:

„1) Articolul 8 din Directiva 2008/48/CE privind contractele de credit pentru consumatori se opune unei reglementări naționale care nu permite instanței naționale, în cadrul unei acțiuni formulate de un creditor împotriva unui consumator și care se întemeiază pe un contract de credit de consum încheiat de aceștia, să verifice din oficiu dacă creditorul și‑a îndeplinit obligația de a evalua bonitatea consumatorului, în cazul în care consumatorul nu a invocat această neîndeplinire într‑un termen de decădere de trei ani sau în cazul în care acest termen de decădere a expirat.

2) Atunci când instanța națională a constatat din oficiu o încălcare a articolului 8 din Directiva 2008/48, aceasta trebuie să stabilească, sub rezerva unei eventuale voințe contrare a consumatorului, toate consecințele care decurg, conform dreptului național, din această constatare, fără a aștepta formularea unei cereri în această privință de către consumator și, dacă este cazul, indiferent de expirarea unui termen de decădere, cu condiția ca sancțiunile instituite de acest drept să fie eficiente, cu efect de descurajare și proporționale.” (s.n. – M.M.-B.)

:: concluzii AG

***

06 februarie 2019: Judecătorul ceh se întreabă cu privire la protecția consumatorului de credit și nulitatea contractului (C-679/18 OPR-Finance).

Situația de fapt:
1. materii UE:
– Protecția consumatorilor
– Apropierea legislațiilor
2. avem o legislație națională care prevede că sancțiunea pentru neîndeplinirea obligației creditorului de a evalua bonitatea consumatorului înainte de încheierea unui contract de credit constă:
2.1. în nulitatea contractului de credit
2.2. însoțită de o obligație în sarcina consumatorului de a restitui creditorului suma principală într-un termen care corespunde posibilităților financiare ale consumatorului
3. respectiva sancțiune (nulitatea contractului de credit) este aplicabilă doar în cazul în care consumatorul o invocă (cu alte cuvinte, solicită constatarea nulității contractului) în interiorul unui termen de prescripție de trei ani
4. necesitatea de a afla dacă drepul Uniunii incident s-ar opune unei astfel de legislații
5. totodată, necesitatea de a afla dacă dreptul Uniunii obligă instanță națională să aplice din oficiu sancțiunea prevăzută în legislația națională pentru neîndeplinirea obligației creditorului de a evalua bonitatea consumatorului (cu alte cuvinte, chiar și în cazul în care consumatorul nu invocă sancțiunea în mod activ).

Dispoziții incidente: articolele 8 și 23 ale Directivei 2008/48/CE privind contractele de credit pentru consumatori

Articolul 8
Obligația de a evalua bonitatea consumatorului

(1) Statele membre se asigură că, înainte de încheierea unui contract de credit, creditorul evaluează, atunci când este cazul, bonitatea consumatorului pe baza unui volum suficient de informații obținute de la consumator și, dacă este necesar, pe baza consultării bazei de date relevante. Statele membre a căror legislație prevede obligația evaluării bonității consumatorilor de către creditori, pe baza consultării bazei de date relevante, pot menține această obligație.
(2) Statele membre se asigură că, în cazul în care părțile convin la modificarea valorii totale a creditului după încheierea contractului de credit, creditorul actualizează informațiile financiare aflate la dispoziția sa privind consumatorul și evaluează bonitatea consumatorului înainte de efectuarea oricărei creșteri semnificative a valorii totale a creditului.

Articolul 23
Sancțiuni

Statele membre stabilesc normele de sancționare aplicabile în cazul încălcării dispozițiilor de drept intern adoptate în temeiul prezentei directive și întreprind toate măsurile necesare pentru a asigura că acestea sunt aplicate. Aceste sancțiuni trebuie să fie eficiente, proporționale și cu efect de descurajare.

dr. Mihaela Mazilu-Babel

Aflaţi mai mult despre ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]

JURIDICE recomandă e-Consultanta, consultantul tău personal în finanţare


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.